40HH46C Kunnskap om tjenestemottakere
40HH46C Kunnskap om tjenestemottakere
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40HH46C
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- StudieprogramHelhetlig miljøarbeid
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng10
- EmneansvarligKarianne Rosef
Om emnet
Emnet omhandler fagspesifikk kunnskap om ulike tjenestemottakeres ressurser og utfordringer. Emnet tar også for seg samarbeidspartnere og et bredt spekter av variasjoner og mangfold hos tjenestemottakerne.
Sentrale tema:
- Brukermedvirkning
- Autonomi
- Samtykke
- Aldersgrupper
- Barn og unge, eldre
- Funksjonsvariasjoner
- Brukerens miljø, kulturbakgrunn og livssituasjon
- Fysiske, psykiske, kognitive funksjonsvariasjoner
- Habilitering og rehabilitering
- Diagnoseforståelse
- Diagnosesystemet
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om tjenestemottakers ressurser og utfordringer samt faktorer som kan påvirke funksjonsevne og livskvalitet
- har innsikt i hvordan tjenestemottakers individuelle behov, miljø, bakgrunn og erfaringer danner grunnlaget for det helhetlige miljøarbeidet
- har bransjekunnskap og kjennskap til hvordan mangfold og funksjonsvariasjoner hos ulike brukergrupper innen helhetlig miljøarbeid gir behov for individuelt tilpassede tjenester
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap knyttet til sammensatte og individuelle behov hos tjenestemottakeren
- forstår behovet for samarbeid med tjenestemottaker og samarbeidspartnere for å kunne utøve helhetlig miljøarbeid
- har kunnskap om personsentrert omsorg
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger i helhetlig miljøarbeid
- kan anvende relevante faglige verktøy og teknikker for å tilpasse miljøarbeidet etter tjenestemottakers sammensatte og individuelle behov
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for å tilpasse miljøarbeidet til ulike aldersgrupper, kulturelle forskjeller, personlige valg og utviklingstrinn
- kan kartlegge en situasjon og identifisere behov for iverksetting av tiltak basert på tjenestemottakers sammensatte og individuelle behov for helhetlig miljøarbeid
- kan anvende kunnskap om personsentrert omsorg til å identifisere den eldre pasientens behov, planlegge og evaluere miljøtiltak
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper som gjelder innen helhetlig miljøarbeid
- har utviklet et etisk og helhetlig menneskesyn som kommer til uttrykk i utøvelsen av det helhetlige miljøarbeidet
- kan utføre helhetlig miljøarbeid i møte med ulike aldersgrupper, utviklingstrinn, kulturelle forskjeller og personlige valg
- kan bygge relasjoner som fremmer tjenestemottakers deltakelse i beslutninger knyttet til tjenestemottakers sammensatte og individuelle behov
- kan utvikle arbeidsmetoder innen helhetlig miljøarbeid som fremmer tjenestemottakers mestring og deltakelse i beslutninger og i aktiviteter i dagliglivet
- kan fremme personsentrert omsorg på egen arbeidsplass
Arbeidsinnsats
- Forventet arbeidsmengde er 270 timer. Det beregnes ca. 12 timer til selvstudie ukentlig.
- Det skal gjennomføres obligatoriske arbeidskrav og studiekrav. Utdypende informasjon om innhold, form og vurderingskriterier beskrives i skolens digitale læringsplattform.
Vurdering
- Arbeidskravene vurderes til bestått/ikke bestått.
- For å kunne gjennomføre avsluttende studiekrav må alle arbeidskrav være bestått.
- Studiekravet vurderes med bokstavkarakter A - F.
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Forelesninger
- Veiledning
- Samarbeidslæring
- Arbeidskrav
- Praktiske øvelser
- Eksterne forelesere/ekskursjoner
- Selvstudium
Godkjent av
Marit Bolstad Tveide