40HH63B Personsentrert velferdsteknologi
40HH63B Personsentrert velferdsteknologi
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40HH63B
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- StudieprogramVelferdsteknologi i helse- og omsorgstjenesten
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng9
- EmneansvarligAnette Sunde
Om emnet
Temaer i emnet
Kartlegging av brukers behov og ressurser
- Kartlegging av behov for velferdsteknologi
- Det midtnorske kartleggingsverktøy
- «Hva er viktig for deg?»
- Familie, pårørende, frivillige, nærmiljø
Lovverk
- Helse – omsorgstjenesteloven
- Pasient- og brukerrettighetsloven
- Inngripende teknologi
- Samtykke
- Helsepersonelloven
- Helseregisterloven
- Personopplysningsloven
- Informasjonssikkerhet
Etikk og verdier
- Etiske teorier, verdier og prinsipp
- Etisk kompetanse
- Etisk refleksjon
- Etiske perspektiver ved bruk av velferdsteknologi
Fagarbeiderens relasjonskompetanse i møte med bruker og pårørende
- Personlig kompetanse
- Kommunikasjonskompetanse
- Veiledningskompetanse
Brukers perspektiv og rolle
- Brukermedvirkning
- Tjenestedesign
Pårørendes perspektiv og rolle
- Nærmiljø og frivillighet
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskaper om kartleggingsverktøy innen velferdsteknologi
- har kunnskap om hvilken betydning velferdsteknologi kan ha for bruker og pårørende
- har innsikt i relevant lovverk innen velferdsteknologi
- har kunnskap om samtykkekompetanse, frivillighet og bruk av tvang innen velferdsteknologi
- har kunnskap om etiske teorier og prinsipper
- har kunnskap om kommunikasjonsteori, veiledningsmetoder og relasjonskompetanse
- har kunnskap om innhold i begrepene personsentrert omsorg, brukers perspektiv, pårørendes perspektiv og brukermedvirkning
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende metoder og verktøy for funksjonskartlegging av brukeres behov for velferdsteknologiske løsninger
- kan anvende faglig kunnskap om brukers perspektiv og rolle for å ivareta brukermedvirkning
- kan anvende refleksjonsmodeller for å ivareta etisk refleksjon knyttet til valg og bruk av velferdsteknologiske løsninger
- kan anvende relevante kommunikasjonsteknikker for å skape tillit og bygge gode relasjoner til bruker, pårørende og andre aktuelle samarbeidspartnere
- kan anvende faglig kunnskap om veiledning i opplæringssituasjoner for brukere, pårørende og aktuelle samarbeidspartnere
- kan identifisere problemstillinger og anvende kartleggingsverktøy ved planlegging av velferdsteknologiske løsninger
- kan anvende kunnskap om brukers og pårørendes behov og ressurser ved planlegging av velferdsteknologiske løsninger
Generell kompetanse
Studenten:
- kan bygge relasjoner basert på likeverdighet og respekt, slik at bruker og pårørende opplever trygghet og har tillit til tjenestetilbudet
- har utviklet en etisk grunnholdning som vises i møte med brukere, pårørende og aktuelle samarbeidspartnere
- har forståelse for faglige etiske utfordringer og dilemmaer knyttet til bruk av velferdsteknologi
- har forståelse for betydningen av brukers og pårørendes rolle i planlegging av velferdsteknologiske løsninger
- har forståelse for betydningen av egen rolle i planlegging av velferdsteknologiske løsninger
Arbeidsinnsats
Det må beregnes 8 – 10 timer pr. uke til selvstudie. Selvstudie er den tid studenten må beregne å bruke på arbeidskrav, studiekrav, hovedprosjekt, gruppearbeid og fagstoff utover skoledagene.
Det skal gjennomføres 3 obligatoriske arbeidskrav og ett studiekrav.
Utdypende informasjon om arbeidskravenes og studiekravets innhold, og vurderingskriterier, presiseres i fremdriftsplan for emnet.
Vurdering
Arbeidskravene vurderes til bestått/ ikke bestått
Studiekravet vurders med bokstavkarakter A - F
Se utfyllende informasjon under Vurderingsformer
Arbeids- og læringsaktiviteter
Forelesning
Veiledning
Rollespill
Gruppearbeid
Praktiske øvelser
Selvstudium