40HH63B Personsentrert velferdsteknologi
40HH63B Personsentrert velferdsteknologi
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40HH63B
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- StudieprogramHelseteknologi
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng9
- EmneansvarligBerglind Fjola Smaradottir
Om emnet
Kartlegging av brukers behov, ressurser og motivasjon for velferdsteknologi.
- Observasjon, samtale, kartleggingsverktøy
- «Hva er viktig for deg?»
- Familie, pårørende, frivillige, nærmiljø
Sentrale tema:
- Lovverk
- Helse – omsorgstjenesteloven
- Pasient- og brukerrettighetsloven
- Inngripende teknologi
- Samtykke
- Helsepersonelloven
- Helseregisterloven
- Personopplysningsloven
- Informasjonssikkerhet
- Etikk og verdier
- Etiske teorier, verdier og prinsipp
- Etisk kompetanse
- Etisk refleksjon
- Etiske perspektiver ved bruk av velferdsteknologi
- Fagarbeiderens relasjonskompetanse i møte med bruker og pårørende
- Personlig kompetanse
- Kommunikasjonskompetanse
- Veiledningskompetanse
- Brukers perspektiv og rolle
- Brukermedvirkning
- Tjenestedesign
- Pårørendes perspektiv og rolle
- Nærmiljø og frivillighet
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskaper om kartleggingsverktøy innen velferdsteknologi
- har kunnskap om hvilken betydning velferdsteknologi kan ha for bruker og pårørende
- har innsikt i relevant lovverk innen velferdsteknologi
- har kunnskap om samtykkekompetanse, frivillighet og bruk av tvang innen velferdsteknologi
- har kunnskap om etiske teorier og prinsipper
- har kunnskap om kommunikasjonsteori, veiledningsmetoder og relasjonskompetanse
- har kunnskap om innhold i begrepene personsentrert omsorg, brukers perspektiv, pårørendes perspektiv og brukermedvirkning
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende metoder og verktøy for funksjonskartlegging av brukeres behov for velferdsteknologiske løsninger
- kan anvende faglig kunnskap om brukers perspektiv og rolle for å ivareta brukermedvirkning
- kan anvende refleksjonsmodeller for å ivareta etisk refleksjon knyttet til valg og bruk av velferdsteknologiske løsninger
- kan anvende relevante kommunikasjonsteknikker for å skape tillit og bygge gode relasjoner til bruker, pårørende og andre aktuelle samarbeidspartnere
- kan anvende faglig kunnskap om veiledning i opplæringssituasjoner for brukere, pårørende og aktuelle samarbeidspartnere
- kan identifisere problemstillinger og anvende kartleggingsverktøy ved planlegging av velferdsteknologiske løsninger
- kan anvende kunnskap om brukers og pårørendes behov og ressurser ved planlegging av velferdsteknologiske løsninger
Generell kompetanse
Studenten:
- kan bygge relasjoner basert på likeverdighet og respekt, slik at bruker og pårørende opplever trygghet og har tillit til tjenestetilbudet
- har utviklet en etisk grunnholdning som vises i møte med brukere, pårørende og aktuelle samarbeidspartnere
- har forståelse for faglige etiske utfordringer og dilemmaer knyttet til bruk av velferdsteknologi
- har forståelse for betydningen av brukers og pårørendes rolle i planlegging av velferdsteknologiske løsninger
- har forståelse for betydningen av egen rolle i planlegging av velferdsteknologiske løsninger
Arbeidsinnsats
- Totalt omfang er 243 timer.
- Teoriundervisning og veiledning utgjør omtrent 6 timer per uke.
- Det forventes at studentens selvstudium utgjør omtrent 15 timer per uke.
Vurdering
- Det skal gjennomføres obligatoriske arbeidskrav og studiekrav.
- Samtlige arbeidskrav i emnet må være vurdert til bestått for å kunne gjennomføre emnets studiekrav. Utdypende informasjon om innhold, form og vurderingskriterier beskrives i skolens digitale læringsplattform.
- Studiekravet vurderes med bokstavkarakter A – F.
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Nettundervisning
- Veiledning
- Gruppearbeid i nettsamling
- Deltakelse i læringsgrupper
- Medstudentvurdering
- Selvstudium
Godkjent av
Marit Bolstad Tveide