40HH46C Kunnskap om tjenestemottakere
40HH46C Kunnskap om tjenestemottakere
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40HH46C
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- StudieprogramHelhetlig miljøarbeid
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng10
- EmneansvarligKarianne Rosef
Om emnet
Emnet omhandler fagspesifikk kunnskap om ulike tjenestemottakeres ressurser og utfordringer. Emnet tar også for seg samarbeidspartnere og et bredt spekter av variasjoner og mangfold hos tjenestemottakerne.
Temaer i emnet
Brukermedvirkning
- Autonomi
- Samtykke
Aldersgrupper
- Barn og unge, eldre
Funksjonsvariasjoner
- Brukerens miljø, kulturbakgrunn og livssituasjon
- Fysiske, psykiske, kognitive funksjonsvariasjoner
- GAP modellen
Diagnoseforståelse
- Diagnosesystemet
Tjenestemottakere
- Barn og ungdom, eldre, mennesker med funksjonsnedsettelse, flyktninger, mennesker med psykiske problem og mennesker med rusmiddelproblem.
Habilitering og rehabilitering
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om tjenestemottakers ressurser og utfordringer samt faktorer som kan påvirke funksjonsevne og livskvalitet
- har innsikt i hvordan tjenestemottakers individuelle behov, miljø, bakgrunn og erfaringer danner grunnlaget for det helhetlige miljøarbeidet
- har bransjekunnskap og kjennskap til hvordan mangfold og funksjonsvariasjoner hos ulike brukergrupper innen helhetlig miljøarbeid gir behov for individuelt tilpassede tjenester
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap knyttet til sammensatte og individuelle behov hos tjenestemottakeren
- forstår behovet for samarbeid med tjenestemottaker og samarbeidspartnere for å kunne utøve helhetlig miljøarbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger i helhetlig miljøarbeid
- kan anvende relevante faglige verktøy og teknikker for å tilpasse miljøarbeidet etter tjenestemottakers sammensatte og individuelle behov
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for å tilpasse miljøarbeidet til ulike aldersgrupper, kulturelle forskjeller, personlige valg og utviklingstrinn
- kan kartlegge en situasjon og identifisere behov for iverksetting av tiltak basert på tjenestemottakers sammensatte og individuelle behov for helhetlig miljøarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper som gjelder innen helhetlig miljøarbeid
- har utviklet et etisk og helhetlig menneskesyn som kommer til uttrykk i utøvelsen av det helhetlige miljøarbeidet
- kan utføre helhetlig miljøarbeid i møte med ulike aldersgrupper, utviklingstrinn, kulturelle forskjeller og personlige valg
- kan bygge relasjoner som fremmer tjenestemottakers deltakelse i beslutninger knyttet til tjenestemottakers sammensatte og individuelle behov
- kan utvikle arbeidsmetoder innen helhetlig miljøarbeid som fremmer tjenestemottakers mestring og deltakelse i beslutninger og i aktiviteter i dagliglivet
Arbeidsinnsats
Det må beregnes 8 – 10 timer pr. uke til selvstudie. Selvstudie er den tid studenten må beregne å bruke på arbeidskrav, studiekrav, hovedprosjekt, gruppearbeid og fagstoff utover skoledagene.
Det skal gjennomføres 4 obligatoriske arbeidskrav og ett studiekrav.
Utdypende informasjon om arbeidskravenes og studiekravets innhold, og vurderingskriterier, presiseres i fremdriftsplan for emnet.
Vurdering
Arbeidskravene vurderes til bestått/ ikke bestått
Studiekravet vurderes med boksatkarakter A - F
Se utfyllende informasjon under Vurderingsformer
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Forelesninger
- Veiledning
- Samarbeidslæring
- Arbeidskrav
- Praktiske øvelser
- Ekskursjoner
- Selvstudium