40HH63B Personsentrert velferdsteknologi

40HH63B Personsentrert velferdsteknologi

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      40HH63B
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Studieprogram
      Velferdsteknologi i helse- og omsorgstjenesten
    • Studiested
      Grimstad
    • Studiepoeng
      9
    • Emneansvarlig
      Hilde Marie Aas, Anette Sunde

Om emnet

Temaer i emnet

 

Kartlegging av brukers behov og ressurser

  • Kartlegging av behov for velferdsteknologi – Aldring og helse
    • Det midtnorske kartleggingsverktøy
    • SINTEF; Verktøy for kartlegging av brukerbehov
    • «Hva er viktig for deg?»
    • Familie, pårørende, frivillige, nærmiljø

Lovverk

  • Helse – omsorgstjenesteloven
  • Pasient- og brukerrettighetsloven
    • Inngripende teknologi
    • Samtykke
  • Helsepersonelloven
  • Helseregisterloven
  • Personopplysningsloven
    • Informasjonssikkerhet

Etikk og verdier

  • Etiske teorier, verdier og prinsipp
  • Etisk kompetanse
    • Etisk refleksjon
  • Etiske perspektiver ved bruk av velferdsteknologi

Brukers perspektiv og rolle

  • Brukermedvirkning
  • Tjenestedesign

Pårørendes perspektiv og rolle

  • Nærmiljø og Frivillighet

Fagarbeiderens relasjonskompetanse i møte med bruker og pårørende

  • Personlig kompetanse
  • Kommunikasjonskompetanse
  • Veiledningskompetanse

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskaper om kartleggingsverktøy innen velferdsteknologi
  • har kunnskap om hvilken betydning velferdsteknologi kan ha for bruker og pårørende
  • har innsikt i relevant lovverk innen velferdsteknologi
  • har kunnskap om samtykkekompetanse, frivillighet og bruk av tvang innen velferdsteknologi
  • har kunnskap om etiske teorier og prinsipper
  • har kunnskap om kommunikasjonsteori, veiledningsmetoder og relasjonskompetanse
  • har kunnskap om innhold i begrepene personsentrert omsorg, brukers perspektiv, pårørendes perspektiv og brukermedvirkning

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende metoder og verktøy for funksjonskartlegging av brukeres behov for velferdsteknologiske løsninger
  • kan anvende faglig kunnskap om brukers perspektiv og rolle for å ivareta brukermedvirkning
  • kan anvende refleksjonsmodeller for å ivareta etisk refleksjon knyttet til valg og bruk av velferdsteknologiske løsninger
  • kan anvende relevante kommunikasjonsteknikker for å skape tillit og bygge gode relasjoner til bruker, pårørende og andre aktuelle samarbeidspartnere
  • kan anvende faglig kunnskap om veiledning i opplæringssituasjoner for brukere, pårørende og aktuelle samarbeidspartnere
  • kan identifisere problemstillinger og anvende kartleggingsverktøy ved planlegging av velferdsteknologiske løsninger
  • kan anvende kunnskap om brukers og pårørendes behov og ressurser ved planlegging av velferdsteknologiske løsninger 

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan bygge relasjoner basert på likeverdighet og respekt, slik at bruker og pårørende opplever trygghet og har tillit til tjenestetilbudet
  • har utviklet en etisk grunnholdning som vises i møte med brukere, pårørende og aktuelle samarbeidspartnere
  • har forståelses for faglige etiske utfordringer og dilemmaer knyttet til bruk av velferdsteknologi
  • har forståelse for betydningen av brukers og pårørendes rolle i planlegging av velferdsteknologiske løsninger
  • har forståelse for betydningen av egen rolle i planlegging av velferdsteknologiske løsninger

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesning

Veiledning

Rollespill

Gruppearbeid

Praktiske øvelser

Selvstudium

Pensumliste

EMNE 2

Fagbøker og artikler

Austli Børslett, E.J., Heilmann, G., Lillemoen, L., Pedersen, R. (2011). La etikken blomstre i praksis: en bok om systematisk refleksjon i arbeidshverdagen. (side 11-43). Tilgjengelig fra: https://www.med.uio.no/helsam/tjenester/kunnskap/etikk-helsetjenesten/praksis/systematisk-etikkarbeid/etikkbok-refleksjon2011.pdf

Eide, H. & Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner: Personorientering, samhandling, etikk. Oslo: Gyldendal (3. utgave).

Kap. 2: Mestring i hverdag og krise

Kap. 10: Endringsveiledning og motivasjon

Eines, F.T., Lervik I. – L. (2014). VÅKE - Et refleksjonshefte om velferdsteknologi, juss og etikk for helsepersonell. Kristiansund

Eines, F.T., Mundal, I.P., Grønvik, C.K.U. (2021). Kan tjenestedesign bidra til økt medvirkning og involvering for pasienter og brukere på individnivå i helse- og omsorgstjenestene? Tilgjengelig fra https://septentrio.uit.no/index.php/helseforsk/article/view/5482/5605

Helsedirektoratet (2012): «Fagrapport om velferdsteknologi. Implementering av velferdsteknologi i de kommunale helse- og omsorgstjenestene 2013-2030.» IS-1990. Del 2

Hofmann, B. (2010) «Etiske utfordringer med velferdsteknologi.» Notat, Nasjonalt Kunnskapssenter for Helsetjenesten

Holm, S., Wiik, H. (2020). Bo lenger hjemme – nye utfordringer for hjemmetjenesten. Bergen: Fagbokforlaget

Kap. 10: Frivillighet

Holthe, T., Kjeldsberg, A – B., Sværen, V. (2016). Velferdsteknologi og kognitive hjelpemidler til personer med demens: Temahefte. Tønsberg: Aldring og helse.

KS (2021). Velferdsteknologiens ABC emne B: Fra brukerbehov til ny løsning (30 sider). Hentes fra https://www.ks.no/globalassets/fagomrader/helse-og-omsorg/velferdsteknologiens-abc/Velferdsteknologiens-ABC-Emne-B-F41-web.pdf

KS (2021). Velferdsteknologiens ABC emne C: Etikk, lovverk, informasjonssikkerhet og personvern, DEL 1 (etikk), s. 5-24. Hentes fra https://www.ks.no/globalassets/fagomrader/helse-og-omsorg/velferdsteknologiens-abc/Velferdsteknologiens-ABC-Emne-C-F41-web.pdf

KS (2021). Velferdsteknologiens ABC emne C: Etikk, lovverk, informasjonssikkerhet og personvern, DEL 2 (lovverk), s. 24-45. Hentes fra https://www.ks.no/globalassets/fagomrader/helse-og-omsorg/velferdsteknologiens-abc/Velferdsteknologiens-ABC-Emne-C-F41-web.pdf

Nakrem, S., Sigurjonsson, J.B. (Red.). (2017). Velferdsteknologi i praksis. Oslo: Cappelen Damm AS

Kap. 7: Etiske perspektiver ved bruk av velferdsteknologi

Direktoratet for e-helse (2020). Normen. Informasjonssikkerhet og personvern ved bruk av teknologi i kommuner (velferdsteknologi). Versjon 3.0. Tilgjengelig fra https://www.ehelse.no/normen/veiledere/Veileder-informasjonssikkerhet-personvern-velferdsteknologi

Skau, Greta Marie (2017). Gode fagfolk vokser - personlig kompetanse i arbeid med

mennesker. Oslo: Cappelen (5.utgave)

Kap. 2: Møte mellom mennesker som yrkesutøvelse

Kap. 3: Personlig kompetanse - en viktig del av profesjonaliteten

Kap. 4: Kommunikasjon og personlig kompetanse

 

Kompendium

Brinchmann, B.S. (2021). De fire prinsippers etikk - velgjørenhet, ikke skade, autonomi og rettferdighet. I B.S. Brinchmann (Red.), Etikk i sykepleien (5. utg., s. 81-96). Gyldendal Norsk Forlag.

Hauge, H. N. (2017). Den digitale helsetjenesten. Oslo: Gyldendal Akademisk

Kap. 21: Lovverk og personvern

Aktuelle lover

Helse- og omsorgstjenesteloven (2011). Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (LOV-2011-06-24-30)

Helsepersonelloven (1999). Lov om helsepersonell m.v. (LOV-1999-07-02-64)

Helseregisterloven (2014). Lov om helseregistre og behandling av helseopplysninger (LOV-2014-06-20-43)

Pasient- og brukerrettighetsloven (1999). Lov om pasient- og brukerrettigheter (LOV-1999-07-02-63)

Personopplysningsloven (2018). Lov om behandling av personopplysninger (LOV-2018-06-15-38)

Aktuelle nettsider:

Kartlegging av behov for velferdsteknologi: https://www.aldringoghelse.no/demens/behandling-og-oppfolging/aktivitet-i-dagliglivet/kartlegging-av-behov-for-velferdsteknologi/

Normen: https://www.ehelse.no/normen

Tjenestedesign: https://www.ks.no/fagomrader/innovasjon/innovasjonsledelse/veikart-for-tjenesteinnovasjon/tjenestedesign/

Anbefalt tilleggslitteratur:

Holm, S., Wiik, H. (2020). Bo lenger hjemme – nye utfordringer for hjemmetjenesten. Bergen: Fagbokforlaget.

Kap. 7: Omsorgstrappa – pasientsentrert eller personsentrert omsorg

Pensumliste
40HH63B Personsentrert velferdsteknologi