40HH63B Personsentrert velferdsteknologi
40HH63B Personsentrert velferdsteknologi
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40HH63B
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- StudieprogramVelferdsteknologi i helse- og omsorgstjenesten
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng9
- EmneansvarligHilde Marie Aas, Anette Sunde
Om emnet
Temaer i emnet
Kartlegging av brukers behov og ressurser
- Kartlegging av behov for velferdsteknologi – Aldring og helse
- Det midtnorske kartleggingsverktøy
- SINTEF; Verktøy for kartlegging av brukerbehov
- «Hva er viktig for deg?»
- Familie, pårørende, frivillige, nærmiljø
Lovverk
- Helse – omsorgstjenesteloven
- Pasient- og brukerrettighetsloven
- Inngripende teknologi
- Samtykke
- Helsepersonelloven
- Helseregisterloven
- Personopplysningsloven
- Informasjonssikkerhet
Etikk og verdier
- Etiske teorier, verdier og prinsipp
- Etisk kompetanse
- Etisk refleksjon
- Etiske perspektiver ved bruk av velferdsteknologi
Brukers perspektiv og rolle
- Brukermedvirkning
- Tjenestedesign
Pårørendes perspektiv og rolle
- Nærmiljø og Frivillighet
Fagarbeiderens relasjonskompetanse i møte med bruker og pårørende
- Personlig kompetanse
- Kommunikasjonskompetanse
- Veiledningskompetanse
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskaper om kartleggingsverktøy innen velferdsteknologi
- har kunnskap om hvilken betydning velferdsteknologi kan ha for bruker og pårørende
- har innsikt i relevant lovverk innen velferdsteknologi
- har kunnskap om samtykkekompetanse, frivillighet og bruk av tvang innen velferdsteknologi
- har kunnskap om etiske teorier og prinsipper
- har kunnskap om kommunikasjonsteori, veiledningsmetoder og relasjonskompetanse
- har kunnskap om innhold i begrepene personsentrert omsorg, brukers perspektiv, pårørendes perspektiv og brukermedvirkning
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende metoder og verktøy for funksjonskartlegging av brukeres behov for velferdsteknologiske løsninger
- kan anvende faglig kunnskap om brukers perspektiv og rolle for å ivareta brukermedvirkning
- kan anvende refleksjonsmodeller for å ivareta etisk refleksjon knyttet til valg og bruk av velferdsteknologiske løsninger
- kan anvende relevante kommunikasjonsteknikker for å skape tillit og bygge gode relasjoner til bruker, pårørende og andre aktuelle samarbeidspartnere
- kan anvende faglig kunnskap om veiledning i opplæringssituasjoner for brukere, pårørende og aktuelle samarbeidspartnere
- kan identifisere problemstillinger og anvende kartleggingsverktøy ved planlegging av velferdsteknologiske løsninger
- kan anvende kunnskap om brukers og pårørendes behov og ressurser ved planlegging av velferdsteknologiske løsninger
Generell kompetanse
Studenten:
- kan bygge relasjoner basert på likeverdighet og respekt, slik at bruker og pårørende opplever trygghet og har tillit til tjenestetilbudet
- har utviklet en etisk grunnholdning som vises i møte med brukere, pårørende og aktuelle samarbeidspartnere
- har forståelses for faglige etiske utfordringer og dilemmaer knyttet til bruk av velferdsteknologi
- har forståelse for betydningen av brukers og pårørendes rolle i planlegging av velferdsteknologiske løsninger
- har forståelse for betydningen av egen rolle i planlegging av velferdsteknologiske løsninger
Arbeids- og læringsaktiviteter
Forelesning
Veiledning
Rollespill
Gruppearbeid
Praktiske øvelser
Selvstudium
Pensumliste
EMNE 2
Fagbøker og artikler
Austli Børslett, E.J., Heilmann, G., Lillemoen, L., Pedersen, R. (2011). La etikken blomstre i praksis: en bok om systematisk refleksjon i arbeidshverdagen. (side 11-43). Tilgjengelig fra: https://www.med.uio.no/helsam/tjenester/kunnskap/etikk-helsetjenesten/praksis/systematisk-etikkarbeid/etikkbok-refleksjon2011.pdf
Eide, H. & Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner: Personorientering, samhandling, etikk. Oslo: Gyldendal (3. utgave).
Kap. 2: Mestring i hverdag og krise
Kap. 10: Endringsveiledning og motivasjon
Eines, F.T., Lervik I. – L. (2014). VÅKE - Et refleksjonshefte om velferdsteknologi, juss og etikk for helsepersonell. Kristiansund
Eines, F.T., Mundal, I.P., Grønvik, C.K.U. (2021). Kan tjenestedesign bidra til økt medvirkning og involvering for pasienter og brukere på individnivå i helse- og omsorgstjenestene? Tilgjengelig fra https://septentrio.uit.no/index.php/helseforsk/article/view/5482/5605
Helsedirektoratet (2012): «Fagrapport om velferdsteknologi. Implementering av velferdsteknologi i de kommunale helse- og omsorgstjenestene 2013-2030.» IS-1990. Del 2
Hofmann, B. (2010) «Etiske utfordringer med velferdsteknologi.» Notat, Nasjonalt Kunnskapssenter for Helsetjenesten
Holm, S., Wiik, H. (2020). Bo lenger hjemme – nye utfordringer for hjemmetjenesten. Bergen: Fagbokforlaget
Kap. 10: Frivillighet
Holthe, T., Kjeldsberg, A – B., Sværen, V. (2016). Velferdsteknologi og kognitive hjelpemidler til personer med demens: Temahefte. Tønsberg: Aldring og helse.
KS (2021). Velferdsteknologiens ABC emne B: Fra brukerbehov til ny løsning (30 sider). Hentes fra https://www.ks.no/globalassets/fagomrader/helse-og-omsorg/velferdsteknologiens-abc/Velferdsteknologiens-ABC-Emne-B-F41-web.pdf
KS (2021). Velferdsteknologiens ABC emne C: Etikk, lovverk, informasjonssikkerhet og personvern, DEL 1 (etikk), s. 5-24. Hentes fra https://www.ks.no/globalassets/fagomrader/helse-og-omsorg/velferdsteknologiens-abc/Velferdsteknologiens-ABC-Emne-C-F41-web.pdf
KS (2021). Velferdsteknologiens ABC emne C: Etikk, lovverk, informasjonssikkerhet og personvern, DEL 2 (lovverk), s. 24-45. Hentes fra https://www.ks.no/globalassets/fagomrader/helse-og-omsorg/velferdsteknologiens-abc/Velferdsteknologiens-ABC-Emne-C-F41-web.pdf
Nakrem, S., Sigurjonsson, J.B. (Red.). (2017). Velferdsteknologi i praksis. Oslo: Cappelen Damm AS
Kap. 7: Etiske perspektiver ved bruk av velferdsteknologi
Direktoratet for e-helse (2020). Normen. Informasjonssikkerhet og personvern ved bruk av teknologi i kommuner (velferdsteknologi). Versjon 3.0. Tilgjengelig fra https://www.ehelse.no/normen/veiledere/Veileder-informasjonssikkerhet-personvern-velferdsteknologi
Skau, Greta Marie (2017). Gode fagfolk vokser - personlig kompetanse i arbeid med
mennesker. Oslo: Cappelen (5.utgave)
Kap. 2: Møte mellom mennesker som yrkesutøvelse
Kap. 3: Personlig kompetanse - en viktig del av profesjonaliteten
Kap. 4: Kommunikasjon og personlig kompetanse
Kompendium
Brinchmann, B.S. (2021). De fire prinsippers etikk - velgjørenhet, ikke skade, autonomi og rettferdighet. I B.S. Brinchmann (Red.), Etikk i sykepleien (5. utg., s. 81-96). Gyldendal Norsk Forlag.
Hauge, H. N. (2017). Den digitale helsetjenesten. Oslo: Gyldendal Akademisk
Kap. 21: Lovverk og personvern
Aktuelle lover
Helse- og omsorgstjenesteloven (2011). Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (LOV-2011-06-24-30)
Helsepersonelloven (1999). Lov om helsepersonell m.v. (LOV-1999-07-02-64)
Helseregisterloven (2014). Lov om helseregistre og behandling av helseopplysninger (LOV-2014-06-20-43)
Pasient- og brukerrettighetsloven (1999). Lov om pasient- og brukerrettigheter (LOV-1999-07-02-63)
Personopplysningsloven (2018). Lov om behandling av personopplysninger (LOV-2018-06-15-38)
Aktuelle nettsider:
Kartlegging av behov for velferdsteknologi: https://www.aldringoghelse.no/demens/behandling-og-oppfolging/aktivitet-i-dagliglivet/kartlegging-av-behov-for-velferdsteknologi/
Normen: https://www.ehelse.no/normen
Tjenestedesign: https://www.ks.no/fagomrader/innovasjon/innovasjonsledelse/veikart-for-tjenesteinnovasjon/tjenestedesign/
Anbefalt tilleggslitteratur:
Holm, S., Wiik, H. (2020). Bo lenger hjemme – nye utfordringer for hjemmetjenesten. Bergen: Fagbokforlaget.
Kap. 7: Omsorgstrappa – pasientsentrert eller personsentrert omsorg