40TK50C Mellommenneskelig samspill

40TK50C Mellommenneskelig samspill

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      40TK50C
    • Studieprogram
      Prosessindustri + nettutdanning
    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin

Om emnet

Kommunikasjonsprosesser

  • Ulike kommunikasjonsmodeller             
  • Formidling
  • Dialog

Relasjonskompetanse

  • Relasjonell adferd
  • Tillit
  • Væremåte og kroppsspråk
  • Motivasjon

Organisasjonskultur og teamutvikling

  • Hva er organisasjonskultur?
  • Modeller for kulturoppbygning
  • Teamutvikling – forståelse og tillit
  • Etablering av felles mål

Etikk   

  • Grunnleggende etikk
  • Yrkesetikk

Konflikt

  • Ulike typer konflikter
  • Konfliktløsningsmodeller

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om kommunikasjonsteori
  • har kunnskap om relasjonsbygging
  • har kunnskap om gruppe/team – og samarbeidsprosesser
  • har kunnskap om motivasjonsteori
  • har innsikt i organisasjonskultur og organisasjonsutvikling
  • har innsikt i de yrkesetiske retningslinjer som er gjeldende for virksomheten
  • har kunnskap om rolleteori

Ferdigheter

Studenten:

  • kan finne, formidle og presentere faglig informasjon, ideer og løsninger både muntlig og skriftlig
  • kan anvende de yrkesetiske retningslinjer som er gjeldende for virksomheten
  • bidrar aktivt for å skape et godt samarbeidsklima
  • Kan anvende rolleteori til å forstå gruppeprosesser

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag og nivå
  • har forståelse for betydningen av egen rolle i utvikling av organisasjonskultur/ praksisfellesskap
  • har forståelse for kommunikasjon som et verktøy i mellommenneskelig samspill
  • har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelse av yrket

Arbeidsinnsats

  • 6 læringsnotater
  • 2 oppgaver

 

Arbeidskrav vil omhandle følgende temaer:

  • Kommunikasjon
  • Relasjonskompetanse
  • Organisasjonskultur og etikk
  • Teamutvikling

Utdypende informasjon om arbeidskravenes innhold og vurderingskriterier presiseres i periodeplanen for emnet som leveres ut ved semesterstart.

Vurdering

  • Tilbakemeldinger og veiledning fra faglærer og medstudenter
  • Formativ mappevurdering av utvalgte læringsnotater og oppgave av faglærer
  • Summativ vurdering av sensurmappens innhold av faglærer og en intern sensor. Karakter A-F.

Arbeids- og læringsaktiviteter

  • Delta i undervisning i nettsamlinger eller se opptak fra nettsamlingene
  • Gruppearbeid i løpet av hver nettsamling
  • Skrive individuelle læringsnotater i forhold til hver nettsamling
  • Delta i læringsgrupper
  • Gi medstudenter vurdering og tilbakemelding på læringsnotater og oppgaver
  • Løse oppgaver i læringsgruppe
  • Skrive i felles læringsblogg
  • Lesing av fagstoff på ITs Learning og i pensumlitteratur
  • Relevant informasjonsinnhenting på internett

Pensumliste

  • Holan, M. & Høiseth, P. (2011). Organisasjon og ledelse. NKI Forlaget ISBN:9788256271443. ( kap. 3,4,5,7 og 10, 92 sider)
  • Spurkeland, J. (2012). Relasjonskompetanse, resultater gjennom samhandling (2.utg.). Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-01948-2 (300 sider)
  • Kompendier utarbeidet av skolen
  • Relevante internettsider blir oppgitt underveis i studiet
Pensumliste
40TK50C Mellommenneskelig samspill