40HH46A Etikk, samhandling og kommunikasjon

40HH46A Etikk, samhandling og kommunikasjon

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      40HH46A
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Studieprogram
      Helhetlig miljøarbeid
    • Studiested
      Grimstad
    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Karianne Rosef

Om emnet

Det innledende emnet er felles for helsefaglige fagskoleutdanninger. Hensikten med emnet er å gi studentene en god innføring i grunnleggende forståelse av fagfeltet og yrkesutøvelsen. Studentene får innføring i studieteknikk og oppgaveskriving på høyere yrkesfaglig nivå. Emnet vektlegger kommunikasjonsverktøy, relasjonskompetanse og konflikthåndtering. Etikken fremstilles som sentral og er gjennomgående i hele emnet.

Sentrale tema:

Etikk

  • Etiske teorier og prinsipp
    • Yrkesetikk
    • De fire etiske prinsipp
  • Etiske dilemma
    • Etisk refleksjon
  • Helhetlig menneskesyn
    • Livssyn og verdier
    • Menneskerettighetene

Kommunikasjon og samhandling  

  • Brukerperspektivet
  • Relasjonskompetanse og relasjonsbygging
  • Kommunikasjon i samhandling med tjenestemottaker og samarbeidspartnere
  • Gruppeprosess og konflikthåndtering  

Lover og forskrifter  

  • Relevante lover, forskrifter og styrende dokumenter for utdanningens studenter og tjenestemottaker

Sosiologi og psykologi

  • Utviklingspsykologi
  • Sosiale roller og nettverk
  • Migrasjonshelse, kultur, mangfold og urfolk

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om yrkes- og bransjeetiske prinsipp og dilemma, relevante teorier og arbeidsmåter, samt etisk refleksjon som verktøy
  • har kunnskap om kommunikasjonsteori og kommunikasjonsferdigheter aktuelt for arbeid i helse-, oppvekst- og sosialsektoren
  • har kunnskap om mangfold, migrasjonshelse, ulike kulturer og urfolk i møte med tjenestemottakere og samarbeidspartnere
  • har kunnskap om gruppeprosesser, kriseteori og konflikthåndtering
  • har innsikt i relevant lovverk og offentlige dokumenter som regulerer fagfeltet, brukermedvirkning og organisering av tilbud i sektoren
  • har bransjekunnskap og kjennskap til de grunnleggende sosialpsykologiske prinsipper, og hvordan disse kan påvirke enkeltindividet, familien og deres sosiale nettverk
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om teknologiske løsninger og hvordan disse kan påvirke samhandlingen med tjenestemottaker, pårørende og samarbeidspartnere
  • forstår betydningen av kompetanse innen relasjonsbygging, kommunikasjon og samhandling i eget yrke, i møte med sårbare mennesker, samt i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende faglig kunnskap om yrkes- og bransjeetiske prinsipper og dilemma som grunnlag for refleksjon over teoretiske og praktiske problemstillinger
  • kan anvende faglig kunnskap om teknologiske løsninger til å løse praktiske og teoretiske problemstillinger forsvarlig og med etisk bevissthet
  • kan anvende teknikker innen relasjonsbygging, kommunikasjon og samhandling, samt andre faglige verktøy som er relevante for yrkesutøvelsen
  • kan finne relevant informasjon og fagstoff, samt lovverk og styrende dokumenter som er relevant for yrkesutøvelsen
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak knyttet til mangfold og migrasjonshelse, samt i møte med ulike kulturer og urfolk

Generell kompetanse

Studenten:

  • forstår yrkes- og bransjeetiske prinsipper og dilemma, samt hvordan disse kan påvirke samhandlingen mellom tjenesteyter og tjenestemottaker
  • har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen yrkesutøvelse, og gjennom kommunikasjon og samhandling med tjenestemottakere og samarbeidspartnere 
  • kan utføre arbeidet lovmessig, faglig og etisk forsvarlig i forhold til tjenestemottakernes behov, og med fokus på å fremme et helhetlig menneskesyn
  • kan bygge relasjoner med fagfeller, tjenestemottakere og samarbeidspartnere basert på holdninger og verdier knyttet til et helhetlig menneskesyn, likeverd og respekt
  • kan utvikle arbeidsmetoder og tjenester basert på tjenestemottakerens behov og utfordringer, og som har relevans for yrkesutøvelsen
  • kan holde seg oppdatert på lover og styrende dokumenter relevant for yrkesutøvelsen

Arbeidsinnsats

  • Forventet arbeidsmengde er 270 timer. Det beregnes ca. 12 timer til selvstudie ukentlig. 
  • Det skal gjennomføres obligatoriske arbeidskrav og studiekrav. Utdypende informasjon om innhold, form og vurderingskriterier beskrives i skolens digitale læringsplattform.

Vurdering

  • Arbeidskravene vurderes til bestått/ikke bestått.
  • For å kunne gjennomføre avsluttende studiekrav må alle arbeidskrav være bestått.
  • Studiekravet vurderes med bokstavkarakter A - F

Arbeids- og læringsaktiviteter

  • Forelesning
  • Veiledning
  • Samarbeidslæring
  • Arbeidskrav
  • Praktiske øvelser
  • Ekskursjoner 
  • Selvstudium
  • Eksterne forelesere
Pensumliste
40HH46A Etikk, samhandling og kommunikasjon

Godkjent av

Marit Bolstad Tveide