40HH63B Personsentrert velferdsteknologi

40HH63B Personsentrert velferdsteknologi

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      40HH63B
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Studieprogram
      Velferdsteknologi i helse- og omsorgstjenesten
    • Studiested
      Grimstad
    • Studiepoeng
      9
    • Emneansvarlig
      Anette Sunde

Om emnet

Temaer i emnet

 

Kartlegging av brukers behov og ressurser

  • Kartlegging av behov for velferdsteknologi
    • Det midtnorske kartleggingsverktøy
    • «Hva er viktig for deg?»
    • Familie, pårørende, frivillige, nærmiljø

Lovverk

  • Helse – omsorgstjenesteloven
  • Pasient- og brukerrettighetsloven
    • Inngripende teknologi
    • Samtykke
  • Helsepersonelloven
  • Helseregisterloven
  • Personopplysningsloven
    • Informasjonssikkerhet

Etikk og verdier

  • Etiske teorier, verdier og prinsipp
  • Etisk kompetanse
    • Etisk refleksjon
  • Etiske perspektiver ved bruk av velferdsteknologi

Fagarbeiderens relasjonskompetanse i møte med bruker og pårørende

  • Personlig kompetanse
  • Kommunikasjonskompetanse
  • Veiledningskompetanse

Brukers perspektiv og rolle

  • Brukermedvirkning
  • Tjenestedesign

Pårørendes perspektiv og rolle

  • Nærmiljø og frivillighet

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskaper om kartleggingsverktøy innen velferdsteknologi
  • har kunnskap om hvilken betydning velferdsteknologi kan ha for bruker og pårørende
  • har innsikt i relevant lovverk innen velferdsteknologi
  • har kunnskap om samtykkekompetanse, frivillighet og bruk av tvang innen velferdsteknologi
  • har kunnskap om etiske teorier og prinsipper
  • har kunnskap om kommunikasjonsteori, veiledningsmetoder og relasjonskompetanse
  • har kunnskap om innhold i begrepene personsentrert omsorg, brukers perspektiv, pårørendes perspektiv og brukermedvirkning

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende metoder og verktøy for funksjonskartlegging av brukeres behov for velferdsteknologiske løsninger
  • kan anvende faglig kunnskap om brukers perspektiv og rolle for å ivareta brukermedvirkning
  • kan anvende refleksjonsmodeller for å ivareta etisk refleksjon knyttet til valg og bruk av velferdsteknologiske løsninger
  • kan anvende relevante kommunikasjonsteknikker for å skape tillit og bygge gode relasjoner til bruker, pårørende og andre aktuelle samarbeidspartnere
  • kan anvende faglig kunnskap om veiledning i opplæringssituasjoner for brukere, pårørende og aktuelle samarbeidspartnere
  • kan identifisere problemstillinger og anvende kartleggingsverktøy ved planlegging av velferdsteknologiske løsninger
  • kan anvende kunnskap om brukers og pårørendes behov og ressurser ved planlegging av velferdsteknologiske løsninger 

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan bygge relasjoner basert på likeverdighet og respekt, slik at bruker og pårørende opplever trygghet og har tillit til tjenestetilbudet
  • har utviklet en etisk grunnholdning som vises i møte med brukere, pårørende og aktuelle samarbeidspartnere
  • har forståelse for faglige etiske utfordringer og dilemmaer knyttet til bruk av velferdsteknologi
  • har forståelse for betydningen av brukers og pårørendes rolle i planlegging av velferdsteknologiske løsninger
  • har forståelse for betydningen av egen rolle i planlegging av velferdsteknologiske løsninger

Arbeidsinnsats

Det må beregnes 8 – 10 timer pr. uke til selvstudie. Selvstudie er den tid studenten må beregne å bruke på arbeidskrav, studiekrav, hovedprosjekt, gruppearbeid og fagstoff utover skoledagene.

Det skal gjennomføres 3 obligatoriske arbeidskrav og ett studiekrav. 

Utdypende informasjon om arbeidskravenes og studiekravets innhold, og vurderingskriterier, presiseres i fremdriftsplan for emnet.

Vurdering

Arbeidskravene vurderes til bestått/ ikke bestått

Studiekravet vurders med bokstavkarakter A - F

Se utfyllende informasjon under Vurderingsformer

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesning

Veiledning

Rollespill

Gruppearbeid

Praktiske øvelser

Selvstudium

Pensumliste
40HH63B Personsentrert velferdsteknologi

Godkjent av

Hilde Marie Aas