00TB03A Realfaglige redskap
00TB03A Realfaglige redskap
- Emnebeskrivelse
- FagområdeBygg, anlegg, KEM, FDV og VA
- Emnekode00TB03A
- StudieprogramKlima-, energi-, og miljøfag i bygg (KEM)
- Studiepoeng10
- StudienivåFagskole, nivå 5.2
- Startsemester2023 Høst
I henhold til Nasjonal plan – generell del skal emnet integreres i den aktuelle fagretningen, gjennom å anvende matematiske og fysiske temaer i relevante faglige problemstillinger gjennom hele studiet.
Algebra
- Regning med fortegn, behandling av bokstavuttrykk, brøkregning, tall på standardform, prefikser, potenser og røtter
Likninger
- Forskjellige grader, en og to ukjente, grafisk løsning av likningssett
- Tilpassing og omgjøring av formler
- Eksponentiallikninger, briggske logaritmer
Praktiske problemstillinger
- Areal, omkrets og volum
- Måleenheter, bruk av SI-systemet
- Prosentregning
- Vurdering av nøyaktighet, usikkerhet og gjeldende siffer
Funksjonslære
- Grafisk (GeoGebra) og analytisk behandling av lineære, vekst- og polynom-funksjoner
- Derivasjon og drøfting av polynomfunksjoner
- Bruke GeoGebra til behandling av mer kompliserte funksjoner, integrasjon og regresjon
Trigonometri
- Pytagoras' setning
- Sinus, cosinus og tangens
Energi
- Kinetisk og potensiell energi
- Beregning av arbeid, effekt og virkningsgrad
Kraft og bevegelse
- Kraftbegrepet
- Newtons lover
- Akselerasjon og fart
Fysikk i væsker og gasser
- Trykk
- Oppdrift
- Temperatur
- Tilstandslikning for gasser
Termofysikk
- Faser og faseoverganger
- Varme og indre energi
- Loven om energibevaring og termofysikkens 1. og 2. hovedsetning
- Varmekapasitet og kalorimetri
Elektrisitetslære
- Strøm, spenning, resistans, Ohms lov og Kirchhoffs lover
Kandidaten
- har kunnskap om realfaglig terminologi, formler og prinsipper
- har kunnskap om realfaglige beregninger og overslag med utgangspunkt i relevante praktiske situasjoner og problemstillinger innen fagfeltet
- har kunnskap om gyldighetsområdet til matematiske og fysiske lover innenfor pensumets rammer
Kandidaten
- kan vise til aktuelle tabeller og formelsamlinger for å løse realfaglige problemstillinger
- kan gjøre rede for relevante regneoperasjoner og finne digitale verktøy til å presentere realfaglige problemstillinger, beregninger og løsninger samt grafiske fremstillinger
- kan vurdere resultat av eget og andres arbeid i forhold til matematiske og fysiske lover og prinsipper
Kandidaten
- kan planlegge, gjennomføre og løse realfaglige oppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe (i tråd med faglige og yrkesetiske krav og retningslinjer)
Følgende arbeidskrav gjelder:
· aktiv deltakelse i opplæringen
· bidra til læring i gruppen/klassen
· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være
gjennomført og godkjent
Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.
Retningsgivende liste med forbehold om endringer. Boklister pr studium ajourføres før hver studiestart og legges ut på skolens nettsider.
Ekern T. & Guldahl Ø. (2009). Fysikk for fagskolen. Oslo: Fagbokforlaget. ISBN: 9788256269518.
Ekern T. & Guldahl Ø. (2020). Matematikk for fagskolen (3.utg.). Oslo: Fagbokforlaget. ISBN: 9788245034196.
Haugan J. & Aamot E. (2011). Gyldendals tabeller og formler i fysikk. Oslo: Gyldendal undervisning. ISBN: 9788205419193.
Anbefalt kalkulator: CASIO fx-991EX CLASSWIZ
Digitale verktøy: (Gratis studentlisens)
- MathType
- GeoGebra
- MS Excel
- Aktuelle digitale sensor/måleverktøy til bruk i lab-øvelser