40TK50C Mellommenneskelig samspill
40TK50C Mellommenneskelig samspill
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40TK50C
- StudieprogramProsessindustri + nettutdanning
- Studiepoeng10
- EmneansvarligEdutorium Admin
Om emnet
Kommunikasjonsprosesser
- Ulike kommunikasjonsmodeller
- Formidling
- Dialog
Relasjonskompetanse
- Relasjonell adferd
- Tillit
- Væremåte og kroppsspråk
- Motivasjon
Organisasjonskultur og teamutvikling
- Hva er organisasjonskultur?
- Modeller for kulturoppbygning
- Teamutvikling – forståelse og tillit
- Etablering av felles mål
Etikk
- Grunnleggende etikk
- Yrkesetikk
Konflikt
- Ulike typer konflikter
- Konfliktløsningsmodeller
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om kommunikasjonsteori
- har kunnskap om relasjonsbygging
- har kunnskap om gruppe/team – og samarbeidsprosesser
- har kunnskap om motivasjonsteori
- har innsikt i organisasjonskultur og organisasjonsutvikling
- har innsikt i de yrkesetiske retningslinjer som er gjeldende for virksomheten
- har kunnskap om rolleteori
Ferdigheter
Studenten:
- kan finne, formidle og presentere faglig informasjon, ideer og løsninger både muntlig og skriftlig
- kan anvende de yrkesetiske retningslinjer som er gjeldende for virksomheten
- bidrar aktivt for å skape et godt samarbeidsklima
- Kan anvende rolleteori til å forstå gruppeprosesser
Generell kompetanse
Studenten:
- kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag og nivå
- har forståelse for betydningen av egen rolle i utvikling av organisasjonskultur/ praksisfellesskap
- har forståelse for kommunikasjon som et verktøy i mellommenneskelig samspill
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelse av yrket
Arbeidsinnsats
- 6 læringsnotater
- 2 oppgaver
Arbeidskrav vil omhandle følgende temaer:
- Kommunikasjon
- Relasjonskompetanse
- Organisasjonskultur og etikk
- Teamutvikling
Utdypende informasjon om arbeidskravenes innhold og vurderingskriterier presiseres i periodeplanen for emnet som leveres ut ved semesterstart.
Vurdering
- Tilbakemeldinger og veiledning fra faglærer og medstudenter
- Formativ mappevurdering av utvalgte læringsnotater og oppgave av faglærer
- Summativ vurdering av sensurmappens innhold av faglærer og en intern sensor. Karakter A-F.
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Delta i undervisning i nettsamlinger eller se opptak fra nettsamlingene
- Gruppearbeid i løpet av hver nettsamling
- Skrive individuelle læringsnotater i forhold til hver nettsamling
- Delta i læringsgrupper
- Gi medstudenter vurdering og tilbakemelding på læringsnotater og oppgaver
- Løse oppgaver i læringsgruppe
- Skrive i felles læringsblogg
- Lesing av fagstoff på ITs Learning og i pensumlitteratur
- Relevant informasjonsinnhenting på internett
Pensumliste
- Holan, M. & Høiseth, P. (2011). Organisasjon og ledelse. NKI Forlaget ISBN:9788256271443. ( kap. 3,4,5,7 og 10, 92 sider)
- Spurkeland, J. (2012). Relasjonskompetanse, resultater gjennom samhandling (2.utg.). Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-01948-2 (300 sider)
- Kompendier utarbeidet av skolen
- Relevante internettsider blir oppgitt underveis i studiet