40HH46B Teorier og begreper i helhetlig miljøarbeid
40HH46B Teorier og begreper i helhetlig miljøarbeid
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40HH46B
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- StudieprogramHelhetlig miljøarbeid
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng10
- EmneansvarligKarianne Rosef
Om emnet
Emnet omhandler teorier og begreper i helhetlig miljøarbeid og er en innføring i utdanningens fagspesifikke del.
Temaer i emnet
Selvbestemmelse, samvalg og beslutningsstøtte
- Brukerperspektiv
- Samarbeids- og relasjonskompetanse
- Profesjonell og personlig kompetanse
- Samskaping
- Makt og avmakt
- Makt, tvang og kontroll
- Aktuelt lovverk, forskrifter og veiledere
Kunnskapsbasert helhetlig miljøarbeid
- Mangfold og inkludering
- Sosial kontroll
- Helsefremmende og forebyggende arbeid
- Resiliens
- Risikofaktorer og beskyttelsesfaktorer
- Pårørendesamarbeid
- Motivasjon og mestring
- Mestring og motivasjonsteori Deci og Ryan
- Mestringstro: Bandura Eide og Eide
- Empowerment
- Tverrfaglig samarbeid
- Kommunikasjonsferdigheter
- Kommunikasjonsteori
Universell utforming
Helseteknologi
- Velferdsteknologiske løsninger
- Etiske vurderinger - etikk og teknologi
Helsekompetanse
- Helsebegrepet
- Antonovskys teori om helsebegrepet
- Primærbehov
- Livsstil
- Fysisk og psykisk helse
- Seksualitet og identitet
- Tiltak på individ og system nivå
Miljøarbeiderrollen
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sentrale begrep som brukerperspektiv, beslutningskompetanse og helsefremmende og forebyggende arbeid, samt om kunnskapsbasert grunnlagstenkning i helhetlig miljøarbeid
- har kunnskap om kommunikasjon, relasjonskompetanse og samskapning for å kunne tilby helhetlige tjenester i helse-, omsorgs- og oppvekstsektoren
- har kunnskap om mangfold, inkludering og universell utforming på individ- og gruppenivå
- har innsikt i relevante lover, forskrifter, og nasjonale veiledere som regulerer rettigheter, ansvar og kvaliteten på tjenestetilbud på kommunalt, regionalt og statlig nivå
- har bransjekunnskap og kjennskap til verktøy som sikrer deltakelse og involvering av tjenestemottaker i egen livssituasjon og behandling
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om teknologiske løsninger og hvordan disse kan påvirke samhandlingen med tjenestemottaker, pårørende og samarbeidspartnere
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om velferdsteknologiske løsninger i helse-, omsorgs- og oppvekstsektoren
- forstår betydningen av pårørendesamarbeid i helhetlig miljøarbeid
- forstår betydningen av samarbeid med ulike aktører på tvers av ulike nivåer og kompetanseområde
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om kommunikasjon og relasjonskompetanse i møte med tjenestemottaker og pårørende
- kan anvende faglige verktøy og metoder som fremmer brukermedvirkning, helsefremmende og forebyggende arbeid
- kan anvende velferdsteknologiske løsninger i helse-, omsorgs- og oppvekstsektoren
- kan anvende faglig kunnskap om teknologiske løsninger til å løse praktiske og teoretiske problemstillinger forsvarlig og med etisk bevissthet
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for aktuelle problemstillinger knyttet til helhetlig miljøarbeid
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak innen helhetlig miljøarbeid i samarbeid med tjenestemottaker, pårørende og samarbeidspartnere
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for balansen mellom makt og avmakt i møte med tjenestemottakere, pårørende og samarbeidspartnere
- har utviklet en yrkesetisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen atferd, samt gjennom kommunikasjon og samhandling i situasjoner med tjenestemottaker og samarbeidspartnere
- kan utføre arbeid innen helhetlig miljøarbeid for å ivareta tjenestemottakerens sammensatte og individuelle behov
- kan bygge relasjoner og samarbeide med tjenestemottakere, pårørende og samarbeidspartnere for å ivareta tjenestemottakerens sammensatte og individuelle behov
- kan utvikle arbeidsmetoder som bidrar til å ivareta tjenestemottakerens sammensatte og individuelle behov
Arbeidsinnsats
Det skal gjennomføres 4 obligatoriske arbeidskrav og ett studiekrav.
Utdypende informasjon om arbeidskravenes og studiekravets innhold, og vurderingskriterier, presiseres i fremdriftsplan for emnet.
Vurdering
Arbeidskravene vurderes til bestått/ ikke bestått
Studiekravet vurderes med boksatkarakter A - F
Se utfyllende informasjon under Vurderingsformer
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Forelesninger
- Veiledning
- Samarbeidslæring
- Arbeidskrav
- Praktiske øvelser
- Ekskursjoner
- Selvstudium
Godkjent av
Hilde Marie Aas