40HH63B Personsentrert velferdsteknologi

40HH63B Personsentrert velferdsteknologi

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      40HH63B
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Studieprogram
      Helseteknologi
    • Studiested
      Grimstad
    • Studiepoeng
      9
    • Emneansvarlig
      Berglind Fjola Smaradottir

Om emnet

Kartlegging av brukers behov, ressurser og motivasjon for velferdsteknologi.

  • Observasjon, samtale, kartleggingsverktøy
  • «Hva er viktig for deg?»
  • Familie, pårørende, frivillige, nærmiljø

Sentrale tema:

  • Lovverk
    • Helse – omsorgstjenesteloven
    • Pasient- og brukerrettighetsloven
      • Inngripende teknologi
      • Samtykke
    • Helsepersonelloven
    • Helseregisterloven
    • Personopplysningsloven
      • Informasjonssikkerhet
  • Etikk og verdier
    • Etiske teorier, verdier og prinsipp
    • Etisk kompetanse
    • Etisk refleksjon
    • Etiske perspektiver ved bruk av velferdsteknologi
  • Fagarbeiderens relasjonskompetanse i møte med bruker og pårørende
    • Personlig kompetanse
    • Kommunikasjonskompetanse
    • Veiledningskompetanse
  • Brukers perspektiv og rolle
    • Brukermedvirkning
    • Tjenestedesign
  • Pårørendes perspektiv og rolle
    • Nærmiljø og frivillighet

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskaper om kartleggingsverktøy innen velferdsteknologi
  • har kunnskap om hvilken betydning velferdsteknologi kan ha for bruker og pårørende
  • har innsikt i relevant lovverk innen velferdsteknologi
  • har kunnskap om samtykkekompetanse, frivillighet og bruk av tvang innen velferdsteknologi
  • har kunnskap om etiske teorier og prinsipper
  • har kunnskap om kommunikasjonsteori, veiledningsmetoder og relasjonskompetanse
  • har kunnskap om innhold i begrepene personsentrert omsorg, brukers perspektiv, pårørendes perspektiv og brukermedvirkning

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende metoder og verktøy for funksjonskartlegging av brukeres behov for velferdsteknologiske løsninger
  • kan anvende faglig kunnskap om brukers perspektiv og rolle for å ivareta brukermedvirkning
  • kan anvende refleksjonsmodeller for å ivareta etisk refleksjon knyttet til valg og bruk av velferdsteknologiske løsninger
  • kan anvende relevante kommunikasjonsteknikker for å skape tillit og bygge gode relasjoner til bruker, pårørende og andre aktuelle samarbeidspartnere
  • kan anvende faglig kunnskap om veiledning i opplæringssituasjoner for brukere, pårørende og aktuelle samarbeidspartnere
  • kan identifisere problemstillinger og anvende kartleggingsverktøy ved planlegging av velferdsteknologiske løsninger
  • kan anvende kunnskap om brukers og pårørendes behov og ressurser ved planlegging av velferdsteknologiske løsninger 

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan bygge relasjoner basert på likeverdighet og respekt, slik at bruker og pårørende opplever trygghet og har tillit til tjenestetilbudet
  • har utviklet en etisk grunnholdning som vises i møte med brukere, pårørende og aktuelle samarbeidspartnere
  • har forståelse for faglige etiske utfordringer og dilemmaer knyttet til bruk av velferdsteknologi
  • har forståelse for betydningen av brukers og pårørendes rolle i planlegging av velferdsteknologiske løsninger
  • har forståelse for betydningen av egen rolle i planlegging av velferdsteknologiske løsninger

Arbeidsinnsats

  • Totalt omfang er 243 timer. 
  • Teoriundervisning og veiledning utgjør omtrent 6 timer per uke.
  • Det forventes at studentens selvstudium utgjør omtrent 15 timer per uke.

Vurdering

  • Det skal gjennomføres obligatoriske arbeidskrav og studiekrav.
  • Samtlige arbeidskrav i emnet må være vurdert til bestått for å kunne gjennomføre emnets studiekrav. Utdypende informasjon om innhold, form og vurderingskriterier beskrives i skolens digitale læringsplattform.
  • Studiekravet vurderes med bokstavkarakter A – F.

Arbeids- og læringsaktiviteter

  • Nettundervisning
  • Veiledning
  • Gruppearbeid i nettsamling
  • Deltakelse i læringsgrupper
  • Medstudentvurdering
  • Selvstudium
Pensumliste
40HH63B Personsentrert velferdsteknologi

Godkjent av

Marit Bolstad Tveide