00TB03A Realfaglige redskap

00TB03A Realfaglige redskap

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Bygg, anlegg, KEM, FDV og VA
    • Emnekode
      00TB03A
    • Studieprogram
      VVS og klimateknikk
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.2
    • Startsemester
      2024 Høst
Introduksjon

I henhold til Nasjonal plan – generell del skal emnet integreres i den aktuelle fagretningen, gjennom å anvende matematiske og fysiske temaer i relevante faglige problemstillinger gjennom hele studiet.

Tema

Matematikk

Fysikk

Emnets innhold

Algebra

  • Regneregler
  • Brøk og prosentregning
  • Potenser
  • Tall på standardform
  • Sammentrekning og faktorisering

Likninger og formelregning

  • Løse likninger av første og andre grad
  • Løse likningssett med to ukjente
  • Tilpasse og omforme formeluttrykk

Trigonometri og geometri

  • Areal, omkrets, volum og overflate
  • Pytagoras´ setning
  • Trigonometri i rettvinklede trekanter
  • Vektorer i planet

Funksjoner

  • Rette linjer
  • Polynomfunksjoner
  • Eksponentialfunksjoner
  • Derivasjon av polynomfunksjoner
  • Regresjon ved hjelp av digitale hjelpemidler

Innledende emner i fysikk

  • Anvende SI-systemet og dekadiske prefikser
  • Begrepene masse, tyngde og massetetthet
  • Usikkerhet og korrekt bruk av gjeldende siffer

Kraft og rettlinjet bevegelse

  • Anvende Newtons lover
  • Regne med bevegelseslikninger ved konstant fart og ved konstant akselerasjon

Energi

  • Beregne arbeid, effekt og virkningsgrad
  • Beregne kinetisk og potensiell energi
  • Anvende energibevaring
  • Termodynamikkens første lov

Studieretningsspesifikke temaer

  • Briggske logaritmer
  • Dimensjonsanalyse
  • Promille og ppm
  • Trykk, oppdrift og temperatur
  • Tilstandslikning for gasser
  • Blandingsgasser og partialtrykk
  • Kontrollvolum og kontinuitet
  • Faser og faseoverganger
  • Varme og indre energi
  • Termofysikkens 2.hovedsetning
  • Varmekapasitet og kalorimetri
  • Potensfunksjoner
  • Integrasjon
  • Statistikk
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om realfag som redskap innen sitt fagområde.
  • har kunnskap om realfaglige begreper, teorier, analyser, strategier, prosesser og verktøy som anvendes.
  • kan utføre beregninger, overslag og problemløsning relevant for dimensjoneringer og andre problemstillinger innen studieretningen.
  • kan vurdere eget arbeid i henhold til matematiske og fysiske lover.
  • kan utvide sine kunnskaper og har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen realfag.
  • kjenner til matematikkens og fysikkens egenart og plass i samfunnet.
Ferdigheter

Kandidaten

  • kan gjøre rede for valg av regnemetode som anvendes for å løse faglige problemer.
  • kan gjøre rede for valg av digitale verktøy som anvendes til problemløsning innen realfaglige tema.
  • kan anvende digitale hjelpemidler til å løse likninger og andre matematiske oppgaver.
  • kan vurdere resultater av beregninger, samt reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning.
  • kan finne og henvise til relevant informasjon og fagstoff i formelsamlinger, tabeller og fagbøker.
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere realfaglige problemstillinger.
  • har kjennskap til og kan anvende grunnleggende fysiske lover og fysikkens metodikk.
  • kan tolke og anvende modeller som benyttes innen matematikk og fysikk.
Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe ved å anvende realfag i tråd med etiske krav, retningslinjer og målgruppens behov.
  • har innsikt i hvilke forutsetninger og forenklinger man har gjort i sine beregninger.
  • har innsikt i rekkevidde og begrensninger for de metoder som anvendes.
  • kan utveksle synspunkter og samarbeide om fagspesifikke problemstillinger med realfag som tverrfaglig fundament med fagfeller og dermed bidra til organisasjonsutvikling.
Arbeidskrav

Se rutine 1.5.1.1 "Vurderingsarbeidet ved FI i skolens kvalitetssystem".

Studenten må ha gjennomført og bestått arbeidskravene for å få sluttvurdering i emnet.

Felles arbeidskrav for alle studier ved Fagskolen Innlandet

  • Aktiv deltakelse i opplæringen
    • Deltagelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale.
    • Sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær
    • Minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning (på emnenivå)
  • Bidra til læring i gruppen/klassen
  • Aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
  • Alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer, presentasjoner og eventuelle lab-øvelser, simulering og ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent.

Spesifikke arbeidskrav for emnet

  • Prøver
  • Innleveringer
  • Lab-øvelser
  • Lab-rapporter
Vurdering

Obligatoriske passeringskrav underveis i opplæringen. Sluttvurdering i form av avsluttende prøve(r).

Pensumlitteratur
00TB03A Realfaglige redskap
Litteratur

Retningsgivende liste med forbehold om endringer. Boklister pr studium ajourføres før hver studiestart og legges ut på skolens nettsider.

Ekern T. & Guldahl Ø. (2009). Fysikk for fagskolen. Oslo: Fagbokforlaget. ISBN: 9788256269518.

Ekern T. & Guldahl Ø. (2020). Matematikk for fagskolen (3.utg.). Oslo: Fagbokforlaget. ISBN: 9788245034196.

Haugan J. & Aamot E. (2011). Gyldendals tabeller og formler i fysikk. Oslo: Gyldendal undervisning. ISBN: 9788205419193.

Anbefalt kalkulator: CASIO fx-991EX CLASSWIZ

Digitale verktøy: (Gratis studentlisens)

  • MathType
  • GeoGebra
  • MS Excel
  • Aktuelle digitale sensor/måleverktøy til bruk i lab-øvelser