40TT70I Ledelse, økonomi og markedsføring. (LØM)

40TT70I Ledelse, økonomi og markedsføring. (LØM)

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      40TT70I
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.2
    • Studieprogram
      Mekatronikk, heltid FTT70H
    • Studiested
      Grimstad
    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Anne Kirsten Homme

Om emnet

Emnekode Elkraft: 40TE66I
Emnekode Automatisering: 40TE67I
Emnekode Mekatronikk: 40TT70I

Emnet består av økonomistyring, organisasjon og ledelse og markedsføringsledelse.

Økonomistyring:
Regnskap og årsoppgjørsdisposisjoner, lønnskostnader, regnskapsanalyse, budsjett; (resultat og likviditetsbudsjett), budsjettkontroll, kalkyler, investeringsanalyse, KRV-analyse, kapitalbehov, finansiering, selskapsform, lover, mm.

Organisasjon og ledelse:
Organisasjons-, ledelses- og motivasjonsteori, organisasjonsstruktur og -kultur, arbeidsmiljø, personalledelse, HMS, konfliktforebygging / håndtering, etikk, lover mm.

Markedsføringsledelse:
Markedskommunikasjon, kjøpsprosess, situasjonsanalyse, markedsstrategi, konkurransemidler, kjøpsatferd, lover mm.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale begreper og sammenhenger knyttet til økonomi, organisasjon/ledelse og markedsføringsledelse.
  • har kunnskap om virksomhetens kostnader generelt og kostnader knyttet til arbeidskraften spesielt.
  • har kunnskap om planleggingsprosesser knyttet til styring av virksomheten.
  • har kunnskap om viktige lover som regulerer virksomheten.

Ferdigheter

Studenten

  • kan kartlegge eksterne og interne arbeidsbetingelser og utarbeide situasjonsanalyser.
  • kan gjøre rede for bedriftens økonomiske stilling ved å utarbeide regnskap, foreta årsoppgjørsdisposisjoner og hente ut økonomiske data fra regnskapet og bruke dem i analyser og kalkyler.
  • Utarbeide regnskapsanalyse og vurdere lønnsomhet, likviditet og finansiering.
  • kan vurdere bedriftens kapitalbehov og finansieringsmuligheter.
  • kan planlegge økonomiske milepæler ved å utarbeide resultat- og likviditetsbudsjett og foreta budsjettkontroll og analysere avvik.
  • kan gjennomføre en investeringsanalyse og reflektere over lønnsomheten i en mulig fremtidig investering (herunder nåverdi- og internrentemetoden).
  • kan bruke regneark i arbeidet med regnskap, budsjett, analyser og kalkyler.
  • kan foreta en helhetlig prisvurdering og utarbeide kalkyler basert på driftsregnskap.
  • kan vurdere organisasjonsstruktur og -kultur samt arbeidsmiljø med tanke på organisasjonsutvikling.
  • kan kommunisere, lede og motivere personalet på måter som fremmer effektivitet og trivsel.
  • kan identifisere, analysere og utvikle medarbeidernes kompetanse.
  • kan planlegge og gjennomføre gode rekrutteringsprosesser.
  • kan gjøre rede for kjøpsprosessen i ulike markeder og vurdere kundens kjøpsatferd i disse.
  • kan segmentere ulike markeder og velge målgrupper blant disse.
  • kan utarbeide markedsstrategier for virksomheten mht. produktvalg, prisfastsettelse, distribusjon og markedskommunikasjon.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan innen gitte tidsfrister, alene og i samarbeid med andre, planlegge, gjennomføre, dokumentere og levere arbeidsoppgaver og prosjekter.
  • kan etablere, utvikle og lede en virksomhet på måter som fremmer både effektivitet, arbeidsmiljø, bærekraft og samfunnsansvar.
  • kan anvende digitale hjelpemidler for å søke kunnskap og informasjon samt kunne tolke og anvende kunnskap/informasjon på relevante måter.
  • kan kommunisere effektivt internt og eksternt og benytte digitale verktøy til dette.
  • kan utarbeide relevante faglige dokumenter som pristilbud, tiltak/handlingsplaner, arbeidsavtaler, møteinnkallinger forretnings- og markedsplaner, mm.
  • kan reflektere over samfunnsutvikling og vurdere bedriftens rolle i denne.

Arbeidsinnsats

  • Forventet arbeidsmengde er 270 timer (27 timer pr. studiepoeng).
  • Det skal gjennomføres obligatoriske arbeidskrav og studiekrav. Utdypende informasjon om innhold, form og vurderingskriterier beskrives i skolens digitale læringsplattform.

Vurdering

  • Studiekrav gir grunnlag for emnekarakter og vil være i en av formene som er beskrevet i studieplan i kapittel Avsluttende vurdering. Vurderes med karakter A-F.
  • Alle arbeidskrav må være gjennomført/levert innen tidsfrist og bestått for å få emnekarakter/avsluttende vurdering.
  • Studiekrav må være gjennomført/levert innen tidsfrist for å få emnekarakter.
  • Ved to studiekrav som underlag for sluttvurdering, vil det fremkomme av emnets framdriftsplan hvordan studiekravene vektes. Hvis et av studiekravene vurderes til karakteren F, vil hele emnet vurderes til karakteren F.

Arbeids- og læringsaktiviteter

  • Forelesninger og selvstudium. 
  • Studentpresentasjoner .
  • Prosjektarbeid (også tverrfaglig).
  • Gruppearbeid.
  • Individuelle oppgaver.
  • Digitale aktiviteter på Its Learning.
  • Relevant informasjonsinnhenting på internett.
Pensumliste
40TT70I Ledelse, økonomi og markedsføring. (LØM)

Godkjent av

Anne Siri Fagervoll