40TE85B Bærekraftig utvikling

40TE85B Bærekraftig utvikling

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      40TE85B
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.2
    • Studieprogram
      Prosess- og energiledelse
    • Studiested
      Grimstad
    • Studiepoeng
      5
    • Emneansvarlig
      Anne Siri Fagervoll

Om emnet

Forståelsen for bærekraft og ressurseffektivisering er avgjørende for å løfte bedriftene i «grønn» retning. Det er også en forutsetning for at målet lansert i Veikartet for prosessindustrien. Økt verdiskaping med nullutslipp i 2050 (Norsk Industri 2016) og Prosess21 Veikart (Prosess21 2019), kan realiseres slik bedriftene mener er mulig. Fagskoleingeniøren vil ha en sentral rolle i denne endringen og må forstå betydningen og detaljer i bærekraft, ressursbruk og ressurseffektivisering og videre hvordan studentene kan knytte dette til eget arbeid. 

Bærekraft 

  • Hvorfor tenke bærekraft 
  • Definisjoner av sentrale begreper 
  • Globale utfordringer og avtaler 
  • Nasjonale rammebetingelser 
  • Prosessindustriens utfordringer og muligheter 
  • Bedriftenes plassering i global verdikjede 
  • Bærekraft som konkurranseelement 

Ressurser 

  • Hva er ressurser? 
  • Fornybare og ikkefornybare ressurser 
  • Uttak og forvaltning av naturressurser 

Ressurseffektivisering 

  • Få mest mulig ut av tilgjengelige ressurser 
  • Optimal utnyttelse av materialer og energi 
  • Energiforbruk i produksjonsprosesser 
  • Prosessforståelse: fra råvare til ferdigvare 
  • Avfall og biprodukt 
  • Ressurspyramiden 

Verdikjeder 

  • Lineære verdikjeder: Fra uttak av råvarer via, raffinering, produksjon, produkt 
  • Sirkulære verdikjeder 

HMS 

  • Sikkerhet 
  • Krav til miljøutslipp 
  • Sertifiseringer i bedriften 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om begreper og teori knyttet til bærekraft. 
  • har innsikt i globale miljø- og klimautfordringer. 
  • har innsikt i rammebetingelser for produksjon i Norge. 
  • har kjennskap til ressursers livsløp og livsløpsanalyse (Life Cycle Analysis LCA). 
  • har kunnskap om HMS og kvalitet. 

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke kunnskap om bærekraftig utvikling som grunnlag for egne arbeidsprosesser og beslutninger. 
  • kan reflektere over egen rolle i utvikling av bedriften i en bærekraftig retning. 
  • deltar aktivt i HMS arbeidet i egen bedrift. 

Generell kompetanse

Studenten   

  • kan se sammenhenger og utveksle synspunkter mellom egen lokal produksjon og globale ressurs-, miljø- og klimautfordringer. 
  • har forståelse for ressursbruk, ressurseffektivitet og sirkulærøkonomi. 

Arbeidsinnsats

Forventet arbeidsinnsats er 135 timer (27 timer pr. studiepoeng). 

Det skal gjennomføres obligatoriske arbeidskrav og studiekrav. Utdypende informasjon om innhold, form og vurderingskriterier beskrives i skolens digitale læringsplattform.

Vurdering

Studiekrav gir grunnlag for emnekarakter og vil være i en av formene som er beskrevet i studieplan i kapittel Avsluttende vurdering. Vurderes med karakter A-F.

Alle arbeidskrav må være gjennomført/levert innen tidsfrist og bestått for å få emnekarakter/avsluttende vurdering.

Studiekrav må være gjennomført/levert innen tidsfrist for å få emnekarakter.

Ved to studiekrav som underlag for sluttvurdering, vil det fremkomme av emnets framdriftsplan hvordan studiekravene vektes. Hvis et av studiekravene vurderes til karakteren F, vil hele emnet vurderes til karakteren F.

Arbeids- og læringsaktiviteter

  • Delta i undervisning i nettsamlinger eller se opptak fra nettsamlingene 
  • Gruppearbeid i løpet av hver nettsamling 
  • Delta i læringsgrupper 
  • Gi medstudenter vurdering og tilbakemelding på arbeidskrav 
  • Løse oppgaver individuelt og i læringsgruppe 
  • Skrive i felles læringsblogg 
  • Lesing av fagstoff på Its Learning og i pensumlitteratur 
  • Relevant informasjonsinnhenting på internett 
  • Selvstudium
Pensumliste
40TE85B Bærekraftig utvikling