40HH63D Hovedprosjekt
40HH63D Hovedprosjekt
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40HH63D
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- StudieprogramHelseteknologi
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng10
- EmneansvarligBerglind Fjola Smaradottir
Om emnet
Emnet Hovedprosjekt består av to deler. Del 1 er et prosjekt der det først skal lages en prosjektskisse og deretter en skriftlig prosjektrapport/fordypningsoppgave på 5000 ord +/- 10%, med påfølgende muntlig høring og presentasjon av oppgaven. Del 2 er et refleksjonsnotat over egen læring i arbeidet med hovedprosjektet, og vurderes av faglærer til bestått/ikke bestått.
1. Prosjekt/Prosjektrapport/Faglig fordypning
Prosjektrapporten er avsluttende eksamen og skal være knyttet til emner i utdanningen og være praksisrettet.
Det er to alternativer måter å gjennomføre hovedprosjektet på:
Alternativ 1: Prosjektrapport. Studenten skal velge en reell situasjon fra egen arbeidsplass hvor det er behov for helseteknologi/velferdsteknologi. I prosjektrapporten skal bruker og pårørende perspektivet, og fagarbeiderens rolle komme tydelig frem.
Alternativ 2: Fordypningsoppgave. Studenten skal fordype seg i et selvvalgt tema aktuelt for fagarbeiders rolle innen helseteknologi/velferdsteknologi. Fordypningsoppgaven skal være praksisrelevant, og knyttet til temaer i utdanningen. Studenten skal vise refleksjon og bruke både teori og arbeidserfaringer. Studentens rolle og oppgaver knyttet til helseteknologi/velferdsteknologi skal komme tydelig frem.
Hovedprosjektet skal fortrinnsvis gjennomføres individuelt. Det kan åpnes for mulighet til å skrive i gruppe der det anses som mest hensiktsmessig.
Før prosjektet settes i gang må studenten levere en prosjektskisse med fremdriftsplan, formål og aktuell litteratur. Prosjektskissen skal godkjennes av faglærer.
Disposisjon skriftlig prosjektrapport
- Forside med tema, kandidatnummer, utdanningssted, studieretning og årstall, eventuelt bilde
- Innholdsfortegnelse med sidehenvisninger
- Innledning med kort presentasjon av hva rapporten omhandler
- Tema, formål og problemstilling
- Presentasjon av brukers situasjon
- Fremgangsmåte (hvordan det er jobbet med oppgaven: søk i databaser, litteratur, studiebesøk, intervjuer og eventuell bruk av KI)
- Kartlegging av brukers behov og ressurser
- Redegjørelse av aktuell teori
- Drøfting av teori opp mot egen prosjektgjennomføring
- Beskrivelse av gjennomføring av prosjektet
- Valg av velferdsteknologisk løsning
- Opplæring, utprøving og evaluering
- Egen rolle og samarbeidspartneres rolle i prosjektet
- Etiske refleksjoner ved gjennomføring av prosjektet
- Etiske prinsipper
- Sterke/svake sider ved prosjektet
- Beskrivelse av gjennomføring av prosjektet
- Oppsummering/konklusjon, eventuelt foreslå hva mer/annet kunne vært interessant å undersøke/videre studier
- Litteraturliste APA7th
- Eventuelle vedlegg
Disposisjon fordypningsoppgaven
- Forside med tema, kandidatnummer, utdanningssted, studieretning og årstall, eventuelt bilde
- Innholdsfortegnelse med sidehenvisninger
- Innledning med kort presentasjon av om hva oppgaven handler om
- Tema, formål og problemformulering
- Eventuelt case dersom studenten bruker det som utgangspunkt
- Fremgangsmåte (hvordan det er jobbet med oppgaven: søk i databaser, litteratur, intervjuer og eventuell bruk av KI)
- Redegjørelse av aktuell teori
- Drøfting opp mot teori, sterke/svake sider ved oppgaven
- Oppsummering, eventuelt foreslå hva mer/annet kunne vært interessant å undersøke/videre studier
- Litteraturliste APA7th
- Eventuelle vedlegg
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap i selvvalgt tema innen helseteknologi/velferdsteknologi
- har kunnskap om metoder og verktøy for kartlegging av behov for velferdsteknologisk løsning
- har innsikt i relevante lover, forskrifter, veiledere og planverk aktuelt for selvvalgt tema innen velferdsteknologi
Ferdigheter
Studenten:
- kan kartlegge brukers behov og ressurser
- kan vurdere velferdsteknologiske løsninger for å møte brukers behov
- kan samarbeide med bruker, pårørende og aktuelle samarbeidspartnere om aktuelle velferdsteknologiske løsninger
- kan delta i utprøving og evaluering av velferdsteknologiske løsninger
- kan finne og henvise til fagstoff som er relevant for selvvalgt tema innen velferdsteknologi
Generell kompetanse
Studenten:
- forstår egen faggruppes betydning og rolle innen velferdsteknologi
- har utviklet en etisk grunnholdning i møte med bruker, pårørende og andre samarbeidspartnere
- kan anvende kunnskap til å belyse, vurdere og reflektere over faglige og etiske utfordringer
Arbeidsinnsats
Prosjektseminar utgjør 10 timer, og selvstudier, oppgaveskriving og veiledning 260 timer. Totalt omfang av hovedprosjektet er 270 timer.
Vurdering
Emne 1 og 2 må være bestått før studenten begynner på hovedprosjektet. Hovedprosjektet utgjør et selvstendig emne og sluttvurderes med egen emnekarakter av sensor.
Hovedprosjektet består av en skriftlig del og en muntlig del som vurderes med bokstavkarakter A – F, der skriftlig del teller 40 % og muntlig del teller 60 % av endelig karakter.
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Nettsamling
- Selvstudium
- Prosjektarbeid
- Veiledning
Innledningsvis skal det leveres inn foreløpig fremdriftsplan med formål/problemstilling for hovedprosjektet. Studenten er selv ansvarlig for gjennomføring av hovedprosjektet, lærer veileder under hele prosjektperioden.
Pensumliste
Egenvalgt pensum fra emne 1 og 2. Selvvalgt aktuell tilleggslitteratur. Studenten vil få veiledning av faglærer om aktuell og relevant litteratur.