40TE67E Nett Elektroniske systemer
40TE67E Nett Elektroniske systemer
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40TE67E Nett
- StudienivåFagskole nivå 5.2
- StudieprogramAutomatisering - nettutdanning med samlinger FTE67K
- Studiepoeng15
- EmneansvarligJohan Olav Brakestad
Om emnet
Emnekode Elkraft: 40TE66E
Emnekode Automatisering: 40TE67E
Tema:
Analogteknikk
Digitalteknikk
Halvlederteknikk
Logiske kretser
Grunnleggende analog- og digital signalbehandling
Kraftelektronikk
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om oppbygging og virkemåte til digitale og analoge systemer.
- Har kunnskap om komponenter benyttet i kraftelektroniske kretser, samt virkemåte og generell bruk av disse.
- har kunnskap om ulike metoder for elektronisk kommunikasjon og overføring av signaler mellom enheter.
- har kunnskap om kvalitetsvurdering av kommunikasjonsløsninger og dimensjonering av analoge og digitale systemer.
- har kunnskap om begreper og definisjoner innen datanettverk og nettverksstrukturer.
- har kunnskap om mikrokontrollerkretser og bruken av disse.
- har kunnskap om ESD og måleteknikk for elektroniske systemer og bruk av relevant måleverktøy.
- kan vurdere eget arbeid med elektroniske systemer i henhold til gjeldende normer, bransjestandarder og krav til kvalitet
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre rede for valg av komponenter og utstyr til digitale og analoge systemer fra datablader og teknisk dokumentasjon og ta hensyn til EMC i forbindelse med støypåvirkning og temperaturendringer.
- kan gjøre rede for valg av simuleringsverktøy til elektroniske systemer for test og verifisering av virkemåte.
- kan gjennom laboratoriearbeid/simulering anvende relevant måleutstyr for måling og feilsøking på elektroniske systemer, og vurdere måleresultatene.
- kan reflektere over resultater fra målinger med relevant måleutstyr på elektroniske systemer og justere disse under veiledning.
- kan gjøre rede for valg av elektroniske tegneverktøy til framstilling- og systematisering av dokumentasjon.
- kan reflektere over egen faglig utøvelse innen elektroniske systemer og justere denne under veiledning.
- kan finne og henvise til informasjon og fagstoff og vurdere relevansen for en yrkesfaglig problemstilling.
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak.
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge, dokumentere og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter i forbindelse med elektroniske systemer alene og som deltaker i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer.
- kan bygge relasjoner med fagfeller innen elektroniske systemer og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper.
- kan utveksle synspunkter med andre innen elektrofaget og formidle sin kompetanse til brukere av systemene.
- kan bidra til faglig utvikling ved å følge med på ny teknologi innen elektroniske systemer som kan føre til kvalitetsheving, nyskapning og innovasjon.
Arbeidsinnsats
- 6 læringsnotater
- 4 oppgaver med simuleringsverktøy og / eller mikrokontrollere
Vurdering
Vurderingsformer
- Tilbakemeldinger og veiledning fra faglærer og medstudenter
- Formativ mappevurdering av utvalgte læringsnotater og oppgaver av faglærer
- Summative tester som må bestås
Sluttvurdering
- Summativ vurdering av mappens innhold av faglærer og en intern sensor med karakter A-F
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Delta i undervisning i nettsamlinger eller se opptak fra nettsamlingene
- Gruppearbeid i løpet av hver nettsamling
- Skrive individuelle læringsnotater i forhold til hver nettsamling
- Delta i læringsgrupper
- Gi medstudenter vurdering og tilbakemelding på læringsnotater og oppgaver
- Løse oppgaver i læringsgruppe
- Skrive i felles læringsblogg
- Lesing av fagstoff på Its Learning og i pensumlitteratur
- Relevant informasjonsinnhenting på internett
- Øving individuelt og i gruppe med bruk av simuleringsverktøy og mikrokontrollere
Pensumliste
Elektroniske systemer:
978 82 420 05564,Rolf Haug,Elektroniske systemer for teknisk fagskole
Mikrokontroller (Arduino Starter Kit) til programmering og simulering