40TT70I Ledelse, øk. og markedsf. (LØM)
40TT70I Ledelse, øk. og markedsf. (LØM)
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40TT70I
- StudienivåFagskole nivå 5.2
- StudieprogramMekatronikk, heltid FTT70H
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng10
- EmneansvarligTore Fauchald
Om emnet
Emnekode Elkraft: 40TE66I
Emnekode Automatisering: 40TE67I
Emnekode Mekatronikk: 40TT70I
Tema | Innhold |
Økonomistyring |
Regnskap, regnskapsanalyse, budsjett, kalkyler, investeringsanalyse, dekningspunktanalyse, kapitalbehov, finansiering, etablering, lover |
Organisasjon og ledelse |
Organisasjons-, ledelses- og motivasjonsteori, kultur, arbeidsmiljø, personalledelse, HMS, arbeidsbetingelser, konfliktforebygging / håndtering, etikk, lover |
Markedsføringsledelse |
Markedsplan, kjøpsadferd, lover |
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sentrale begreper innen økonomi, organisasjon og markedsføring knyttet til ledelse av foretak
- har kunnskap om lønnskostnader
- har kunnskaper om mål, tiltak og handlingsplaner
- kjenner til emnets aktuelle lover og avtaler
Ferdigheter
Studenten
- kan kartlegge eksterne og interne arbeidsbetingelser og utarbeide situasjonsanalyser
- kan gjøre rede for bedriftens økonomiske status ved å hente ut økonomiske data fra regnskapet og bruke dem i analyser og kalkyler
- kan vurdere bedriftens betalingsevne og kapitalbehov
- kan planlegge økonomiske milepæler ved å utarbeide budsjett og gjøre rede for økonomisk måloppnåelse ved å vurdere eventuelle avvik
- kan gjennomføre en investeringsanalyse og reflektere over lønnsomheten i en mulig fremtidig investering
- kan bruke regneark i arbeidet med regnskap, budsjett, analyser og kalkyler
- kan foreta en helhetlig prisvurdering og utarbeide kalkyler
- kan vurdere organisasjonsstruktur og -kultur samt arbeidsmiljø for å videreutvikle virksomheten
- kan kommunisere, lede og motivere personalet på måter som fremmer effektivitet og trivsel
- kan identifisere, analysere og utvikle medarbeidernes kompetanse
- kan planlegge og gjennomføre gode rekrutteringsprosesser, fra behovsanalyse til introduksjon
- kan gjøre rede for kjøpsprosessen i ulike markeder og kan vurdere kundens kjøpsatferd i disse
- kan vurdere valg av markedskommunikasjonstiltak i aktuelle medier og kunne tilpasse budskap til utvalgte målgrupper i de aktuelle medier
- kan vurdere hvilke produkter bedriften bør satse på, i hvilke markeder satsningen bør skje og hvilke distribusjonskanaler som bør benyttes
- kan vurdere valg av virksomhets- og markedsstrategi
Generell kompetanse
Studenten
- kan innen gitte tidsfrister, alene og i samarbeid med andre, planlegge, gjennomføre, dokumentere og levere arbeidsoppgaver og prosjekter
- kan etablere, utvikle og lede en organisasjon på måter som fremmer både effektivitet, arbeidsmiljø, bærekraft og samfunnsansvar
- har digital kompetanse til å søke kunnskap og informasjon, og kan tolke og bruke informasjonen i videre arbeid
- kan kommunisere internt og eksternt og benytte digitale verktøy til dette
- kan utarbeide relevante faglige dokumenter som for eksempel pristilbud, tiltak/handlingsplaner, arbeidsavtaler, møteinnkallinger med saksframlegg, forretningsplan og markedsplaner
- kan reflektere over samfunnsutvikling og kan relatere dette til bedriftens situasjon
Arbeidsinnsats
Tema |
Arbeidskrav/studiekrav |
Annet |
Økonomistyring |
4 1) |
|
Organisasjon og ledelse |
4 1) |
|
Markedsføringsledelse |
4 1) |
|
1) Arbeidskrav kan bli tverrfaglige.
Alle obligatoriske arbeidskrav må være bestått for å få emnekarakter. Arbeidskrav spesifiseres i arbeidsplan for tema, som utarbeides av faglærer.
Vurdering
Arbeidskrav: Vurderes med bestått/ikke bestått. Obligatoriske arbeidskrav må være bestått for å få vurdering i emnet.
Sluttvudering betår av studiekrav som vurderes med karakter A-F.
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Delta i undervisning
- Gruppearbeid med oppgaver
- Lesing av fagstoff på It´s Learning og i pensumlitteratur
- Relevant informasjonsinnhenting på internett
- Selvstudium
Pensumliste
LØM
ISBN 9788245032079, Holan, M. Markedsføringsledelse
ISBN 9788245032093, Holan, Høiseth. Økonomistyring,
ISBN 9788245032086, Holan, Høiseth. Organisasjon og ledelse