40TE85B Bærekraftig utvikling

40TE85B Bærekraftig utvikling

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      40TE85B
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.2
    • Studieprogram
      Prosess- og energiledelse
    • Studiested
      Grimstad
    • Studiepoeng
      5
    • Emneansvarlig
      Torfinn Kvalsvik

Om emnet

Bærekraft og ressurseffektivisering er avgjørende i «grønn» utvikling i retning av økt verdiskaping med nullutslipp i 2050. Fagskoleingeniøren vil ha en sentral rolle i denne endringen og må forstå betydning og detaljer i bærekraft, ressursbruk og ressurseffektivisering og hvordan studenten kan knytte dette til eget arbeid. 

Bærekraft 

  • Hvorfor tenke bærekraft 
  • Definisjoner av sentrale begreper 
  • Globale, regionale og lokale utfordringer, avtaler og rammebetingelser 
  • Prosessindustriens muligheter og utfordringer 
  • Bedriftenes plassering i global verdikjede 
  • Bærekraft som konkurranseelement 

Ressurser 

  • Hva er ressurser? 
  • Fornybare og ikkefornybare ressurser 
  • Uttak og forvaltning av naturressurser 

Ressurseffektivisering 

  • Best mulig utnyttelse av tilgjengelige ressurser: materialer og energi. 
  • Prosessforståelse: fra råvaren blir til, ferdigvare, avfall og biprodukt. 
  • Ressurspyramiden 

Verdikjeder 

  • Lineære verdikjeder: Fra uttak av råvarer, raffinering, produksjon og produkt. 
  • Sirkulære verdikjeder 

HMS 

  • Sikkerhet 
  • Krav til miljøutslipp 
  • Sertifiseringer i bedriften 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om begreper knyttet til bærekraft. 
  • har innsikt i globale, regionale og lokale miljø- og klimautfordringer og avtaler.
  • har innsikt i globale, regionale og lokale regulativ, standarder og rammebetingelser for produksjon i Norge. 
  • har kjennskap til ressurser, livsløp og livsløpsanalyse (Life Cycle Analysis LCA). 
  • Har innsikt i verdikjeder.
  • har kunnskap om HMS og risikovurderinger. Organisering av HMS arbeid.

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke kunnskap om bærekraftig utvikling som grunnlag for egne arbeidsprosesser og beslutninger. 
  • kan reflektere over egen rolle i utvikling av bedriften i en bærekraftig retning. 
  • kan vurdere utforme HMS rammer for arbeidsoppgaver og kjenner rammebetingelser og målrettet kontinuerlig forbedringsledelse.

Generell kompetanse

Studenten   

  • kan se sammenhenger og utveksle synspunkter mellom egen lokal produksjon og globale ressurs-, miljø- og klimautfordringer. 
  • har forståelse for ressursbruk, ressurseffektivitet og sirkulærøkonomi. 

Arbeidsinnsats

Forventet arbeidsinnsats er 135 timer (27 timer pr. studiepoeng). 

Det skal gjennomføres obligatoriske arbeidskrav og studiekrav. Utdypende informasjon om innhold, form og vurderingskriterier beskrives i skolens digitale læringsplattform.

Vurdering

Studiekrav gir grunnlag for emnekarakter og vil være i en av formene som er beskrevet i studieplan i kapittel Avsluttende vurdering. Vurderes med karakter A-F.

Alle arbeidskrav må være gjennomført/levert innen tidsfrist og bestått for å få emnekarakter/avsluttende vurdering.

Studiekrav må være gjennomført/levert innen tidsfrist for å få emnekarakter.

Ved to studiekrav som underlag for sluttvurdering, vil det fremkomme av emnets framdriftsplan hvordan studiekravene vektes. Hvis et av studiekravene vurderes til karakteren F, vil hele emnet vurderes til karakteren F.

Arbeids- og læringsaktiviteter

  • Delta i undervisning i nettsamlinger eller se opptak fra nettsamlingene.
  • Gruppearbeid i løpet av hver nettsamling.
  • Delta i læringsgrupper.
  • Gi medstudenter vurdering og tilbakemelding på arbeidskrav.
  • Løse oppgaver individuelt og i læringsgruppe.
  • Skrive i felles læringsblogg.
  • Lesing av fagstoff på Its Learning og i pensumlitteratur.
  • Relevant informasjonsinnhenting på internett.
  • Selvstudium.
Pensumliste
40TE85B Bærekraftig utvikling

Godkjent av

Anne Siri Fagervoll