40HH63D Hovedprosjekt

40HH63D Hovedprosjekt

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      40HH63D
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Studieprogram
      Helseteknologi
    • Studiested
      Grimstad
    • Studiepoeng
      9
    • Emneansvarlig
      Berglind Fjola Smaradottir

Om emnet

Hovedprosjektet består av to oppgaver. Oppgave 1 er et prosjekt med en skriftlig prosjektrapport/fordypningsoppgave, med påfølgende muntlig høring. Oppgave 2 er et refleksjonsnotat over egen læring i arbeidet med hovedprosjektet, og vurderes av faglærere til bestått/ikke bestått. 

1. Prosjekt/Prosjektrapport/Faglig fordypning

Prosjektrapporten er avsluttende eksamen og skal være knyttet til emner i utdanningen og være praksisrettet. 

Det er to alternativer måter å gjennomføre hovedprosjektet på:

Alternativ 1: Prosjektrapport. Studenten skal velge en reell situasjon fra egen arbeidsplass hvor det er behov for velferdstekologiske løsninger. I prosjektrapporten skal bruker og pårørende perspektivet, og fagarbeiderens rolle komme tydelig frem.

Alternativ 2: Fordypningsoppgave. Studenten skal fordype seg i et selvvalgt tema aktuelt for fagarbeiders rolle innen helseteknologi/velferdsteknologi. Fordypningsoppgaven skal være praksisrelevant, og knyttet til temaer i utdanningen. Studenten skal vise refleksjon og bruke både teori og arbeidserfaringer. Studentens rolle og oppgaver knyttet til helseteknologi/velferdsteknologi skal komme tydelig frem.

Hovedprosjektet skal fortrinnsvis gjennomføres individuelt. Det kan åpnes for mulighet til å skrive i gruppe der det anses som mest hensiktsmessig.

Studenten skal innen fastsatt tidspunkt levere foreløpig fremdriftsplan og formål med prosjektet. Denne skal godkjennes av veileder og leveres på skolens digitale læringsplattform.

Disposisjon skriftlig prosjektrapport

  • Forside med tema, studentens navn, utdanningssted, studieretning og årstall
  • Innholdsfortegnelse med sidehenvisninger
  • Innledning med kort presentasjon av hva rapporten omhandler
    • Tema og formål
    • Presentasjon av brukers situasjon
  • Kartlegging av brukers behov og ressurser
  • Redegjørelse av aktuell teori og drøfting av denne opp mot egen prosjektgjennomføring
    • Beskrivelse av gjennomføring av prosjektet
      • Valg av velferdsteknologisk løsning
      • Opplæring, utprøving og evaluering
      • Egen rolle og samarbeidspartneres rolle i prosjektet
    • Etiske refleksjoner ved gjennomføring av prosjektet
      • Etiske prinsipper
  • Oppsummering/konklusjon
  • Litteraturliste
  • Eventuelle vedlegg

Disposisjon fordypningsoppgaven

  • Forside med tema, studentens navn, utdanningssted, studieretning og årstall
  • Innholdsfortegnelse med sidehenvisninger
  • Innledning med kort presentasjon av om hva oppgaven handler om
    • Tema og problemformulering
    • Eventuelt case dersom studenten bruker det som utgangspunkt
  • Teori og drøfting aktuelt for temaet
  • Oppsummering
  • Litteraturliste
  • Eventuelle vedlegg

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap i selvvalgt tema innen helseteknologi/velferdsteknologi
  • har kunnskap om metoder og verktøy for kartlegging av behov for velferdsteknologisk løsning
  • har innsikt i relevante lover, forskrifter, veiledere og planverk aktuelt for selvvalgt tema innen velferdsteknologi

Ferdigheter

Studenten:  

  • kan kartlegge brukers behov og ressurser 
  • kan vurdere velferdsteknologiske løsninger for å møte brukers behov
  • kan samarbeide med bruker, pårørende og aktuelle samarbeidspartnere om aktuelle velferdsteknologiske løsninger
  • kan delta i utprøving og evaluering av velferdsteknologiske løsninger 
  • kan finne og henvise til fagstoff som er relevant for selvvalgt tema innen velferdsteknologi

Generell kompetanse

Studenten:

  • forstår egen faggruppes betydning og rolle innen velferdsteknologi
  • har utviklet en etisk grunnholdning i møte med bruker, pårørende og andre samarbeidspartnere
  • kan anvende kunnskap til å belyse, vurdere og reflektere over faglig/etiske utfordringer (2 nivå)

 

Arbeidsinnsats

Prosjektseminar utgjør 14 timer, og selvstudier, oppgaveskriving og veiledning 229 timer. Totalt omfang av hovedprosjektet er 243 timer. 

Vurdering

Emne 1-3 må være bestått før studenten begynner på hovedprosjektet. Hovedprosjektet utgjør et selvstendig emne og sluttvurderes med egen emnekarakter av intern og ekstern sensor.

Hovedprosjektet består av en skriftlig del og en muntlig del som vurderes med bokstavkarakter A – F, der skriftlig del teller 40 % og muntlig del teller 60 % av endelig karakter. 

Arbeids- og læringsaktiviteter

  • Nettsamling
  • Selvstudium
  • Prosjektarbeid
  • Veiledning

Innledningsvis skal det leveres inn foreløpig fremdriftsplan med formål/problemstilling for hovedprosjektet. Studenten er selv ansvarlig for gjennomføring av hovedprosjektet, lærer veileder under hele prosjektperioden.

Pensumliste

Egenvalgt pensum fra emne 1, 2 og 3. Selvvalgt aktuell tilleggslitteratur. Studenten vil få veiledning av faglærer om aktuell og relevant litteratur.

Pensumliste
40HH63D Hovedprosjekt

Godkjent av

Marit Bolstad Tveide