40HH46B Teorier og begreper i helhetlig miljøarbeid

40HH46B Teorier og begreper i helhetlig miljøarbeid

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      40HH46B
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Studieprogram
      Helhetlig miljøarbeid
    • Studiested
      Grimstad
    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Karianne Rosef

Om emnet

Emnet omhandler teorier og begreper i helhetlig miljøarbeid og er en innføring i utdanningens fagspesifikke del.

Temaer i emnet

Selvbestemmelse, samvalg og beslutningsstøtte

  • Brukerperspektiv
  • Samarbeids- og relasjonskompetanse
    • Profesjonell og personlig kompetanse
  • Samskaping
  • Makt og avmakt
    • Makt, tvang og kontroll
  • Aktuelt lovverk, forskrifter og veiledere

Kunnskapsbasert helhetlig miljøarbeid

  • Mangfold og inkludering
    • Sosial kontroll
  • Helsefremmende og forebyggende arbeid
    • Resiliens
    • Risikofaktorer og beskyttelsesfaktorer
  • Pårørendesamarbeid
  • Motivasjon og mestring
    • Mestring og motivasjonsteori Deci og Ryan
    • Mestringstro: Bandura Eide og Eide
    • Empowerment
  • Tverrfaglig samarbeid
  • Kommunikasjonsferdigheter
    • Kommunikasjonsteori

Universell utforming

Helseteknologi

  • Velferdsteknologiske løsninger
  • Etiske vurderinger - etikk og teknologi

Helsekompetanse

  • Helsebegrepet
    • Antonovskys teori om helsebegrepet
  • Primærbehov
  • Livsstil
  • Fysisk og psykisk helse
  • Seksualitet og identitet
  • Tiltak på individ og system nivå

Miljøarbeiderrollen

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale begrep som brukerperspektiv, beslutningskompetanse og helsefremmende og forebyggende arbeid, samt om kunnskapsbasert grunnlagstenkning i helhetlig miljøarbeid
  • har kunnskap om kommunikasjon, relasjonskompetanse og samskapning for å kunne tilby helhetlige tjenester i helse-, omsorgs- og oppvekstsektoren 
  • har kunnskap om mangfold, inkludering og universell utforming på individ- og gruppenivå  
  • har innsikt i relevante lover, forskrifter, og nasjonale veiledere som regulerer rettigheter, ansvar og kvaliteten på tjenestetilbud på kommunalt, regionalt og statlig nivå
  • har bransjekunnskap og kjennskap til verktøy som sikrer deltakelse og involvering av tjenestemottaker i egen livssituasjon og behandling
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om teknologiske løsninger og hvordan disse kan påvirke samhandlingen med tjenestemottaker, pårørende og samarbeidspartnere
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om velferdsteknologiske løsninger i helse-, omsorgs- og oppvekstsektoren
  • forstår betydningen av pårørendesamarbeid i helhetlig miljøarbeid   
  • forstår betydningen av samarbeid med ulike aktører på tvers av ulike nivåer og kompetanseområde

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om kommunikasjon og relasjonskompetanse i møte med tjenestemottaker og pårørende  
  • kan anvende faglige verktøy og metoder som fremmer brukermedvirkning, helsefremmende og forebyggende arbeid
  • kan anvende velferdsteknologiske løsninger i helse-, omsorgs- og oppvekstsektoren
  • kan anvende faglig kunnskap om teknologiske løsninger til å løse praktiske og teoretiske problemstillinger forsvarlig og med etisk bevissthet
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for aktuelle problemstillinger knyttet til helhetlig miljøarbeid  
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak innen helhetlig miljøarbeid i samarbeid med tjenestemottaker, pårørende og samarbeidspartnere 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for balansen mellom makt og avmakt i møte med tjenestemottakere, pårørende og samarbeidspartnere  
  • har utviklet en yrkesetisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen atferd, samt gjennom kommunikasjon og samhandling i situasjoner med tjenestemottaker og samarbeidspartnere  
  • kan utføre arbeid innen helhetlig miljøarbeid for å ivareta tjenestemottakerens sammensatte og individuelle behov
  • kan bygge relasjoner og samarbeide med tjenestemottakere, pårørende og samarbeidspartnere for å ivareta tjenestemottakerens sammensatte og individuelle behov
  • kan utvikle arbeidsmetoder som bidrar til å ivareta tjenestemottakerens sammensatte og individuelle behov

 

Arbeidsinnsats

Det skal gjennomføres 4 obligatoriske arbeidskrav og ett studiekrav. 

Utdypende informasjon om arbeidskravenes og studiekravets innhold,  og vurderingskriterier, presiseres i fremdriftsplan for emnet.

 

Vurdering

Arbeidskravene vurderes til bestått/ ikke bestått

Studiekravet vurderes med boksatkarakter A - F

Se utfyllende informasjon under Vurderingsformer

Arbeids- og læringsaktiviteter

  • Forelesninger
  • Veiledning
  • Samarbeidslæring
  • Arbeidskrav
  • Praktiske øvelser
  • Ekskursjoner 
  • Selvstudium
Pensumliste
40HH46B Teorier og begreper i helhetlig miljøarbeid

Godkjent av

Hilde Marie Aas