Velferdsteknologi i helse- og omsorgstjenesten
Velferdsteknologi i helse- og omsorgstjenesten
- Studiefakta
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- StudieformDeltid
- Studiepoeng30
- StudiestedGrimstad
- FagområdeHelse- og oppvekstfag
- StudieplanansvarligHilde Marie Aas
- Start2022 Høst
Om studiet
Fagskoleutdanning er høyere yrkesfaglig utdanning og ligger på nivå over videregående opplæring. Fagskoleutdanning gir kompetanse som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere opplæringstiltak. (Lov om høyere yrkesfaglig utdanning 2019, § 4)
Helse - og oppvekstsektoren påvirkes av samfunnsutviklingen og er preget av gjennomgripende helse og sosialpolitiske reformer som medfører strukturendringer, omorganisering, rasjonalisering og endrede rettigheter for brukerne. Fagskoleutdanning styrker kompetansen i møte med nye utfordringer og utvidede arbeidsoppgaver i det direkte arbeidet med brukere/ pasienter og gir spisskompetanse innen ulike fagfelt.
Fagskoleutdanningene er nært knyttet til arbeidslivets kompetansebehov og er derfor særlig relevant for utfordringene i kommunene. Utdanningen er tverrfaglig, den er rettet mot arbeidstakere med forskjellig faglig bakgrunn innen helse- og oppvekstfag i videregående opplæring.
Nasjonalt utvalg for fagskoleutdanning i helse- og oppvekstfag (NUFHO) utarbeider generelle og fagspesifikke planer. Fagspesifikke nasjonale planer gir rammene for innholdet i utdanningen. Dette sikrer at utdanningene er enhetlige og gjenkjennelige uavhengig av tilbyder. Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR) er lagt til grunn ved utarbeidelse av denne studieplanen. Godkjenning av utdanningsplaner foretas av Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT).
Hovedmålsettingen for fagskoleutdanningene i helse- og oppvekstfag er å utdanne reflekterte yrkesutøvere med høy yrkesetisk standard. Studentene skal etter gjennomført utdanning ha lagt et grunnlag for livslang læring og kontinuerlig omstilling. Fagskoleutdanning gir kompetanse som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere opplæringstiltak.
Fagskoleutdanning i helse- og oppvekstfag er nært knyttet til arbeidslivets behov og har som mål å styrke fagarbeideres kompetanse for å møte nye og utvidede arbeidsoppgaver. Økt fokus på forebyggende og helsefremmende arbeid, samt brukergrupper som forventer kvalitet og medvirkning krever en kontinuerlig utvikling av kompetanse og tjenester.
Behov for kompetanse innen helse– og oppvekstsektoren påvirkes av samfunnsutviklingen. Samfunnet er i stadig endring, arbeidstakere skal forholde seg til brukere med sammensatte behov og problem og tilby tjenester til brukergrupper med forskjellig kulturbakgrunn. Gjennom dialog med praksisfeltet sikrer skolen seg informasjon om behovene i arbeidslivet og holder seg oppdatert i fagfeltet.
Bærekraft er en del av fagskolens overordnede strategi og skal reflekteres i all aktivitet ved fagskolen. Vi vil bidra til å nå FNs bærekraftsmål gjennom inkluderende og rettferdig utdanning av høy kvalitet og legge til rette for livslang læring. For oss betyr dette også at kompetanse om bærekraft skal integreres i alle våre studier, slik at våre kandidater har nødvendig innsikt til å bidra til bærekraftig utvikling innen sitt fagfelt.
Fagskoleutdanning i Velferdsteknologi i helse- og omsorgssektoren
For at flere kommuner skal ta i bruk velferdsteknologi i sin helse- og omsorgstjeneste er det etablert et nasjonalt velferdsteknologiprogram som er et samarbeid mellom KS, Direktoratet for e- helse og Helsedirektoratet.
Nasjonalt Velferdsteknologiprogram (NVP) har pågått siden 2014. Det skulle opprinnelig vare ut 2020, men er nå blitt forlenget ut 2024, blant annet begrunnet i at det skal bidra til et kompetanseløft for velferdsteknologi i norske kommuner (Helsedirektoratet, 2019). Hovedmålet for NVP for perioden 2022-2024 er at "Velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging bidrar til god helse og mestring i befolkningen og bærekraftig samfunnsutvikling."
Regional koordineringsgruppe e-helse og velferdsteknologi Agder (RKG) ble etablert av Rådmannsgruppen – regionplan Agder, i januar 2016. Et av målene for gruppen er at regionen skal være ledende innen velferdsteknologi i Norge. RKG etablerte i 2016 satsingen "Velferdsteknologi Agder 2020" som et samlebegrep for fellesprosjekter mellom Agderkommunene. Her var kompetanseheving innen velferdsteknologi og implementering av velferdsteknologi to av satsingsområdene. På bakgrunn av denne satsningen ble fagskoleutdanningen innen velferdsteknologi utviklet. Studieplanen ble utviklet i samarbeid med representanter fra RKG og Utviklingssentre for sykehjem og hjemmetjeneste (USHT) Øst og Vest, som er viktige samarbeidspartnere. Studieplanen revideres årlig.
Innføring av velferdsteknologi i helse- og omsorgstjenesten krever kompetanse og fører til at helsepersonell får en ny og utvidet rolle. Fagskoleutdanning i Velferdsteknologi i helse- og omsorgstjenesten skal gi studenten kunnskap om velferdsteknologi og hvordan velferdsteknologi kan benyttes i eget fagfelt. Velferdsteknologi er en fellesbetegnelse på tekniske installasjoner og løsninger som kan bedre den enkeltes evne til å klare seg selv i egen bolig, og bidra til å sikre livskvalitet og verdighet for brukeren. Utdanningen gir innsikt i lover og forskrifter som regulerer bruk av velferdsteknologi samt kunnskap om samhandling med bruker og pårørende. Utdanningen gir kunnskap om velferdsteknologi og muligheter og utfordringer ved bruk av dette. Kandidaten skal kunne anvende verktøy for å kartlegge, planlegge og iverksette velferdsteknologiske løsninger, og se sin egen rolle i dette arbeidet.Bruk av velferdsteknologiske løsninger kan bidra til økt trygghet, og bedre tjenester for brukere og pårørende. Velferdsteknologi gir også mer effektiv bruk av ressurser i helse – og omsorgstjenesten. Fagskoleutdanning i Velferdsteknologi gir en spisskompetanse I forståelse og bruk av velferdsteknologi med vekt på bruker og pårørendes behov og ressurser.
Utdanningen vektlegger spesielt helhetlig omsorg, brukerperspektivet og tverrfaglighet.
Helhetlig omsorg
Helhetlig omsorg bygger på helhetlig menneskesyn som ivaretar den fysiske, psykiske, sosiale og kulturell/åndelige dimensjon. For å kunne gi helhetlig omsorg trengs fagkunnskap, relasjonskompetansen og etiske refleksjon. Helhetlig omsorg innebærer også fokus på kultur og aktivitet, se den enkeltes ressurser og tilrettelegge for aktiv deltakelse.
Brukerperspektiv
Brukerperspektivet innebærer respekt for det enkelte menneskets integritet, samt nærhet og engasjement i forhold til den enkelte bruker. Utdanningen skal fremme studentenes evne til samhandling og samarbeid med brukerne utfra brukernes behov. Studenten skal ivareta brukeren og pårørende med verdighet og respekt.
Tverrfaglighet
Med tverrfaglighet menes i denne sammenhengen kunnskap om og evne til samarbeid på den enkelte arbeidsplass og på tvers av ulike sektorer for å kunne gi best mulig tjeneste til bruker og pårørende. Aktuelle samarbeidspartnere innen velferdsteknologi vil være fagarbeidere, sykepleiere, fysioterapeuter, ergoterapeuter, vernepleiere, teknisk fagpersonell og IKT- ansatte.
Studiemodeller
Studiets struktur og oppbygning
Fagskolen i Agder tilbyr fagskoleutdanningen Velferdsteknologi i helse- og omsorgstjenesten som deltidsstudier over 1 år. Studietiden inkluderer undervisnings- og veiledningstimer, tid til evaluering, ekskursjoner, øvingstid og individuelt arbeid.
Studiet Velferdsteknologi i helse- og omsorgstjenesten består av fire emner. Hvert emne består av spesifikke temaer som er aktuelle for emnets innhold for å sikre at studenten oppnår beskrevet læringsutbytte. Det overordnede læringsutbyttet studenten skal ha etter endt utdanning er styrende for utforming av læringsutbyttet for de enkelte emnene. De tre første emnene består av spesifikke temaer som er aktuelle for emnets innhold for å sikre at studenten oppnår beskrevet læringsutbytte. Det fjerde emnet er et hovedprosjekt/ avsluttende eksamen som er praksisrettet og knyttet til ett eller flere temaer i utdanningens emner.
Hovedprosjektet/ eksamen gjennomføres når de tre første emnene er bestått.
Fremdriftsplaner
Det utarbeides en fremdriftsplan for hvert semester som gir studentene utfyllende informasjon om studiet, arbeidskrav, studiekrav og eksamen. Fremdriftsplanen er tilgjengelig for studentene på skolens digitale læringsplattform.
Studiet har følgende emneinndeling
EMNEOVERSIKT |
Studiepoeng |
Antall uker deltid over 1 år |
---|---|---|
Emne 1 Innføring i velferdsteknologi |
7 |
9 |
Emne 2 Personsentrert velferdsteknologi |
9 |
11 |
Emne 3 Fra plan til drift |
5 |
7 |
Emne 4 Hovedprosjekt/avsluttende eksamen |
9 |
11 |
Totalt |
30 |
38 uker |
Studiets omfang
Lærerstyrt undervisning og veiledning av arbeidskrav, emneoppgaver og hovedprosjekt foregår i skoletiden. Utover dette gis veiledning via digital læringsplattform. Selvstudie er den tid studenten må beregne å bruke på arbeidskrav, emneoppgaver, hovedprosjekt, gruppeoppgaver og fagstoff utover skoletid.
Oversikt over antall timer det forventes at studenten bruker på studiet
Antall uker Deltid |
Lærerstyrt undervisning |
Veiledning av arbeidskrav og emneoppgaver |
Veiledning hoved- Prosjekt |
Forventet selvstudietid |
Arbeidsmengde totalt |
---|---|---|---|---|---|
Emne 1 10 uker |
64 |
37 |
|
80 |
181 |
Emne 2 10 uker |
78 |
45 |
|
98 |
221 |
Emne 3 7 uker |
32 |
45 |
|
95 |
172 |
Emne 4 11 uker |
26 |
|
14 |
170 |
210 |
Totalt 38 uker |
200 |
127 |
14 |
443 |
784 timer |
Læringsutbytte
Fagskole med halvtårs varighet er plassert på nivå 5.1 i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR) og studieplanen Velferdsteknologi i helse- og omsorgstjenesten følger dette nivået i beskrivelse av læringsutbytte ved endt utdanning. Nivåene i NKR er beskrevet som tre nivåer: kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse Alle læringsutbyttebeskrivelsene er delt etter de tre nivåene. Læringsutbyttebeskrivelser skal tydeliggjøre forbindelsen mellom innholdet i utdanningen og behovet i næringslivet.
Med begrepene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse menes:
- Kunnskaper: Forståelse av teorier, fakta, begreper, prinsipper, prosedyrer innenfor fag, fagområder og/eller yrker.
- Ferdigheter: Evne til å anvende kunnskap til å løse problemer og oppgaver. De ulike typene ferdigheter kan være kognitive, praktiske, kreative eller kommunikative.
- Generell kompetanse: Evne til å kunne anvende kunnskap og ferdigheter på selvstendig vis i ulike situasjoner gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarlighet, evne til refleksjon og kritisk tenkning i utdannings- og yrkessammenheng.
Kunnskap
Kandidaten
- har kunnskap om velferdsteknologiens betydning i et samfunnsperspektiv og i helse- og omsorgstjenesten
- har kunnskap om relevante begreper og verktøy innen velferdsteknologi og ulike former for velferdsteknologi
- har innsikt i sentrale lover, forskrifter og styrende dokumenter innen velferdsteknologi
- har kunnskap om aktuelle begrep og teorier innen helse- og omsorgsektoren som etikk, kommunikasjon, veiledning, brukermedvirkning og personsentrert omsorg
- har kunnskap om aktuelle samarbeidspartnere innen velferdsteknologi og forstår betydningen av tverrfaglig samarbeid
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om utvikling og bruksområder innen velferdsteknologi
Ferdigheter
Kandidaten
- kan finne, anvende og henvise til fagstoff relevant for velferdsteknologi
- kan ivareta brukermedvirkning og iverksette velferdsteknologiske løsninger som bidrar til trygghet, selvstendighet og økt fysisk og kulturell aktivitet
- kan kommunisere og samhandle med bruker, pårørende og andre aktuelle samarbeidspartnere for å skape tillit og bygge gode relasjoner
- kan veilede bruker, pårørende og andre samarbeidspartnere i opplæringssituasjoner
- kan reflektere over egen faglig utøvelse innen velferdsteknologi
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan med utgangspunkt i brukers og pårørendes behov og ressurser tilrettelegge for velferdsteknologiske løsninger
- er bevisst sin profesjonelle kompetanse, sin kreativitet og sitt mot, og forvalter kompetansen og bidrar til faglig utvikling i sitt fagmiljø
- kan bygge relasjoner med kollegaer, fagfeller på tvers av fag og andre aktuelle samarbeidspartnere
- har utviklet en etisk grunnholdning i møte med bruker og pårørende for å ivareta deres behov og medvirkning
Læringsformer
Læringsformer skal være relevante og hensiktsmessige i henhold til læringsutbyttebeskrivelsene for utdanningen. Studie skal motivere til selvstendighet og aktiv refleksjon over egen læringsprosess. Det forutsettes at studentene viser initiativ og tar medansvar for egen læring. Gjennom studiet legges det vekt på at studentene utvikler evne til praktisk yrkesutøvelse, selvstendig arbeid, kommunikasjon, samarbeid og faglig ledelse. Et viktig fokus i studiet er å se faget i et bredere samfunns- og miljøperspektiv og kunne foreta etiske vurderinger.
Studiet skal være nært knyttet til studentenes egne erfaringer, problemstillinger fra praksisfeltet, utfordringene i arbeidslivet og sentral teori. Fagskoleutdanningen legger vekt på at teori og praksis danner en integrert helhet.
Variasjon i valg av læringsformer er nødvendig for å oppnå en helhetlig kompetanse som omfatter både kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. I studiet benyttes i hovedsak arbeidskrav der tverrfaglige problemstillinger fra arbeidslivet benyttes for å få sammenheng og helhet i læringsprosessen. Andre metoder som brukes er veiledning, logg, dialogundervisning, forelesning, samtale- og arbeidsgrupper, rollespill, film med påfølgende diskusjoner og nettstøtte ved bruk av digital læringsplattform.
Det legges vekt på å skape godt læringsmiljø for studentene. I den sammenheng arrangeres det en oppstart uke med fokus på relasjonsbygging, studieteknikk og datakunnskap. Det gjennomføres også en kartleggingssamtale med hver enkelt student for å avklare forventninger og eventuelle behov for særskilt tilrettelegging.
Læringsformer
Læringsaktiviteter
Læringsaktiviteter har fokus på studentens rolle i læringsprosessen og henviser til aktiviteter hvor studenten har en aktiv rolle. Læringsaktiviteter inkluderer ulike metoder og arbeidsmåter. Disse omfatter blant annet arbeid med arbeidskrav, presentasjoner, gruppearbeid og fagrelaterte diskusjoner. Fagskolen legger til rette for at studentene kan bruke hverandre i læringen gjennom gruppearbeid, diskusjoner og tilbakemeldinger.
Et pedagogisk prinsipp er at studentene har ansvar for egen læring. Det innebærer blant annet at studentene aktivt må oppsøke læringssituasjoner og læringsarenaer. Lærerens rolle blir å tilrettelegge for læring og støtte / veilede studentene i læreprosessen. Dette krever at studentene har eller blir gitt et bevisst forhold til læreprosesser og egne læringsbehov.
Lærerstyrt undervisning
Ved lærerstyrt undervisning aktiviseres studenten i klasserommet under ledelse av faglærer. Faglærer velger aktuelle læringsaktivitet for å oppnå beskrevet læringsutbytte i de forskjellige emnene. Dette kan være forelesninger som kombineres med individuelt arbeid, gruppearbeid, samarbeidslæring og faglige diskusjoner. Andre læringsaktiviteter som brukes er film, nettressurser og rollespill.
Eksterne forelesere/ekskursjoner
Skolen benytter eksterne forelesere med spesiell kompetanse, både teoretisk og praktisk, innen aktuelle fagområder. Lærerne samarbeider med eksterne foreleser om faglig innhold og arbeidsformer. Ekskursjoner til næringslivet og andre læringsinstitusjoner blir benyttet. Skolen deltar også på aktuelle eksterne kurs.
Arbeidskrav
I hvert emne arbeider studentene med arbeidskrav. Arbeidskrav benyttes både som arbeids-, lærings og vurderingsform. Arbeidskravene bygger på hverandre slik at de ulike tema det arbeides med kan videreføres og videreutvikles. Hensikten er at studenten skal oppleve sammenheng og helhet i læringsprosessen. Arbeidskrav er praksisnære, bygger på tema og læringsutbytte i emnene og bidrar til en læringsprogresjon mot emneoppgavene/eksamen. Arbeidskravene kan være muntlige, skriftlige, praktiske, eller en kombinasjon av dette. Det gis muntlig eller skriftlig veiledning og vurdering. Studentens egen vurdering av faglige og etiske problemstillinger, og læringsutbytte vektlegges i veiledning. Antall arbeidskrav vil variere avhengig av emnets temaer og omfang. Arbeidskrav spesifiseres i fremdriftsplaner som utgis av faglærer.
Veiledning
Gjennom studiet får studentene veiledning og oppfølging både individuelt og gruppevis. Veiledning underveis i arbeid med arbeidskrav og emneoppgaver skal bidra til læring. Veiledning blir gitt muntlig og skriftlig. Skriftlig veiledning blir gitt via digital læringsplattform. Veiledningen skal bidra til at studentene ser sammenheng mellom teori og praksis og styrker studentens refleksjon i eget arbeid.
Lærerstyrt veiledning av arbeidskrav, emneoppgaver og hovedprosjekt foregår i skoletiden. Utover dette gis veiledning via digital læringsplattform.
Egenrefleksjon
Ved slutten av hvert emne skal studenten skrive et refleksjonsnotat om eget læringsutbyttet i emne som leveres i arbeidsmappen for det enkelte emne.
Selvstudium
Selvstudie er den tid studenten må beregne å bruke på arbeidskrav, studiekrav, hovedprosjekt, gruppearbeid og fagstoff utover skoletid.
Læringsplattformen
Fagskolen i Agder benytter digital læringsplattform. Den enkelte student får sin egen elektroniske arbeidsmappe der studenten og faglærere kommuniserer med hverandre. På læringsplattformen gjøres lærestoff tilgjengelig og arbeidskrav lastes inn for tilbakemelding og vurdering. Periodeplaner og annen aktuell informasjon legges også ut sammen med intern informasjon fra skolen, kvalitetssystem og aktuelle skjemaer.
Vurderingsformer
Vurdering fremmer kontinuerlig læring og utvikling hos studenten. Vurderingsformene er i samsvar med utdanningens innhold og beskrevet læringsutbytte, samt arbeids- og læringsformer.
Studiet har varierte vurderingsformer. Noen ganger er det et klart skille mellom læring og vurdering, andre ganger er vurdering i større grad en del av læringsprosessen. I noen sammenhenger trekkes studenten aktivt inn i vurdering av seg selv eller sine medstudenter.
Formål med vurdering
- å informere studenten, læreren, praksisveileder og opplæringsstedet underveis om hvor langt studenten har kommet i utvikling i forhold til sluttkompetanse
- å veilede, motivere og utvikle studenten faglig og personlig
- å informere arbeidsgiver og samfunnet hvilken kompetanse studenten har nådd
Gjennom studiet er det arbeidskrav, studiekrav og eksamen som er grunnlag for vurdering. På bakgrunn av studiets læringsutbyttebeskrivelser utarbeides det vurderingskriterier for de enkelte arbeidskrav, studiekrav og eksamen. Arbeidskravene vurderes til bestått/ikke bestått. og studiekrav og avsluttende eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F. Karakterene på studiekravene og karakter på eksamen føres på vitnemålet.
Vurderingsgrunnlag
Det foretas en helhetlig vurdering av kompetansen (kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse) som studentene tilegner seg i hvert emne. Praksisperioden vurderes innenfor de rammer som gjelder for denne.
Underveisvurdering
Det skal foretas både underveisvurdering og sluttvurdering. Denne kan være både muntlig og skriftlig. Underveisvurdering har til hensikt å gi studentene og lærerne informasjon om faglige utvikling slik at veiledningen kan tilpasses i forhold til studentenes behov, vurdering av læring og vurdering for læring. Presise og relevante tilbakemeldinger skal motivere studenten til videre innsats og være til hjelp i læringsarbeidet. Studentene må selv medvirke aktivt i vurderingen dersom de skal lære av underveisvurderingen.
Arbeidskrav
Vurdering av arbeidskrav innebærer både vurdering av læring og vurdering for læring. Studenten får både informasjon om faglige ståsted og hva studenten kan arbeide videre med. Vurdering av arbeidskrav skal motivere studentene til videre innsats og fremme læring. På bakgrunn av vurderingen kan studenten bearbeide og forbedre arbeidskravet for så å få ny vurdering.
Vurderingene kan gis både skriftlig og muntlig. Arbeidskravene er obligatoriske og må være bestått før studenten kan gjennomføre emneoppgavene.
Studiekrav
Hvert emne skal sluttvurderes med en karakter. Sluttvurderingen skal dokumentere studentens helhetlig kompetanse knyttet til emner og læringsutbytte. Studiekravene bygger på de temaene som studentene har arbeidet med i arbeidskravene. Alle arbeidskrav innen emnene må være bestått før studiekravet kan gjennomføres.
Avsluttende studiekrav i emne 1 - 3
Emne 1 - 3 avsluttes med et studiekrav. Studiekravet bygger på de temaene som studentene har arbeidet med i arbeidskravene. Alle arbeidskrav innen emnene er obligatoriske og må være bestått før studiekravet kan gjennomføres. Studiekravet vurderes med bokstavkarakterer.
Hovedprosjekt/ eksamen
Emnevurdering gjøres på grunnlag av hovedprosjektets fordypningsoppgave. Hovedprosjektet vurderes med bokstavkarakter.
Eksamen
Avsluttende eksamen vurderes med bokstavkarakter.
Karakterskala
Karakterskalaen går fra A til F. Karakterskalaen synliggjør studentens læringsutbytte.
Symbol |
Betegnelse |
Generell, ikke fagspesifikk beskrivelse av vurderingskriterier |
A |
Fremragende |
Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Studenten viser svært god vurderingsevne og stor grad av selvstendighet. |
B |
Meget god |
Meget god prestasjon. Studenten viser meget god vurderingsevne og selvstendighet. |
C |
God |
Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Studenten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene. |
D |
Nokså god |
En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Studenten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet. |
E |
Tilstrekkelig |
Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Studenten viser liten vurderingsevne og selvstendighet. |
F |
Ikke bestått |
Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Studenten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet. |
Bestått/ Ikke bestått
Vurdering bestått/ ikke bestått blir gitt ved arbeidskrav. Dersom studenten ikke består et arbeidskrav har studenten mulighet til å levere den på nytt en gang innen en gitt frist. Samtlige arbeidskrav i emnet må være vurdert til bestått for å kunne gjennomføre emnets studiekrav.
Bestått
Besvarelsen/presentasjonen viser at studenten har faglig kunnskap innen hele emnet, og god kunnskap innen de mest sentrale områdene. Kravet om bred kunnskap i emnet betyr at det ikke kan være store kunnskapshull i deler av emnet. Manglende eller utilfredsstillende besvarelse av enkelte oppgaver kan derfor ikke kompenseres ved svært god besvarelse av andre. Oppgavene kan likevel vektes ulikt under vurderingen, avhengig av hvor sentrale de er for emnet.
Ikke bestått
Besvarelsen/presentasjonen viser at studenten har manglende kunnskap innen sentrale områder som inngår i emnet. Studenten har ikke tilstrekkelig faglig kunnskap, ferdigheter eller generell kompetanse til å kunne anvende det oppnådde læringsutbyttet fra emnet på en selvstendig måte.
Avsluttende vurdering
Hovedprosjekt/ eksamen
Emne 1-3 må være bestått før emne 4 hovedprosjekt/avsluttende eksamen kan gjennomføres.
Emne 4 består av tre oppgaver. Oppgave 1 er et prosjekt med en skriftlig prosjektrapport/fordypningsoppgave, oppgave 2 er en presentasjon av prosjektet og oppgave 3 er et refleksjonsnotat over egen læring i arbeidet med hovedprosjektet. Oppgave 2 og 3 vurderes av faglærere til bestått/ikke bestått.
1. Prosjekt/Prosjektrapport/Faglig fordypning
Prosjektrapporten er avsluttende eksamen og blir vurdert med bokstavkarakter A -F. Hovedprosjekt/avsluttende eksamen er knyttet til emner i utdanningen og skal være praksisrettet. Det er to alternativer måter å gjennomføre hovedprosjektet på:
Alternativ 1: Prosjektrapport. Studenten skal velge en reell situasjon fra egen arbeidsplass hvor det er behov for velferdstekologiske løsninger. I prosjektrapporten skal bruker og pårørende perspektivet, og fagarbeiderens rolle komme tydelig frem.
Alternativ 2: Fordypningsoppgave. Studenten skal fordype seg i et selvvalgt tema aktuelt for fagarbeiders rolle innen velferdsteknologi. Fordypningsoppgaven skal være praksisrelevant, og knyttet til temaer i utdanningen. Studenten skal vise refleksjon og bruke både teori og arbeidserfaringer. Studentens rolle og oppgaver knyttet til velferdsteknologi skal komme tydelig frem.
Hovedprosjektet skal fortrinnsvis gjennomføres individuelt. Det kan åpnes for mulighet til å skrive i gruppe der det anses som mest hensiktsmessig.
Studenten skal innen fastsatt tidspunkt levere foreløpig fremdriftsplan og formål med prosjektet. Denne skal godkjennes av veileder og leveres på skolens digitale læringsplattform.
Disposisjon skriftlig prosjektrapport
- Forside med tema, studentens navn, utdanningssted, studieretning og årstall
- Innholdsfortegnelse med sidehenvisninger
- Innledning med kort presentasjon av hva rapporten omhandler
- Tema og formål
- Presentasjon av brukers situasjon
- Kartlegging av brukers behov og ressurser
- Redegjørelse av aktuell teori og drøfting av denne opp mot egen prosjektgjennomføring
- Beskrivelse av gjennomføring av prosjektet
- Valg av velferdsteknologisk løsning
- Opplæring, utprøving og evaluering
- Egen rolle og samarbeidspartneres rolle i prosjektet
- Etiske refleksjoner ved gjennomføring av prosjektet
- Etiske prinsipp
- Beskrivelse av gjennomføring av prosjektet
- Oppsummering/konklusjon
- Litteraturliste
- Eventuelle vedlegg
Disposisjon fordypningsoppgaven
- Forside med tema, studentens navn, utdanningssted, studieretning og årstall
- Innholdsfortegnelse med sidehenvisninger
- Innledning med kort presentasjon av om hva oppgaven handler om
- Tema og problemformulering
- Eventuelt case dersom studenten bruker det som utgangspunkt
- Teori og drøfting aktuelt for temaet
- Oppsummering
- Litteraturliste
- Eventuelle vedlegg
Vurdering av prosjektrapporten/fordypningsoppgaven
Prosjektrapporten/fordypningsoppgaven blir vurdert at intern og ekstern sensor. Intern sensor er hovedveileder/faglærer på prosjektet. Vurderingen gjøres på grunnlag av gitte vurderingskriterier. Oppgaven vurderes med bokstavkarakter A-F.
Hovedprosjektet vil bli vurdert etter følgende kriterier:
- Faglig rettet: Kunnskap fra aktuelle emner i utdanningen skal komme til uttrykk.
- Selvstendighet: Rapporten skal vise selvstendige vurderinger. Studenten skal benytte aktuelle kilder, vise saklig kildekritikk og ha korrekte kildehenvisninger. Rapporten skal være utført i samsvar med gjeldene etiske retningslinjer og ha en form som samsvarer med mal for oppgaveskriving.
- Oppgavelikhet: Rapporten må ikke være påfallende lik andre besvarelser eller annet publisert materiale.
- Omfang: Rapporten skal være på 5000 ord +/- 10 %
Formelle krav til skriftlige oppgaver:
- Skrifttype Calibri eller Arial, skriftstørrelse 12, linjeavstand 1,5.
2. Presentasjon av prosjektet
For å tilrettelegge for kunnskapsdeling skal studentene presentere prosjektet for medstudenter og veiledere i felles klasse. Prosjektet presenteres etter samme mal som prosjektrapporten/fordypningsoppgaven. Presentasjonen skal gjennomføres etter innlevering av prosjektrapporten og før sensur foreligger, og ha en varighet på ca. 15 minutter. Presentasjonen er obligatorisk og vurderes til bestått/ikke bestått.
3. Refleksjon over egen læring
For å bevisstgjøre studenten på egen læringsprosess skal det skrives et refleksjonsnotat som skal synliggjøre faglig utbytte av hovedprosjektet. Studenten skal reflektere over eget læringsutbytte i forhold til læringsutbyttebeskrivelsene. Refleksjonsnotatet er obligatorisk og skal være på 800 ord, +/- 10 % og vurderes til bestått/ikke bestått.
Veiledning
Hver student får tildelt en hovedveileder som er faglærer ved skolen. Studenten har selv ansvar for å innhente veiledning, og innlevert veiledningsgrunnlag er utgangspunkt for hver veiledning. Total veiledningstid er 4 timer per student. Studenten har taushetsplikt for det de måtte få av opplysninger i arbeidet med oppgaven.
Det er obligatorisk veiledning i forbindelse med:
- Tema og problemformulering
- Teori
- Drøfting
Oppgaveseminar
Det vil bli gjennomført felles oppgaveseminar for studentene i perioden. Seminarene er lærerstyrt med ulike temaer aktuelt for prosjektet som for eksempel valg av velferdsteknologiske løsninger, og planlegging og gjennomføring av prosjekt. Studentene får anledning til å presentere deler av prosjektet som grunnlag for diskusjon og respons.
Vurdering og eksamensordning er beskrevet i kapittel 4 i Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Fagskolen i Agder. Vurderingsordningene skal være i samsvar med utdanningens læringsutbyttebeskrivelser og temaer, samt lærings- og vurderingsformer. Fagskolens forskrift inneholder følgende beskrivelser og ordninger:
§ 4-1 Vurderingsformer
§ 4-2 Ekstern evaluering av vurdering og vurderingsordningene
§ 4-3 Vurderingsuttrykk
§ 4-4 Emnevurdering
& 4-5 Vurdering av praksis
§ 4-6 Vilkår for å gå opp til eksamen
§ 4-7 Gyldig fravær ved eksamen
§ 4-8 Utsatt eksamen og forbedringseksamen
§ 4-9 Eksamen under særlige vilkår
§ 4-10 Sensur
§ 4-11 Fusk og plagiering
Klage og klagebehandling
Klager skal behandles etter reglene i forvaltningsloven. Fagskolen i Agder har beskrevet ordninger ved klager i kapittel 10 i forskrift om opptak, studier og eksamen ved Fagskolen i Agder. Fagskolens forskrift inneholder følgende beskrivelser og ordninger:
§ 10-1 Klageordning og klageorgan
§ 10-2 Fremgangsmåte og frister
§ 10-3 Klage på formelle feil ved eksamen
§ 10-4 Rett til begrunnelse for karakter
§ 10-5 Klage på karakterfastsetting
Disiplinære sanksjoner
Ordninger ved disiplinære sanksjoner er beskrevet i kapittel 6 i forskrift om opptak, studier og eksamen ved Fagskolen i Agder
§ 6-1 Utestengning og bortvisning
§ 6-2 Forbud mot bruk av klesplagg som helt eller delvis dekker ansiktet
Opptakskrav
Fagskolens forskrift skal vise studentenes og tilbyders rettigheter og plikter samt sikre upartisk og rettferdig behandling av studentene. Fagskolens forskrift om opptak, studier og eksamen ved Fagskolen i Agder er publisert på lovdata.no.
Opptaksordningen er beskrevet i kapittel 2 i Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Fagskolen i Agder. Fagskolens forskrift inneholder følgende beskrivelser og ordninger:
§ 2-1 Kvalifisering for opptak
§ 2-2 Generelt om opptak
§ 2-3 Opptakskrav
§ 2-4 Reservasjon av studieplass
§ 2-5 Spesielle opptakskrav
§ 2-6 Utfyllende regler om språkkrav for søkere med utenlandsk utdanning
§ 2-7 Poengberegning og rangering
§ 2-8 Rangering av søkere som ikke kan poengberegnes
§ 2-9 Karakterforbedringer fra videregående opplæring
§ 2-10 Realkompetansevurdering
§ 2-11 Ansvar for opptak
§ 2-12 Klage på vedtak om opptak
§ 2-13 Godskriving og fritak
§ 2-14 Studierett
§ 2-15 Studieprogresjon
§ 2-16 Permisjon
Søkere som kan dokumentere at de skal gjennomføre fagprøve etter opptaksfristen, kan tildeles plass på vilkår om bestått prøve i løpet av første semester i opptaksåret.
Søkere uten fagbrev/svennebrev kan søke opptak på bakgrunn av relevant praksis, se forskrift §2-10 Opptak på grunnlag av utenlands utdanning, se forskrift §2-6
Opptak, poengberegning og rangering gjøres av en egen opptaksnemnd, som består av fagskolens studieledere og rektor. Rektor leder opptaksnemnda og fatter vedtak om opptak. Poengberegning og rangering ved opptak er beskrevet i § 2-7 i fagskolens forskrift.
Målgruppe for utdanningen
For opptak til fagskoleutdanning i Velferdsteknologi i helse- og omsorgstjenesten kreves fullført videregående opplæring fra studieretning for helse- og oppvekstfag.
Fagbrev/autorisasjon som gir grunnlag for opptak:
- Helsefagarbeider
- Hjelpepleier
- Omsorgsarbeider
- Barne- og ungdomsarbeider
Vurdering og eksamen
Vurdering og eksamensordning er beskrevet i kapittel 4 i Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Fagskolen i Agder. Vurderingsordningene skal være i samsvar med utdanningens læringsutbyttebeskrivelser og temaer, samt lærings- og vurderingsformer. Fagskolens forskrift inneholder følgende beskrivelser og ordninger:
§ 4-1 Vurderingsformer
§ 4-2 Ekstern evaluering av vurdering og vurderingsordningene
§ 4-3 Vurderingsuttrykk
§ 4-4 Emnevurdering
& 4-5 Vurdering av praksis
§ 4-6 Vilkår for å gå opp til eksamen
§ 4-7 Gyldig fravær ved eksamen
§ 4-8 Utsatt eksamen og forbedringseksamen
§ 4-9 Eksamen under særlige vilkår
§ 4-10 Sensur
§ 4-11 Fusk og plagiering
Disiplinære sanksjoner
Ordninger ved disiplinære sanksjoner er beskrevet i kapittel 6 i forskrift om opptak, studier og eksamen ved Fagskolen i Agder
Fagskolens forskrift inneholder følgende beskrivelser og ordninger:
§ 6-1 Utestengning og bortvisning
§ 6-2 Forbud mot bruk av klesplagg som helt eller delvis dekker ansiktet
Klage og klagebehandling
Klager skal behandles etter reglene i forvaltningsloven. Fagskolen i Agder har beskrevet ordninger ved klager i kapittel 10 i forskrift om opptak, studier og eksamen ved Fagskolen i Agder. Fagskolens forskrift inneholder følgende beskrivelser og ordninger:
§ 10-1 Klageordning og klageorgan
§ 10-2 Fremgangsmåte og frister
§ 10-3 Klage på formelle feil ved eksamen
§ 10-4 Rett til begrunnelse for karakter
§ 10-5 Klage på karakterfastsetting
Dokumentasjon
Etter fullført og bestått fagskoleutdanning utstedes det vitnemål. Dette er beskrevet i kapittel 5 i Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Fagskolen i Agder. Fagskolens forskrift inneholder følgende beskrivelser og ordninger:
§ 5-1 Vitnemål
§ 5-2 Tilknytningskrav for utstedelse av vitnemål
Vitnemålet skal inneholde fagskolens logo, være utstedt på ark tilrettelagt for formålet og videre dokumentere:
- Gradsbetegnelse: Fagskolegrad (30-90 studiepoeng) eller Høyere fagskolegrad (120 studiepoeng)
- Det overordnede læringsutbyttet
- Emner og eventuell praksis
- Tittel og omtale av hovedprosjekt
- Kvalifikasjonsnivået som oppnås (Nivå 5 i NKR og Fagskole 1 eller Fagskole 2)
- Karaktersystemet som benyttes (A‐F eller bestått/ ikke bestått)
- Antall studiepoeng
- Karakter
En student som ikke har fullført, eller som har fullført, men ikke bestått hele utdanningen, kan be om en karakterutskrift som viser fullførte og beståtte emner og eksamener.
Andre bestemmelser
Andre aktuelle bestemmelser som er beskrevet i Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Fagskolen i Agder omhandler:
Kapittel 3: Studentdemokrati og studentvelferd Kapittel 7: Politiattest
Kapittel 8: Skikkethet
Kapittel 9: Annullering
Kapittel 11: Avsluttende bestemmelser
Tekniske forutsetninger
Studenten må dekke kostnader til egen PC med administratorrettigheter.
Studentene må ha adgang til egen datamaskin med operativsystem Windows. Dette skyldes at det meste av den relevante programvaren til nettutdanninger støttes av Windows operativsystem. Skolen tildeler studentene Office 365. I tillegg må datamaskinene enten ha innebygd videokamera eller eksternt videokamera og høretelefoner med støyreduserende mikrofon. Studentene må ha tilgang til internett med minimum hastighet tilsvarende mobilt nettverk 4G. Studentene må selv sikre seg teknisk bistand til egen PC og eget internett.
Fagskolen vil gi studentene støtte i å utvikle den nødvendige digitale kompetansen gjennom utdanningen.
Nettstudenter bør inneha en viss digital kompetanse. De bør kunne identifisere, lokalisere, hente, lagre, organisere og analysere digital informasjon. Det er viktig å kunne dele ressurser, knytte kontakt med andre og samarbeide via digitale verktøy. Grunnleggende tekstbehandling og bruk av presentasjonsverktøy regnes som grunnleggende digital kompetanse.
Med utgangspunkt i formål og behov bør studenten kunne identifisere digitale behov og ressurser, slik at studenten kan oppdatere sin egen og andres kompetanse.
Det er viktig at studenten ivaretar personlig integritet og sikkerhet, har kjennskap til rettighet og lisenser, samt beskytter sin egen data for en sikker og bærekraftig bruk
Jobbmuligheter
Fagskoleutdanning i Velferdsteknologi gir en spisskompetanse i forståelse og bruk av velferdsteknologi med vekt på bruker og pårørendes behov og ressurser. Kompetansen er aktuell innen i helse- og omsorgstjenesten.
Utgifter
Selve studiet er gratis, men studenten må selv dekke studiemateriell som bøker, PC, kopiering og ekskursjoner.
Det betales en semesteravgift (ett skoleår består av to semestre). Dette dekker medlemskap i Organisasjon for Norske Fagskolestudenter (ONF) og Studentsamskipnaden i Agder(SiA). Denne avgiften betales ved oppstart av studiet og gir rettigheter som student. Dette gjelder både heltids- og deltidsstudenter.
Studier ved Fagskolen i Agder er godkjent av NOKUT og gir rett til lån og stipend i Statens lånekasse for utdanning.
Studenten må også dekke kostnader til egen PC med administratorrettigheter.
Semesteravgift betales for å følge studier og gå opp til eksamen. Semesteravgiften betales via faktura.
Frist for betaling av semesteravgift er 1. februar og 15.september.
Det gis ingen refusjon av semesteravgift dersom student slutter.
Studenten får tilgang til digitalt studentbevis i det administrative systemet VIS.
Pensumliste |
---|
EMNE 1 Fagbøker og artikler Helsedirektoratet (2012). «Fagrapport om velferdsteknologi. Implementering av velferdsteknologi i de kommunale helse- og omsorgstjenestene 2013-2030.» IS-1990. (Del 1 (kap. 1-3 og kap. 5). Tilgjengelig fra https://omsorgsforskning.brage.unit.no/omsorgsforskning-xmlui/handle/11250/2594939 Helsedirektoratet (2017). Gevinstrealiseringsrapporter – Nasjonalt velferdsteknologiprogram [nettdokument]. Helsedirektoratet (sist faglig oppdatert 25. oktober 2021). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/rapporter/gevinstrealiseringsrapporter-nasjonalt-velferdsteknologiprogram Helsedirektoratet (2020). Velferdsteknologi til barn og unge med funksjonsnedsettelser – erfaringsrapport fra 4 års utprøving [nettdokument]. Helsedirektoratet (sist faglig oppdatert 02. juni 2020). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/rapporter/velferdsteknologi-til-barn-og-unge-med-funksjonsnedsettelser Holm, S., Wiik, H. (2020). Bo lenger hjemme – nye utfordringer for hjemmetjenesten. Fagbokforlaget Kap. 1: Litt historikk Kap. 9: Velferdsteknologi Isaksen, J., & Stokke, R. (2017). Utfordringer med velferdsteknologibegrepet. Tidsskrift for omsorgsforskning, 3(2), 91-94. Tilgjengelig fra https://www.idunn.no/doi/pdf/10.18261/issn.2387-5984-2017-02-06 KS (2021). Velferdsteknologiens ABC emne A: «Introduksjon til arbeid med velferdsteknologi», s. 10-28. Tilgjengelig fra https://www.ks.no/globalassets/fagomrader/helse-og-omsorg/velferdsteknologiens-abc/Velferdsteknologiens-ABC-Emne-A-F41-web.pdf Nakrem, S., Sigurjonsson, J.B. (Red.). (2017). Velferdsteknologi i praksis. Cappelen Damm AS. Finnes også som e-bok: ISBN 9788202623111 Kap. 1: Velferdsteknologi som utfordring og mulighet Kap. 2: Velferdsteknologi – hva, hvorfor og hvordan? Kap. 3: Design for endring av praksis Kap. 5: Velferdsteknologi i en helse- og omsorgstjeneste i endring Kap. 8: Refleksjoner og veien videre
Kompendium (fås kjøpt på skolen): Hauge, H. N. (2017). Den digitale helsetjenesten. Gyldendal Akademisk Kap. 1: Om e-helse Kap. 4: Telemedisin, M-helse, sensorteknologi, hverdagsteknologi og velferdsteknologi Moser, I. og Thygesen, H. (2013). «Velferdsteknologi og teleomsorg: nye idealer og former for omsorg.» I Samhandling for helse. Kunnskap, kommunikasjon og teknologi i helsetjenesten, Gyldendal Akademisk, s. 144-158. Thygesen, H. (2019). Velferdsteknologi og nye tjenesteløsninger. Definisjoner, kategorier, bakgrunn og etikk. I I. Moser (Red.), Velferdsteknologi - en ressursbok (s. 25-42). Cappelen Damm
Aktuelle nettsider Regional koordineringsgruppe e-helse og velferdsteknologi Agder (RKG): https://www.ehelseagder.no/ Helsedirektoratet og velferdsteknologi: https://helsedirektoratet.no/velferdsteknologi Direktoratet for e-helse: https://ehelse.no/
Anbefalt tilleggslitteratur Direktoratet for e-helse (2023). Nasjonal e-helsestrategi for helse- og omsorgssektoren (IE-1112). https://www.ehelse.no/strategi/nasjonal-e-helsestrategi-for-helse-og-omsorgssektoren Helsedirektoratet (2014). Anbefaling på valg av standarder/rammeverk for velferdsteknologi. (IS Rapport-2200). Helsedirektoratet. Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/rapporter/anbefaling-pa-valg-av-standarder-rammeverk-for-velferdsteknologi/Anbefaling%20p%C3%A5%20valg%20av%20standarder-rammeverk%20for%20velferdsteknologi.pdf/_/attachment/inline/fb28a31d-ac35-4f22-98c8-c9f197b32b9e:bd37af5615ee27b31151d31e3cf467cccac2fe53/Anbefaling%20p%C3%A5%20valg%20av%20standarder-rammeverk%20for%20velferdsteknologi.pdf Melting, J.B., Frantzen, L. (2015). Første gevinstrealiseringsrapport med anbefalinger (IS-2416). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/rapporter/gevinstrealiseringsrapporter-nasjonalt-velferdsteknologiprogram Melting, J.B. (2017). Andre gevinstrealiseringsrapport med anbefalinger (IS-2557). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/rapporter/gevinstrealiseringsrapporter-nasjonalt-velferdsteknologiprogram |
EMNE 2 Fagbøker og artikler Austli Børslett, E.J., Heilmann, G., Lillemoen, L., Pedersen, R. (2011). La etikken blomstre i praksis: en bok om systematisk refleksjon i arbeidshverdagen. (side 11-43). Tilgjengelig fra: https://www.med.uio.no/helsam/tjenester/kunnskap/etikk-helsetjenesten/praksis/systematisk-etikkarbeid/etikkbok-refleksjon2011.pdf Eide, H. & Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner: Personorientering, samhandling, etikk (3. utg.). Gyldendal Kap. 2: Mestring i hverdag og krise Kap. 10: Endringsveiledning og motivasjon Eines, F.T., Lervik I. – L. (2014). VÅKE - Et refleksjonshefte om velferdsteknologi, juss og etikk for helsepersonell. Kristiansund Eines, F.T., Mundal, I.P., Grønvik, C.K.U. (2021). Kan tjenestedesign bidra til økt medvirkning og involvering for pasienter og brukere på individnivå i helse- og omsorgstjenestene? Tilgjengelig fra https://septentrio.uit.no/index.php/helseforsk/article/view/5482/5605 Helsedirektoratet (2012): «Fagrapport om velferdsteknologi. Implementering av velferdsteknologi i de kommunale helse- og omsorgstjenestene 2013-2030.» IS-1990. Del 2. Tilgjengelig fra https://omsorgsforskning.brage.unit.no/omsorgsforskning-xmlui/handle/11250/2594939 Hoffman, B. (2010) «Etiske utfordringer med velferdsteknologi.» Notat, Nasjonalt Kunnskapssenter for Helsetjenesten Holm, S., Wiik, H. (2020). Bo lenger hjemme – nye utfordringer for hjemmetjenesten. Fagbokforlaget Kap. 10: Frivillighet Holthe, T., Kjeldsberg, A – B., Sværen, V. (2016). Velferdsteknologi og kognitive hjelpemidler til personer med demens: Temahefte. Aldring og helse. KS (2021). Velferdsteknologiens ABC emne B: Fra brukerbehov til ny løsning. Hentes fra https://www.ks.no/globalassets/fagomrader/helse-og-omsorg/velferdsteknologiens-abc/Velferdsteknologiens-ABC-Emne-B-F41-web.pdf KS (2021). Velferdsteknologiens ABC emne C: Etikk, lovverk, informasjonssikkerhet og personvern, DEL 1 (etikk), s. 5-24. Hentes fra https://www.ks.no/globalassets/fagomrader/helse-og-omsorg/velferdsteknologiens-abc/Velferdsteknologiens-ABC-Emne-C-F41-web.pdf KS (2021). Velferdsteknologiens ABC emne C: Etikk, lovverk, informasjonssikkerhet og personvern, DEL 2 (lovverk), s. 24-45. Hentes fra https://www.ks.no/globalassets/fagomrader/helse-og-omsorg/velferdsteknologiens-abc/Velferdsteknologiens-ABC-Emne-C-F41-web.pdf Nakrem, S., Sigurjonsson, J.B. (Red.). (2017). Velferdsteknologi i praksis. Cappelen Damm AS Kap. 7: Etiske perspektiver ved bruk av velferdsteknologi Direktoratet for e-helse (2020, 17. september). Normen. Informasjonssikkerhet og personvern ved bruk av teknologi i kommuner (velferdsteknologi). Versjon 3.0. Tilgjengelig fra https://www.ehelse.no/normen/normen-dokumenter/Veileder-i-informasjonssikkerhet-og-personvern-ved-bruk-av-teknologi-i-kommuner-(velferdsteknologi) Skau, Greta Marie (2017). Gode fagfolk vokser - personlig kompetanse i arbeid med mennesker (5. utg.). Cappelen Damm Kap. 2: Møte mellom mennesker som yrkesutøvelse Kap. 3: Personlig kompetanse - en viktig del av profesjonaliteten Kap. 4: Kommunikasjon og personlig kompetanse
Kompendium (kopi fås av skolen) Brinchmann, B.S. (2021). De fire prinsippers etikk - velgjørenhet, ikke skade, autonomi og rettferdighet. I B.S. Brinchmann (Red.), Etikk i sykepleien (5. utg., s. 81-96). Gyldendal Norsk Forlag. Hauge, H. N. (2017). Den digitale helsetjenesten. Oslo: Gyldendal Akademisk Kap. 21: Lovverk og personvern Aktuelle lover Helse- og omsorgstjenesteloven (2011). Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (LOV-2011-06-24-30) Helsepersonelloven (1999). Lov om helsepersonell m.v. (LOV-1999-07-02-64) Helseregisterloven (2014). Lov om helseregistre og behandling av helseopplysninger (LOV-2014-06-20-43) Pasient- og brukerrettighetsloven (1999). Lov om pasient- og brukerrettigheter (LOV-1999-07-02-63) Personopplysningsloven (2018). Lov om behandling av personopplysninger (LOV-2018-06-15-38) Aktuelle nettsider: Kartlegging av behov for velferdsteknologi: https://www.aldringoghelse.no/demens/behandling-og-oppfolging/aktivitet-i-dagliglivet/kartlegging-av-behov-for-velferdsteknologi/ Normen: https://www.ehelse.no/normen Tjenestedesign: https://www.ks.no/fagomrader/innovasjon/innovasjonsledelse/veikart-for-tjenesteinnovasjon/tjenestedesign/ Anbefalt tilleggslitteratur: Holm, S., Wiik, H. (2020). Bo lenger hjemme – nye utfordringer for hjemmetjenesten. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 7: Omsorgstrappa – pasientsentrert eller personsentrert omsorg |
EMNE 3Fagbøker og artikler: Hauvik, S., Eines, T.F. (2019). Slik kan ny teknologi gi økt trygghet i hjemmet. Sykepleien 2019 (107). https://doi.org/10.4220/Sykepleiens.2019.76626 KS (2021). Velferdsteknologiens ABC emne D: Organisering og drift av velferdsteknologi i tjenesten. Hentes fra https://www.ks.no/globalassets/fagomrader/helse-og-omsorg/velferdsteknologiens-abc/Velferdsteknologiens-ABC-Emne-D-F41-web.pdf KS (2021). Velferdsteknologiens ABC emne E: Implementering og samskaping av velferdsteknologitjenester. Hentes fra https://www.ks.no/globalassets/fagomrader/helse-og-omsorg/velferdsteknologiens-abc/Velferdsteknologiens-ABC-Emne-E-F41-web.pdf Nakrem, S., Sigurjonsson, J.B. (Red.). (2017). Velferdsteknologi i praksis. Oslo: Cappelen Damm AS Kap. 3: Design for endring av praksis Kap. 4: Utvikling av velferdsteknologiprodukter Kap. 5: Velferdsteknologi i en helse- og omsorgstjeneste i endring Kap. 6: Når hjemmetjenesten skal ta i bruk velferdsteknologi Aktuelle nettsider: Veikart for tjenesteinnovasjon: http://www.ks.no/fagomrader/utvikling/innovasjon/veikart-for-tjenesteinnovasjon2/ Tjenestedesign: https://www.ks.no/fagomrader/innovasjon/innovasjonsledelse/veikart-for-tjenesteinnovasjon/tjenestedesign/ |