40TT70I-Nett Ledelse, øk. og markedssf. (LØM)

40TT70I-Nett Ledelse, øk. og markedssf. (LØM)

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      40TT70I-Nett
    • Studieprogram
      Mekatronikk - nettutdanning
    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin

Om emnet

Emnekode Elkraft: 40TE66I
Emnekode Automatisering: 40TE67I
Emnekode Mekatronikk: 40TT70I

Tema:

Økonomistyring

Organisasjon og ledelse

Markedsføringsledelse

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

• har kunnskap om sentrale begreper innen økonomi, organisasjon og markedsføring knyttet til ledelse av foretak
• har kunnskap om lønnskostnader
• har kunnskaper om mål, tiltak og handlingsplaner
• kjenner til emnets aktuelle lover og avtaler

Ferdigheter

Studenten

• kan kartlegge eksterne og interne arbeidsbetingelser og utarbeide situasjonsanalyser
• kan gjøre rede for bedriftens økonomiske status ved å hente ut økonomiske data fra regnskapet og bruke dem i analyser og kalkyler
• kan vurdere bedriftens betalingsevne og kapitalbehov
• kan planlegge økonomiske milepæler ved å utarbeide budsjett og gjøre rede for økonomisk måloppnåelse ved å vurdere eventuelle avvik
• kan gjennomføre en investeringsanalyse og reflektere over lønnsomheten i en mulig fremtidig investering
• kan bruke regneark i arbeidet med regnskap, budsjett, analyser og kalkyler
• kan foreta en helhetlig prisvurdering og utarbeide kalkyler
• kan vurdere organisasjonsstruktur og -kultur samt arbeidsmiljø for å videreutvikle virksomheten
• kan kommunisere, lede og motivere personalet på måter som fremmer effektivitet og trivsel
• kan identifisere, analysere og utvikle medarbeidernes kompetanse
• kan planlegge og gjennomføre gode rekrutteringsprosesser, fra behovsanalyse til introduksjon
• kan gjøre rede for kjøpsprosessen i ulike markeder og kan vurdere kundens kjøpsatferd i disse
• kan vurdere valg av markedskommunikasjonstiltak i aktuelle medier og kunne tilpasse budskap til utvalgte målgrupper i de aktuelle medier
• kan vurdere hvilke produkter bedriften bør satse på, i hvilke markeder satsningen bør skje og hvilke distribusjonskanaler som bør benyttes
• kan vurdere valg av virksomhets- og markedsstrategi

Generell kompetanse

Studenten

• kan innen gitte tidsfrister, alene og i samarbeid med andre, planlegge, gjennomføre, dokumentere og levere arbeidsoppgaver og prosjekter
• kan etablere, utvikle og lede en organisasjon på måter som fremmer både effektivitet, arbeidsmiljø, bærekraft og samfunnsansvar
• har digital kompetanse til å søke kunnskap og informasjon, og kan tolke og bruke informasjonen i videre arbeid
• kan kommunisere internt og eksternt og benytte digitale verktøy til dette
• kan utarbeide relevante faglige dokumenter som for eksempel pristilbud, tiltak/handlingsplaner, arbeidsavtaler, møteinnkallinger med saksframlegg, forretningsplan og markedsplaner
• kan reflektere over samfunnsutvikling og kan relatere dette til bedriftens situasjon

Arbeidsinnsats

  • 8 læringsnotater
  • 2 oppgaver

Vurdering

Vurderingsformer

  • Tilbakemeldinger og veiledning fra faglærer og medstudenter
  • Formativ mappevurdering av utvalgte læringsnotater og oppgave av faglærer

Sluttvurdering

  • Summativ vurdering av mappens innhold av faglærer og en intern sensor. Sluttkarakter A-F.

Arbeids- og læringsaktiviteter

  • Delta i undervisning i nettsamlinger eller se opptak fra nettsamlingene
  • Gruppearbeid i løpet av hver nettsamling
  • Skrive individuelle læringsnotater i forhold til hver nettsamling
  • Delta i læringsgrupper
  • Gi medstudenter vurdering og tilbakemelding på læringsnotater og oppgaver
  • Løse oppgaver i læringsgruppe
  • Skrive i felles læringsblogg
  • Lesing av fagstoff på Its Learning og i pensumlitteratur
  • Relevant informasjonsinnhenting på internett

Pensumliste

LØM

  • Holan, M. Markedsføringsledelse, LØM
  • Holan, Høiseth. Økonomistyring, LØM
  • Holan, Høiseth. Organisasjon og ledelse, LØM
  • Hubro lisens– simulering LØM, lærer informerer
Pensumliste
40TT70I-Nett Ledelse, øk. og markedssf. (LØM)