00TB03A Realfaglige redskap
00TB03A Realfaglige redskap
- Emnebeskrivelse
- FagområdeBygg, anlegg, KEM, FDV og VA
- Emnekode00TB03A
- StudieprogramKlima-, energi-, og miljøfag i bygg (KEM)
- Studiepoeng10
- StudienivåFagskole, nivå 5.2
- Startsemester2023 Høst
I henhold til Nasjonal plan – generell del skal emnet integreres i den aktuelle fagretningen, gjennom å anvende matematiske og fysiske temaer i relevante faglige problemstillinger gjennom hele studiet.
Algebra
- Regning med fortegn, behandling av bokstavuttrykk, brøkregning, tall på standardform, prefikser, potenser og røtter
Likninger
- Forskjellige grader, en og to ukjente, grafisk løsning av likningssett
- Tilpassing og omgjøring av formler
- Eksponentiallikninger, briggske logaritmer
Praktiske problemstillinger
- Areal, omkrets og volum
- Måleenheter, bruk av SI-systemet
- Prosentregning
- Vurdering av nøyaktighet, usikkerhet og gjeldende siffer
Funksjonslære
- Grafisk (GeoGebra) og analytisk behandling av lineære, vekst- og polynom-funksjoner
- Derivasjon og drøfting av polynomfunksjoner
- Bruke GeoGebra til behandling av mer kompliserte funksjoner, integrasjon og regresjon
Trigonometri
- Pytagoras' setning
- Sinus, cosinus og tangens
Energi
- Kinetisk og potensiell energi
- Beregning av arbeid, effekt og virkningsgrad
Kraft og bevegelse
- Kraftbegrepet
- Newtons lover
- Akselerasjon og fart
Fysikk i væsker og gasser
- Trykk
- Oppdrift
- Temperatur
- Tilstandslikning for gasser
Termofysikk
- Faser og faseoverganger
- Varme og indre energi
- Loven om energibevaring og termofysikkens 1. og 2. hovedsetning
- Varmekapasitet og kalorimetri
Elektrisitetslære
- Strøm, spenning, resistans, Ohms lov og Kirchhoffs lover
Kandidaten
- har kunnskap om realfaglig terminologi, formler og prinsipper
- har kunnskap om realfaglige beregninger og overslag med utgangspunkt i relevante praktiske situasjoner og problemstillinger innen fagfeltet
- har kunnskap om gyldighetsområdet til matematiske og fysiske lover innenfor pensumets rammer
Kandidaten
- kan vise til aktuelle tabeller og formelsamlinger for å løse realfaglige problemstillinger
- kan gjøre rede for relevante regneoperasjoner og finne digitale verktøy til å presentere realfaglige problemstillinger, beregninger og løsninger samt grafiske fremstillinger
- kan vurdere resultat av eget og andres arbeid i forhold til matematiske og fysiske lover og prinsipper
Kandidaten
- kan planlegge, gjennomføre og løse realfaglige oppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe (i tråd med faglige og yrkesetiske krav og retningslinjer)
Følgende arbeidskrav gjelder:
· aktiv deltakelse i opplæringen
· bidra til læring i gruppen/klassen
· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være
gjennomført og godkjent
Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.
Aktivitet | Varighet | Studieform |
---|---|---|
Undervisning/veiledning | 187 Time(r) | Heltid |
Selvstudium | 100 Time(r) | Heltid |
Undervisning/veiledning | 50 Time(r) | Nettbasert med samlinger |
Lærerstyrte aktiviteter mellom samlinger | 48 Time(r) | Nettbasert med samlinger |
Selvstudium | 162 Time(r) | Nettbasert med samlinger |
Retningsgivende liste med forbehold om endringer. Boklister pr studium ajourføres før hver studiestart og legges ut på skolens nettsider.
Ekern T. & Guldahl Ø. (2009). Fysikk for fagskolen. Oslo: Fagbokforlaget. ISBN: 9788256269518.
Ekern T. & Guldahl Ø. (2020). Matematikk for fagskolen (3.utg.). Oslo: Fagbokforlaget. ISBN: 9788245034196.
Haugan J. & Aamot E. (2011). Gyldendals tabeller og formler i fysikk. Oslo: Gyldendal undervisning. ISBN: 9788205419193.
Anbefalt kalkulator: CASIO fx-991EX CLASSWIZ
Digitale verktøy: (Gratis studentlisens)
- MathType
- GeoGebra
- MS Excel
- Aktuelle digitale sensor/måleverktøy til bruk i lab-øvelser