40TT70I Ledelse, øk. og markedsf. (LØM)

40TT70I Ledelse, øk. og markedsf. (LØM)

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      40TT70I
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.2
    • Studieprogram
      Mekatronikk, heltid FTT70H
    • Studiested
      Grimstad
    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Tore Fauchald

Om emnet

Emnekode Elkraft: 40TE66I
Emnekode Automatisering: 40TE67I
Emnekode Mekatronikk: 40TT70I

 

Tema Innhold

Økonomistyring

Regnskap, regnskapsanalyse, budsjett, kalkyler, investeringsanalyse, dekningspunktanalyse, kapitalbehov, finansiering, etablering, lover

Organisasjon og ledelse

Organisasjons-, ledelses- og motivasjonsteori, kultur, arbeidsmiljø, personalledelse, HMS, arbeidsbetingelser, konfliktforebygging / håndtering, etikk, lover

Markedsføringsledelse

Markedsplan, kjøpsadferd, lover

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale begreper innen økonomi, organisasjon og markedsføring knyttet til ledelse av foretak
  • har kunnskap om lønnskostnader
  • har kunnskaper om mål, tiltak og handlingsplaner
  • kjenner til emnets aktuelle lover og avtaler

Ferdigheter

Studenten

  • kan kartlegge eksterne og interne arbeidsbetingelser og utarbeide situasjonsanalyser
  • kan gjøre rede for bedriftens økonomiske status ved å hente ut økonomiske data fra regnskapet og bruke dem i analyser og kalkyler
  • kan vurdere bedriftens betalingsevne og kapitalbehov
  • kan planlegge økonomiske milepæler ved å utarbeide budsjett og gjøre rede for økonomisk måloppnåelse ved å vurdere eventuelle avvik
  • kan gjennomføre en investeringsanalyse og reflektere over lønnsomheten i en mulig fremtidig investering
  • kan bruke regneark i arbeidet med regnskap, budsjett, analyser og kalkyler
  • kan foreta en helhetlig prisvurdering og utarbeide kalkyler
  • kan vurdere organisasjonsstruktur og -kultur samt arbeidsmiljø for å videreutvikle virksomheten
  • kan kommunisere, lede og motivere personalet på måter som fremmer effektivitet og trivsel
  • kan identifisere, analysere og utvikle medarbeidernes kompetanse
  • kan planlegge og gjennomføre gode rekrutteringsprosesser, fra behovsanalyse til introduksjon
  • kan gjøre rede for kjøpsprosessen i ulike markeder og kan vurdere kundens kjøpsatferd i disse
  • kan vurdere valg av markedskommunikasjonstiltak i aktuelle medier og kunne tilpasse budskap til utvalgte målgrupper i de aktuelle medier
  • kan vurdere hvilke produkter bedriften bør satse på, i hvilke markeder satsningen bør skje og hvilke distribusjonskanaler som bør benyttes
  • kan vurdere valg av virksomhets- og markedsstrategi

Generell kompetanse

Studenten

  • kan innen gitte tidsfrister, alene og i samarbeid med andre, planlegge, gjennomføre, dokumentere og levere arbeidsoppgaver og prosjekter
  • kan etablere, utvikle og lede en organisasjon på måter som fremmer både effektivitet, arbeidsmiljø, bærekraft og samfunnsansvar
  • har digital kompetanse til å søke kunnskap og informasjon, og kan tolke og bruke informasjonen i videre arbeid
  • kan kommunisere internt og eksternt og benytte digitale verktøy til dette
  • kan utarbeide relevante faglige dokumenter som for eksempel pristilbud, tiltak/handlingsplaner, arbeidsavtaler, møteinnkallinger med saksframlegg, forretningsplan og markedsplaner
  • kan reflektere over samfunnsutvikling og kan relatere dette til bedriftens situasjon

Arbeidsinnsats

Tema

Arbeidskrav/studiekrav

Annet

Økonomistyring

4 1)

 

Organisasjon og ledelse

4 1)

 

Markedsføringsledelse

4 1)

 

1) Arbeidskrav kan bli tverrfaglige.

Alle obligatoriske arbeidskrav må være bestått for å få emnekarakter. Arbeidskrav spesifiseres i arbeidsplan for tema, som utarbeides av faglærer.

Vurdering

Arbeidskrav: Vurderes med bestått/ikke bestått. Obligatoriske arbeidskrav må være bestått for å få vurdering i emnet.

Sluttvudering betår av studiekrav som vurderes med karakter A-F.

Arbeids- og læringsaktiviteter

  • Delta i undervisning
  • Gruppearbeid med oppgaver
  • Lesing av fagstoff på It´s Learning og i pensumlitteratur
  • Relevant informasjonsinnhenting på internett
  • Selvstudium

Pensumliste

LØM

ISBN 9788245032079, Holan, M. Markedsføringsledelse

ISBN 9788245032093, Holan, Høiseth. Økonomistyring,

ISBN 9788245032086, Holan, Høiseth. Organisasjon og ledelse

 

Pensumliste
40TT70I Ledelse, øk. og markedsf. (LØM)