40TT70I-Nett Ledelse, økonomi og markedsføring. (LØM)
40TT70I-Nett Ledelse, økonomi og markedsføring. (LØM)
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40TT70I-Nett
- StudieprogramMekatronikk, nettutdanning med samlinger FTT69K
- Studiepoeng10
- EmneansvarligAnne Kirsten Homme
Om emnet
Emnekode Elkraft: 40TE66I
Emnekode Automatisering: 40TE67I
Emnekode Mekatronikk: 40TT70I
Tema:
- Økonomistyring
- Organisasjon og ledelse
- Markedsføringsledelse
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
• har kunnskap om sentrale begreper innen økonomi, organisasjon og markedsføring knyttet til ledelse av foretak
• har kunnskap om lønnskostnader
• har kunnskaper om mål, tiltak og handlingsplaner
• kjenner til emnets aktuelle lover og avtaler
Ferdigheter
Studenten
• kan kartlegge eksterne og interne arbeidsbetingelser og utarbeide situasjonsanalyser
• kan gjøre rede for bedriftens økonomiske status ved å hente ut økonomiske data fra regnskapet og bruke dem i analyser og kalkyler
• kan vurdere bedriftens betalingsevne og kapitalbehov
• kan planlegge økonomiske milepæler ved å utarbeide budsjett og gjøre rede for økonomisk måloppnåelse ved å vurdere eventuelle avvik
• kan gjennomføre en investeringsanalyse og reflektere over lønnsomheten i en mulig fremtidig investering
• kan bruke regneark i arbeidet med regnskap, budsjett, analyser og kalkyler
• kan foreta en helhetlig prisvurdering og utarbeide kalkyler
• kan vurdere organisasjonsstruktur og -kultur samt arbeidsmiljø for å videreutvikle virksomheten
• kan kommunisere, lede og motivere personalet på måter som fremmer effektivitet og trivsel
• kan identifisere, analysere og utvikle medarbeidernes kompetanse
• kan planlegge og gjennomføre gode rekrutteringsprosesser, fra behovsanalyse til introduksjon
• kan gjøre rede for kjøpsprosessen i ulike markeder og kan vurdere kundens kjøpsatferd i disse
• kan vurdere valg av markedskommunikasjonstiltak i aktuelle medier og kunne tilpasse budskap til utvalgte målgrupper i de aktuelle medier
• kan vurdere hvilke produkter bedriften bør satse på, i hvilke markeder satsningen bør skje og hvilke distribusjonskanaler som bør benyttes
• kan vurdere valg av virksomhets- og markedsstrategi
Generell kompetanse
Studenten
• kan innen gitte tidsfrister, alene og i samarbeid med andre, planlegge, gjennomføre, dokumentere og levere arbeidsoppgaver og prosjekter
• kan etablere, utvikle og lede en organisasjon på måter som fremmer både effektivitet, arbeidsmiljø, bærekraft og samfunnsansvar
• har digital kompetanse til å søke kunnskap og informasjon, og kan tolke og bruke informasjonen i videre arbeid
• kan kommunisere internt og eksternt og benytte digitale verktøy til dette
• kan utarbeide relevante faglige dokumenter som for eksempel pristilbud, tiltak/handlingsplaner, arbeidsavtaler, møteinnkallinger med saksframlegg, forretningsplan og markedsplaner
• kan reflektere over samfunnsutvikling og kan relatere dette til bedriftens situasjon
Arbeidsinnsats
Forventet arbeidsinnsats er 270 timer (27 timer pr. studiepoeng).
Arbeidskrav og studiekrav vil fremgå av fremdriftsplan for emnet på læringsplattformen.
- 12 arbeidskrav og studiekrav. Disse kan bli tverrfaglige
Vurdering
Arbeidskrav - vurderes med bestått/ikke bestått.
Alle arbeidskrav må være gjennomført/levert innen tidsfrist og bestått for å få emnekarakter.
Studiekrav - vurderes med karakter A-F.
Studiekrav må være gjennomført/levert innen tidsfrist for å få emnekarakter.
Ved to studiekrav som underlag for sluttvurdering, vil det fremkomme av emnets framdriftsplan hvordan studiekravene vektes. Hvis et av studiekravene vurderes til karakteren F, vil hele emnet vurderes til karakteren F.
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Delta i undervisning i nettsamlinger eller se opptak fra nettsamlingene
- Gruppearbeid i løpet av hver nettsamling
- Løse oppgaver
- Relevant informasjonsinnhenting på internett
- Lesing av fagstoff på It´s Learning og i pensumlitteratur
- Selvstudium