40HH46A Etikk, samhandling og kommunikasjon
40HH46A Etikk, samhandling og kommunikasjon
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40HH46A
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- StudieprogramHelhetlig miljøarbeid
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng10
- EmneansvarligKarianne Rosef
Om emnet
Det innledende emnet er felles for helsefaglige fagskoleutdanninger. Hensikten med emnet er å gi studentene en god innføring i grunnleggende forståelse av fagfeltet og yrkesutøvelsen. Studentene får innføring i studieteknikk og oppgaveskriving på høyere yrkesfaglig nivå. Emnet vektlegger kommunikasjonsverktøy, relasjonskompetanse og konflikthåndtering. Etikken fremstilles som sentral og er gjennomgående i hele emnet.
Sentrale tema:
Etikk
- Etiske teorier og prinsipp
- Yrkesetikk
- De fire etiske prinsipp
- Etiske dilemma
- Etisk refleksjon
- Helhetlig menneskesyn
- Livssyn og verdier
- Menneskerettighetene
Kommunikasjon og samhandling
- Brukerperspektivet
- Relasjonskompetanse og relasjonsbygging
- Kommunikasjon i samhandling med tjenestemottaker og samarbeidspartnere
- Gruppeprosess og konflikthåndtering
Lover og forskrifter
- Relevante lover, forskrifter og styrende dokumenter for utdanningens studenter og tjenestemottaker
Sosiologi og psykologi
- Utviklingspsykologi
- Sosiale roller og nettverk
- Migrasjonshelse, kultur, mangfold og urfolk
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om yrkes- og bransjeetiske prinsipp og dilemma, relevante teorier og arbeidsmåter, samt etisk refleksjon som verktøy
- har kunnskap om kommunikasjonsteori og kommunikasjonsferdigheter aktuelt for arbeid i helse-, oppvekst- og sosialsektoren
- har kunnskap om mangfold, migrasjonshelse, ulike kulturer og urfolk i møte med tjenestemottakere og samarbeidspartnere
- har kunnskap om gruppeprosesser, kriseteori og konflikthåndtering
- har innsikt i relevant lovverk og offentlige dokumenter som regulerer fagfeltet, brukermedvirkning og organisering av tilbud i sektoren
- har bransjekunnskap og kjennskap til de grunnleggende sosialpsykologiske prinsipper, og hvordan disse kan påvirke enkeltindividet, familien og deres sosiale nettverk
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om teknologiske løsninger og hvordan disse kan påvirke samhandlingen med tjenestemottaker, pårørende og samarbeidspartnere
- forstår betydningen av kompetanse innen relasjonsbygging, kommunikasjon og samhandling i eget yrke, i møte med sårbare mennesker, samt i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende faglig kunnskap om yrkes- og bransjeetiske prinsipper og dilemma som grunnlag for refleksjon over teoretiske og praktiske problemstillinger
- kan anvende faglig kunnskap om teknologiske løsninger til å løse praktiske og teoretiske problemstillinger forsvarlig og med etisk bevissthet
- kan anvende teknikker innen relasjonsbygging, kommunikasjon og samhandling, samt andre faglige verktøy som er relevante for yrkesutøvelsen
- kan finne relevant informasjon og fagstoff, samt lovverk og styrende dokumenter som er relevant for yrkesutøvelsen
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak knyttet til mangfold og migrasjonshelse, samt i møte med ulike kulturer og urfolk
Generell kompetanse
Studenten:
- forstår yrkes- og bransjeetiske prinsipper og dilemma, samt hvordan disse kan påvirke samhandlingen mellom tjenesteyter og tjenestemottaker
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen yrkesutøvelse, og gjennom kommunikasjon og samhandling med tjenestemottakere og samarbeidspartnere
- kan utføre arbeidet lovmessig, faglig og etisk forsvarlig i forhold til tjenestemottakernes behov, og med fokus på å fremme et helhetlig menneskesyn
- kan bygge relasjoner med fagfeller, tjenestemottakere og samarbeidspartnere basert på holdninger og verdier knyttet til et helhetlig menneskesyn, likeverd og respekt
- kan utvikle arbeidsmetoder og tjenester basert på tjenestemottakerens behov og utfordringer, og som har relevans for yrkesutøvelsen
- kan holde seg oppdatert på lover og styrende dokumenter relevant for yrkesutøvelsen
Arbeidsinnsats
- Forventet arbeidsmengde er 270 timer. Det beregnes ca. 12 timer til selvstudie ukentlig.
- Det skal gjennomføres obligatoriske arbeidskrav og studiekrav. Utdypende informasjon om innhold, form og vurderingskriterier beskrives i skolens digitale læringsplattform.
Vurdering
- Arbeidskravene vurderes til bestått/ikke bestått.
- For å kunne gjennomføre avsluttende studiekrav må alle arbeidskrav være bestått.
- Studiekravet vurderes med bokstavkarakter A - F
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Forelesning
- Veiledning
- Samarbeidslæring
- Arbeidskrav
- Praktiske øvelser
- Ekskursjoner
- Selvstudium
- Eksterne forelesere
Godkjent av
Marit Bolstad Tveide