00TB03J Hovedprosjekt
00TB03J Hovedprosjekt
- Emnebeskrivelse
- FagområdeBygg, anlegg, KEM, FDV og VA
- Emnekode00TB03J
- StudieprogramKlima-, energi-, og miljøfag i bygg (KEM)
- Studiepoeng10
- StudienivåFagskole, nivå 5.2
- Startsemester2023 Høst
Aktuelle temaer utarbeides i samarbeid med oppdragsgiver, studenter og hovedveileder ved skolen for det enkelte prosjekt med fokus på tverrfaglighet.
- Aktuelle temaer utarbeides i samarbeid med oppdragsgiver, studenter og hovedveileder ved skolen for det enkelte prosjekt med fokus på tverrfaglighet.
- Utarbeidelse av rammer og problemstillinger.
- Utarbeidelse av framdriftsplan for egne arbeider.
- Logg
- Refleksjon
- Presentasjon
- Rapportskriving
Kandidaten
- har kunnskap for å planlegge, gjennomføre og dokumentere et relevant VVS-teknisk prosjekt.
- kan vurdere eget arbeid i forhold til VVS-teknisk regelverk og valgte løsninger sett opp mot bransjenormer og rammebetingelser
- Kjenner til VVS-bransjens historie, tradisjon og egenart
Kandidaten
- kan delta i teamarbeid, ta ansvar for egen læring, gjøre rede for sine faglige valg, kommunisere og presentere prosjektarbeidet.
- kan innhente relevant informasjon og fagstoff, vurdere relevansen, og bruke denne informasjonen i hovedprosjektet
- skal bruke prosjektarbeid som metode og kunne planlegge, styre/lede, kommunisere og presentere resultatet
- kan gjennomføre et VVS-faglig prosjekt tilknyttet bransjen
- kan reflektere over eget prosjekt og justere dette under veiledning av fagfolk
Kandidaten
- kan planlegge og gjennomføre et prosjektarbeid alene og som deltaker i gruppe i tråd med formelle og etiske krav og retningslinjer
- har utviklet en bevissthet rundt prosjektarbeid og kan fordype seg i tema som danner grunnlag for prosjektet, samt tenke kreativt og nyskapende
- kan utveksle faglige synspunkter og delta i diskusjoner om utvikling av gode tverrfaglige løsninger
- kan reflektere og fordype seg i de aktuelle tema som er nødvendige for å løse prosjektoppgaven og på den måten tilegne seg ny kompetanse og utvikle gode og innovative løsninger
- Aktiv deltakelse i opplæringen
- Bidra til læring i gruppen/klassen
- Alle obligatoriske befaringer, møter og presentasjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent
Mer spesifikke arbeidskrav utarbeides av den enkelte lærer.
Ved mangelfull oppfølging av arbeidskrav vil det ikke bli gitt vurdering i emnet.
Retningsgivende liste med forbehold om endringer. Boklister pr studium ajourføres før hver studiestart.
Aktuell litteratur tilpasses det enkelte prosjekt
- Aktuelle publikasjoner, normaler, håndbøker fra bransjene
- Aktuelle lover, forskrifter og veiledninger
- Aktuelle norske standarder (NS)/Eurokoder
- Aktuelle dataprogram
Aktuelle produsent-/leverandørinformasjon i trykt utgave eller digitalt