40HH63D Hovedprosjekt/ avsluttende vurdering

40HH63D Hovedprosjekt/ avsluttende vurdering

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      40HH63D
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Studieprogram
      Velferdsteknologi i helse- og omsorgstjenesten
    • Studiested
      Grimstad
    • Studiepoeng
      9
    • Emneansvarlig
      Hilde Marie Aas, Anette Sunde

Om emnet

Hovedprosjekt/ avsluttende vurdering

Emne 1-3 må være bestått før emne 4 hovedprosjekt/avsluttende vurdering kan gjennomføres.

Emne 4 består av tre oppgaver. Oppgave 1 er et prosjekt med en skriftlig prosjektrapport/fordypningsoppgave, oppgave 2 er en presentasjon av prosjektet og oppgave 3 er et refleksjonsnotat over egen læring i arbeidet med hovedprosjektet. Oppgave 2 og 3 vurderes av faglærere til bestått/ikke bestått.

 

1. Prosjekt/Prosjektrapport/Faglig fordypning

Prosjektrapporten er avsluttende eksamen og blir vurdert med bokstavkarakter A -F. Hovedprosjekt/avsluttende eksamen er knyttet til emner i utdanningen og skal være praksisrettet. 

Det er to alternativer måter å gjennomføre hovedprosjektet på:

Alternativ 1: Prosjektrapport. Studenten skal velge en reell situasjon fra egen arbeidsplass hvor det er behov for velferdstekologiske løsninger. I prosjektrapporten skal bruker og pårørende perspektivet, og fagarbeiderens rolle komme tydelig frem.

Alternativ 2: Fordypningsoppgave. Studenten skal fordype seg i et selvvalgt tema aktuelt for fagarbeiders rolle innen velferdsteknologi. Fordypningsoppgaven skal være praksisrelevant, og knyttet til temaer i utdanningen. Studenten skal vise refleksjon og bruke både teori og arbeidserfaringer. Studentens rolle og oppgaver knyttet til velferdsteknologi skal komme tydelig frem.

Hovedprosjektet skal fortrinnsvis gjennomføres individuelt. Det kan åpnes for mulighet til å skrive i gruppe der det anses som mest hensiktsmessig.

Studenten skal innen fastsatt tidspunkt levere foreløpig fremdriftsplan og formål med prosjektet. Denne skal godkjennes av veileder og leveres på skolens digitale læringsplattform.

Disposisjon skriftlig prosjektrapport

  • Forside med tema, studentens navn, utdanningssted, studieretning og årstall
  • Innholdsfortegnelse med sidehenvisninger
  • Innledning med kort presentasjon av hva rapporten omhandler
    • Tema og formål
    • Presentasjon av brukers situasjon
  • Kartlegging av brukers behov og ressurser
  • Redegjørelse av aktuell teori og drøfting av denne opp mot egen prosjektgjennomføring
    • Beskrivelse av gjennomføring av prosjektet
      • Valg av velferdsteknologisk løsning
      • Opplæring, utprøving og evaluering
      • Egen rolle og samarbeidspartneres rolle i prosjektet
    • Etiske refleksjoner ved gjennomføring av prosjektet
      • Etiske prinsipp
  • Oppsummering/konklusjon
  • Litteraturliste
  • Eventuelle vedlegg

 

Disposisjon fordypningsoppgaven

  • Forside med tema, studentens navn, utdanningssted, studieretning og årstall
  • Innholdsfortegnelse med sidehenvisninger
  • Innledning med kort presentasjon av om hva oppgaven handler om
    • Tema og problemformulering
    • Eventuelt case dersom studenten bruker det som utgangspunkt
  • Teori og drøfting aktuelt for temaet
  • Oppsummering
  • Litteraturliste
  • Eventuelle vedlegg

Vurdering av prosjektrapporten/fordypningsoppgaven

Prosjektrapporten/fordypningsoppgaven blir vurdert at intern og ekstern sensor. Intern sensor er hovedveileder/faglærer på prosjektet. Vurderingen gjøres på grunnlag av gitte vurderingskriterier. Oppgaven vurderes med bokstavkarakter A-F.

 

Prosjektrapporten/fordypningsoppgaven vil bli vurdert etter følgende kriterier:

  • Faglig rettet: Kunnskap fra aktuelle emner i utdanningen skal komme til uttrykk.
  • Selvstendighet: Rapporten skal vise selvstendige vurderinger. Studenten skal benytte aktuelle kilder, vise saklig kildekritikk og ha korrekte kildehenvisninger. Rapporten skal være utført i samsvar med gjeldene etiske retningslinjer og ha en form som samsvarer med mal for oppgaveskriving.
  • Oppgavelikhet: Rapporten må ikke være påfallende lik andre besvarelser eller annet publisert materiale.
  • Omfang: Rapporten skal være på 5000 ord +/- 10 %

 

Formelle krav til skriftlige oppgaver:

  • Skrifttype Calibri eller Arial, skriftstørrelse 12, linjeavstand 1,5.

 

2. Presentasjon av prosjektet

For å tilrettelegge for kunnskapsdeling skal studentene presentere prosjektet for medstudenter og veiledere i felles klasse. Prosjektet presenteres etter samme mal som prosjektrapporten/fordypningsoppgaven. Presentasjonen skal gjennomføres etter innlevering av prosjektrapporten og før sensur foreligger, og ha en varighet på ca. 15 minutter. Presentasjonen er obligatorisk og vurderes til bestått/ikke bestått.

 

3. Refleksjon over egen læring

For å bevisstgjøre studenten på egen læringsprosess skal det skrives et refleksjonsnotat som skal synliggjøre faglig utbytte av hovedprosjektet. Studenten skal reflektere over eget læringsutbytte i forhold til læringsutbyttebeskrivelsene. Refleksjonsnotatet er obligatorisk og skal være på 800 ord, +/- 10 % og vurderes til bestått/ikke bestått.

 

Veiledning

Hver student får tildelt en hovedveileder som er faglærer ved skolen. Studenten har selv ansvar for å innhente veiledning, og innlevert veiledningsgrunnlag er utgangspunkt for hver veiledning. Total veiledningstid er 4 timer per student. Studenten har taushetsplikt for det de måtte få av opplysninger i arbeidet med oppgaven.

Det er obligatorisk veiledning i forbindelse med:

  • Tema og problemformulering
  • Teori
  • Drøfting

Oppgaveseminar

Det vil bli gjennomført felles oppgaveseminar for studentene i perioden. Seminarene er lærerstyrt med ulike temaer aktuelt for prosjektet som for eksempel valg av velferdsteknologiske løsninger, og planlegging og gjennomføring av prosjekt. Studentene får anledning til å presentere deler av prosjektet som grunnlag for diskusjon og respons.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap i selvvalgt tema innen velferdsteknologi
  • har kunnskap om metoder og verktøy for kartlegging av behov for velferdsteknologisk løsning
  • har innsikt i relevante lover, forskrifter, veiledere og planverk aktuelt for selvvalgt tema innen velferdsteknologi

Ferdigheter

Studenten:  

  • kan kartlegge brukers behov og ressurser 
  • kan vurdere velferdsteknologiske løsninger for å møte brukers behov
  • kan samarbeide med bruker, pårørende og aktuelle samarbeidspartnere om aktuelle velferdsteknologiske løsninger
  • kan delta i utprøving og evaluering av velferdsteknologiske løsninger 
  • kan finne og henvise til fagstoff som er relevant for selvvalgt tema innen velferdsteknologi

Generell kompetanse

Studenten:

  • forstår egen faggruppes betydning og rolle innen velferdsteknologi
  • har utviklet en etisk grunnholdning i møte med bruker, pårørende og andre samarbeidspartnere
  • kan anvende kunnskap til å belyse, vurdere og reflektere over faglig/etiske utfordringer (2 nivå)

Vurdering

Vurdering av prosjektrapporten/fordypningsoppgaven 

Prosjektrapporten blir vurdert at intern og ekstern sensor. Intern sensor er hovedveileder/faglærer på prosjektet.  Vurderingen gjøres på grunnlag av gitte vurderingskriterier. Prosjektrapporten vurderes med bokstavkarakter A-F.

 

Hovedprosjektet vil bli vurdert etter følgende kriterier:

  • Faglig rettet: Kunnskap fra aktuelle emner i utdanningen skal komme til uttrykk.
  • Selvstendighet: Rapporten skal vise selvstendige vurderinger. Studenten skal benytte aktuelle kilder, vise saklig kildekritikk og ha korrekte kildehenvisninger. Rapporten skal være utført i samsvar med gjeldene etiske retningslinjer og ha en form som samsvarer med mal for oppgaveskriving.
  • Oppgavelikhet: Rapporten må ikke være påfallende lik andre besvarelser eller annet publisert materiale.
  • Omfang: Rapporten skal være på 5000 ord +/- 10 %

Arbeids- og læringsaktiviteter

  • Prosjektarbeid
  • Veiledning

Studentene er selv ansvarlig for gjennomføring av hovedprosjektet. Lærer veileder under hele prosjektperioden.

Pensumliste
40HH63D Hovedprosjekt/ avsluttende vurdering