40TK50A Bærekraftig utvikling
40TK50A Bærekraftig utvikling
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40TK50A
- StudieprogramProsessindustri + nettutdanning
- Studiepoeng5
- EmneansvarligEdutorium Admin
Om emnet
Bærekraft
- Hvorfor tenke bærekraft
- Definisjoner av sentrale begreper
- Globale utfordringer og avtaler
- Nasjonale rammebetingelser
- Prosessindustriens utfordringer og muligheter
- Bedriftenes plassering i global verdikjede
- Bærekraft som konkurranseelement
Ressurser
- Hva er ressurser?
- Fornybare og ikkefornybare ressurser
- Uttak og forvaltning av naturressurser
Ressurseffektivisering
- Få mest mulig ut av tilgjengelige ressurser
- Optimal utnyttelse av materialer og energi
- Energiforbruk i produksjonsprosesser
- Prosessforståelse: fra råvare til ferdigvare
- Avfall og biprodukt
- Ressurspyramiden
Verdikjeder
- Lineære verdikjeder: Fra uttak (mining) via: raffinering, produksjon, produkt
- Sirkulære verdikjeder
HMSK
- Sikkerhet
- Arbeidsmiljø
- Krav til miljøutslipp
- Kvalitetsstyring
- Sertifiseringer
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om begreper og teori knyttet til bærekraft
- har innsikt i globale, nasjonale og regionale miljø- og klimautfordringer
- har innsikt i rammebetingelser for produksjon i Norge
- har kjennskap til ressursers livsløp og livsløpsanalyse (Life Cycle Analysis LCA)
- har kunnskap om HMS og kvalitet
Ferdigheter
Studenten:
- kan bruke kunnskap om bærekraftig utvikling som grunnlag for egne arbeidsprosesser og beslutninger
- kan reflektere over egen rolle i utvikling av bedriften i en bærekraftig retning (5.2)
- deltar aktivt i HMS og kvalitets arbeidet i egen bedrift
Generell kompetanse
Studenten:
- kan se sammenhenger mellom egen lokal produksjon og globale ressurs-, miljø- og klimautfordringer
- har forståelse for ressursbruk, ressurseffektivitet og sirkulærøkonomi
Arbeidsinnsats
- 4 læringsnotater
- 2 oppgaver
- Prosessindustriens muligheter og utfordringer når det gjelder bærekraft
- Ressursutnyttelse
Utdypende informasjon om arbeidskravenes innhold og vurderingskriterier presiseres i periodeplanen for emnet som leveres ut ved semesterstart.
Vurdering
- Tilbakemeldinger og veiledning fra faglærer og medstudenter
- Formativ mappevurdering av utvalgte læringsnotater og oppgave av faglærer
- Summative tester som må bestås
- Summativ vurdering av sensurmappens innhold av faglærer og en intern sensor. Karakter A-F.
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Delta i undervisning i nettsamlinger eller se opptak fra nettsamlingene
- Gruppearbeid i løpet av hver nettsamling
- Skrive individuelle læringsnotater i forhold til hver nettsamling
- Delta i læringsgrupper
- Gi medstudenter vurdering og tilbakemelding på læringsnotater og oppgaver
- Løse oppgaver i læringsgruppe
- Skrive i felles læringsblogg
- Lesing av fagstoff på ITs Learning og i pensumlitteratur
- Relevant informasjonsinnhenting på internett
Pensumliste
Bærekraftig utvikling:
- Jørgensen S., & Pedersen L. J. T. (2017). Restart, 7 veier til bærekraftig business. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202459192 (170 sider)
- Kompendier utarbeidet av skolen
- Relevante internettsider blir oppgitt underveis i studiet