40TE67E Nett Elektroniske systemer
40TE67E Nett Elektroniske systemer
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40TE67E Nett
- StudienivåFagskole nivå 5.2
- StudieprogramAutomatisering - nettutdanning med samlinger FTE67K
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng15
- EmneansvarligKarl-Berge Rød
Om emnet
Emnekode Elkraft: 40TE66E
Emnekode Automatisering: 40TE67E
Sentrale tema
- Elektromatematikk (Integrert)
- Elektromatematikk er en integrert del av emnet.
- Analog- og digitalteknikk
- Praktisk kjennskap til konstruksjons- og beregningsmåter for analoge og digitale kretser.
- Mikrokontrollteknikk
- Mikrokontrollerens oppbygging, funksjon og bruksområder, i tillegg til enkel programmering og funksjonstesting.
- Elektronisk måleteknikk og statisk elektrisitet (ESD)
- Måling og feilsøking på elektroniske kretser ved å bruke egnet måleutstyr og riktig behandling av elektroniske komponenter.
- Elektronisk kommunikasjon
- Grunnleggende innsikt i hvordan ulike transmisjonsmetoder kan brukes, herunder BUS-topologi for nettverkssystemer, samt forstå hvilke fysiske begrensninger som gjelder.
- Kraftelektronikk
- Elektronikk i omformere, AC/DC, DC/DC, DC/AC
- Laboratoriearbeid/simulering
- Alternative muligheter for arbeid med elektroniske systemer er databasert simulering eller fysisk arbeid på lab. Begrepet laboratoriearbeid defineres både som en fysisk ferdighetstrening i en lab eller som simulering av elektroniske systemer ved hjelp av relevant simuleringsverktøy.
- Konstruksjon, dokumentasjon og regelverk
- Bygge opp, lage eller utføre en konstruksjon som innebærer tegningsunderlag for elektroniske kretser. Sammen med regelverk blir dette dokumentasjon som inngår i faglig ledelse.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om oppbygging og virkemåte til digitale og analoge systemer.
- Har kunnskap om komponenter benyttet i kraftelektroniske kretser, samt virkemåte og generell bruk av disse.
- har kunnskap om ulike metoder for elektronisk kommunikasjon og overføring av signaler mellom enheter.
- har kunnskap om kvalitetsvurdering av kommunikasjonsløsninger og dimensjonering av analoge og digitale systemer.
- har kunnskap om begreper og definisjoner innen datanettverk og nettverksstrukturer.
- har kunnskap om mikrokontrollerkretser og bruken av disse.
- har kunnskap om ESD og måleteknikk for elektroniske systemer og bruk av relevant måleverktøy.
- kan vurdere eget arbeid med elektroniske systemer i henhold til gjeldende normer, bransjestandarder og krav til kvalitet
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre rede for valg av komponenter og utstyr til digitale og analoge systemer fra datablader og teknisk dokumentasjon og ta hensyn til EMC i forbindelse med støypåvirkning og temperaturendringer.
- kan gjøre rede for valg av simuleringsverktøy til elektroniske systemer for test og verifisering av virkemåte.
- kan gjennom laboratoriearbeid/simulering anvende relevant måleutstyr for måling og feilsøking på elektroniske systemer, og vurdere måleresultatene.
- kan reflektere over resultater fra målinger med relevant måleutstyr på elektroniske systemer og justere disse under veiledning.
- kan gjøre rede for valg av elektroniske tegneverktøy til framstilling- og systematisering av dokumentasjon.
- kan reflektere over egen faglig utøvelse innen elektroniske systemer og justere denne under veiledning.
- kan finne og henvise til informasjon og fagstoff og vurdere relevansen for en yrkesfaglig problemstilling.
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak.
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge, dokumentere og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter i forbindelse med elektroniske systemer alene og som deltaker i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer.
- kan bygge relasjoner med fagfeller innen elektroniske systemer og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper.
- kan utveksle synspunkter med andre innen elektrofaget og formidle sin kompetanse til brukere av systemene.
- kan bidra til faglig utvikling ved å følge med på ny teknologi innen elektroniske systemer som kan føre til kvalitetsheving, nyskapning og innovasjon.
Arbeidsinnsats
- Forventet arbeidsinnsats er 405 timer (27 timer pr. studiepoeng).
- Det skal gjennomføres obligatoriske arbeidskrav og studiekrav. Utdypende informasjon om innhold, form og vurderingskriterier beskrives i skolens digitale læringsplattform.
Vurdering
- Studiekrav gir grunnlag for emnekarakter og vil være i en av formene som er beskrevet i studieplan i kapittel Avsluttende vurdering. Vurderes med karakter A-F.
- Alle arbeidskrav må være gjennomført/levert innen tidsfrist og bestått for å få emnekarakter/avsluttende vurdering.
- Studiekrav må være gjennomført/levert innen tidsfrist for å få emnekarakter.
- Ved to studiekrav som underlag for sluttvurdering, vil det fremkomme av emnets framdriftsplan hvordan studiekravene vektes. Hvis et av studiekravene vurderes til karakteren F, vil hele emnet vurderes til karakteren F.
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Delta i undervisning i nettsamlinger eller se opptak fra nettsamlingene
- Gruppearbeid i løpet av hver nettsamling
- Skrive individuelle læringsnotater i forhold til hver nettsamling
- Delta i læringsgrupper
- Gi medstudenter vurdering og tilbakemelding på læringsnotater og oppgaver
- Løse oppgaver i læringsgruppe
- Skrive i felles læringsblogg
- Lesing av fagstoff på Its Learning og i pensumlitteratur
- Relevant informasjonsinnhenting på internett
- Øving individuelt og i gruppe med bruk av simuleringsverktøy og mikrokontrollere