40TE85B Bærekraftig utvikling
40TE85B Bærekraftig utvikling
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40TE85B
- StudienivåFagskole nivå 5.2
- StudieprogramProsess- og energiledelse
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng5
- EmneansvarligAnne Siri Fagervoll
Om emnet
Forståelsen for bærekraft og ressurseffektivisering er avgjørende for å løfte bedriftene i «grønn» retning. Det er også en forutsetning for at målet lansert i Veikartet for prosessindustrien. Økt verdiskaping med nullutslipp i 2050 (Norsk Industri 2016) og Prosess21 Veikart (Prosess21 2019), kan realiseres slik bedriftene mener er mulig. Fagskoleingeniøren vil ha en sentral rolle i denne endringen og må forstå betydningen og detaljer i bærekraft, ressursbruk og ressurseffektivisering og videre hvordan studentene kan knytte dette til eget arbeid.
Bærekraft
- Hvorfor tenke bærekraft
- Definisjoner av sentrale begreper
- Globale utfordringer og avtaler
- Nasjonale rammebetingelser
- Prosessindustriens utfordringer og muligheter
- Bedriftenes plassering i global verdikjede
- Bærekraft som konkurranseelement
Ressurser
- Hva er ressurser?
- Fornybare og ikkefornybare ressurser
- Uttak og forvaltning av naturressurser
Ressurseffektivisering
- Få mest mulig ut av tilgjengelige ressurser
- Optimal utnyttelse av materialer og energi
- Energiforbruk i produksjonsprosesser
- Prosessforståelse: fra råvare til ferdigvare
- Avfall og biprodukt
- Ressurspyramiden
Verdikjeder
- Lineære verdikjeder: Fra uttak av råvarer via, raffinering, produksjon, produkt
- Sirkulære verdikjeder
HMS
- Sikkerhet
- Krav til miljøutslipp
- Sertifiseringer i bedriften
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om begreper og teori knyttet til bærekraft.
- har innsikt i globale miljø- og klimautfordringer.
- har innsikt i rammebetingelser for produksjon i Norge.
- har kjennskap til ressursers livsløp og livsløpsanalyse (Life Cycle Analysis LCA).
- har kunnskap om HMS og kvalitet.
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke kunnskap om bærekraftig utvikling som grunnlag for egne arbeidsprosesser og beslutninger.
- kan reflektere over egen rolle i utvikling av bedriften i en bærekraftig retning.
- deltar aktivt i HMS arbeidet i egen bedrift.
Generell kompetanse
Studenten
- kan se sammenhenger og utveksle synspunkter mellom egen lokal produksjon og globale ressurs-, miljø- og klimautfordringer.
- har forståelse for ressursbruk, ressurseffektivitet og sirkulærøkonomi.
Arbeidsinnsats
Forventet arbeidsinnsats er 135 timer (27 timer pr. studiepoeng).
Det skal gjennomføres obligatoriske arbeidskrav og studiekrav. Utdypende informasjon om innhold, form og vurderingskriterier beskrives i skolens digitale læringsplattform.
Vurdering
Studiekrav gir grunnlag for emnekarakter og vil være i en av formene som er beskrevet i studieplan i kapittel Avsluttende vurdering. Vurderes med karakter A-F.
Alle arbeidskrav må være gjennomført/levert innen tidsfrist og bestått for å få emnekarakter/avsluttende vurdering.
Studiekrav må være gjennomført/levert innen tidsfrist for å få emnekarakter.
Ved to studiekrav som underlag for sluttvurdering, vil det fremkomme av emnets framdriftsplan hvordan studiekravene vektes. Hvis et av studiekravene vurderes til karakteren F, vil hele emnet vurderes til karakteren F.
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Delta i undervisning i nettsamlinger eller se opptak fra nettsamlingene
- Gruppearbeid i løpet av hver nettsamling
- Delta i læringsgrupper
- Gi medstudenter vurdering og tilbakemelding på arbeidskrav
- Løse oppgaver individuelt og i læringsgruppe
- Skrive i felles læringsblogg
- Lesing av fagstoff på Its Learning og i pensumlitteratur
- Relevant informasjonsinnhenting på internett
- Selvstudium