40TE85B Bærekraftig utvikling
40TE85B Bærekraftig utvikling
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40TE85B
- StudienivåFagskole nivå 5.2
- StudieprogramProsess- og energiledelse
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng5
- EmneansvarligTorfinn Kvalsvik
Om emnet
Bærekraft og ressurseffektivisering er avgjørende i «grønn» utvikling i retning av økt verdiskaping med nullutslipp i 2050. Fagskoleingeniøren vil ha en sentral rolle i denne endringen og må forstå betydning og detaljer i bærekraft, ressursbruk og ressurseffektivisering og hvordan studenten kan knytte dette til eget arbeid.
Bærekraft
- Hvorfor tenke bærekraft
- Definisjoner av sentrale begreper
- Globale, regionale og lokale utfordringer, avtaler og rammebetingelser
- Prosessindustriens muligheter og utfordringer
- Bedriftenes plassering i global verdikjede
- Bærekraft som konkurranseelement
Ressurser
- Hva er ressurser?
- Fornybare og ikkefornybare ressurser
- Uttak og forvaltning av naturressurser
Ressurseffektivisering
- Best mulig utnyttelse av tilgjengelige ressurser: materialer og energi.
- Prosessforståelse: fra råvaren blir til, ferdigvare, avfall og biprodukt.
- Ressurspyramiden
Verdikjeder
- Lineære verdikjeder: Fra uttak av råvarer, raffinering, produksjon og produkt.
- Sirkulære verdikjeder
HMS
- Sikkerhet
- Krav til miljøutslipp
- Sertifiseringer i bedriften
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om begreper knyttet til bærekraft.
- har innsikt i globale, regionale og lokale miljø- og klimautfordringer og avtaler.
- har innsikt i globale, regionale og lokale regulativ, standarder og rammebetingelser for produksjon i Norge.
- har kjennskap til ressurser, livsløp og livsløpsanalyse (Life Cycle Analysis LCA).
- Har innsikt i verdikjeder.
- har kunnskap om HMS og risikovurderinger. Organisering av HMS arbeid.
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke kunnskap om bærekraftig utvikling som grunnlag for egne arbeidsprosesser og beslutninger.
- kan reflektere over egen rolle i utvikling av bedriften i en bærekraftig retning.
- kan vurdere utforme HMS rammer for arbeidsoppgaver og kjenner rammebetingelser og målrettet kontinuerlig forbedringsledelse.
Generell kompetanse
Studenten
- kan se sammenhenger og utveksle synspunkter mellom egen lokal produksjon og globale ressurs-, miljø- og klimautfordringer.
- har forståelse for ressursbruk, ressurseffektivitet og sirkulærøkonomi.
Arbeidsinnsats
Forventet arbeidsinnsats er 135 timer (27 timer pr. studiepoeng).
Det skal gjennomføres obligatoriske arbeidskrav og studiekrav. Utdypende informasjon om innhold, form og vurderingskriterier beskrives i skolens digitale læringsplattform.
Vurdering
Studiekrav gir grunnlag for emnekarakter og vil være i en av formene som er beskrevet i studieplan i kapittel Avsluttende vurdering. Vurderes med karakter A-F.
Alle arbeidskrav må være gjennomført/levert innen tidsfrist og bestått for å få emnekarakter/avsluttende vurdering.
Studiekrav må være gjennomført/levert innen tidsfrist for å få emnekarakter.
Ved to studiekrav som underlag for sluttvurdering, vil det fremkomme av emnets framdriftsplan hvordan studiekravene vektes. Hvis et av studiekravene vurderes til karakteren F, vil hele emnet vurderes til karakteren F.
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Delta i undervisning i nettsamlinger eller se opptak fra nettsamlingene.
- Gruppearbeid i løpet av hver nettsamling.
- Delta i læringsgrupper.
- Gi medstudenter vurdering og tilbakemelding på arbeidskrav.
- Løse oppgaver individuelt og i læringsgruppe.
- Skrive i felles læringsblogg.
- Lesing av fagstoff på Its Learning og i pensumlitteratur.
- Relevant informasjonsinnhenting på internett.
- Selvstudium.
