40HH46A Etikk, samhandling og kommunikasjon
40HH46A Etikk, samhandling og kommunikasjon
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40HH46A
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- StudieprogramHelhetlig miljøarbeid
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng10
- EmneansvarligKarianne Rosef
Om emnet
Emne 1 er felles for helsefaglige fagskoleutdanninger.Emnet gir en grunnleggende forståelse for fagfeltet og yrkesutøvelsen. Studentene får innføring i studieteknikk og oppgaveskriving på høyere yrkesfaglig nivå. Emnet vektlegger kommunikasjonsverktøy, relasjonskompetanse og konflikthåndtering. Etikk er sentralt og gjennomgående i hele emnet.
Temaer i emnet
Arbeidsformer og metoder i utdanningen
- Læring
- Studieteknikk
- Prosjekt- og utviklingsarbeid
- Teori og erfaringsbasert kunnskapsbygging
- Refleksjon
- Informasjonsteknologi
Etikk
- Etiske teorier og prinsipp
- Yrkesetikk
- De 4 etiske prinsipp
- Etiske dilemma
- SME modellen - Etisk refleksjonsmodell
- Helhetlig menneskesyn
- Livssyn og verdier
- Menneskerettighetene
Kommunikasjon og samhandling
- Brukerperspektivet
- Relasjonskompetanse og relasjonsbygging
- Modell for relasjonskompetanse
- Kommunikasjon i samhandling med tjenestemottaker og samarbeidspartnere
- Gruppeprosess og konflikthåndtering
Lover og forskrifter
- Relevante lover, forskrifter og offentlige dokumenter for utdanningens studenter og tjenestemottaker
Sosiologi og psykologi
- Utviklingspsykologi
- Bowleby og Eriksson
- Sosiale roller
- Familiens betydning
- Resiliens
- Nettverksteori
- Brofenbrenner og Bourdieu
Kulturell forståelse i møte med tjenestemottakere og samarbeidsparter
- Migrasjonshelse
- Mangfold
- Tverrkulturell kommunikasjon
- Marginalisering
- Bruk av tolk
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om yrkes- og bransjeetiske prinsipp og dilemma, relevante teorier og arbeidsmåter, samt etisk refleksjon som verktøy
- har kunnskap om mangfold, migrasjonshelse, ulike kulturer og urfolk i møte med tjenestemottakere og samarbeidspartnere
- har kunnskap om gruppeprosesser, kriseteori og konflikthåndtering
- har innsikt i relevant lovverk og offentlige dokumenter som regulerer fagfeltet, brukermedvirkning og organisering av tilbud i sektoren
- har bransjekunnskap og kjennskap til de grunnleggende sosialpsykologiske prinsipper, og hvordan disse kan påvirke enkeltindividet, familien og deres sosiale nettverk
- forstår betydningen av kompetanse innen relasjonsbygging, kommunikasjon og samhandling i eget yrke, i møte med sårbare mennesker, samt i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende faglig kunnskap om yrkes- og bransjeetiske prinsipper og dilemma som grunnlag for refleksjon over teoretiske og praktiske problemstillinger
- kan anvende teknikker innen relasjonsbygging, kommunikasjon og samhandling, samt andre faglige verktøy som er relevante for yrkesutøvelsen
- kan finne relevant informasjon og fagstoff, samt lovverk, forskrifter og stortingsmeldinger som er relevant for yrkesutøvelsen
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak i forhold til mangfold og migrasjonshelse, samt i møte med ulike kulturer og urfolk
Generell kompetanse
Studenten:
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper og dilemma, samt hvordan disse kan påvirke samhandlingen mellom tjenesteyter og tjenestemottaker
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen yrkesutøvelse, og gjennom kommunikasjon og samhandling med tjenestemottakere og samarbeidspartnere
- kan utføre arbeidet lovmessig, faglig og etisk forsvarlig i forhold til tjenestemottakernes behov, og med fokus på å fremme et helhetlig menneskesyn
- kan bygge relasjoner med fagfeller, tjenestemottakere og samarbeidspartnere basert på holdninger og verdier knyttet til et helhetlig menneskesyn, likeverd og respekt
- kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester basert på tjenestemottakerens behov og utfordringer, og som har relevans for yrkesutøvelsen
Arbeidsinnsats
Det må beregnes 8 – 10 timer pr. uke til selvstudie. Selvstudie er den tid studenten må beregne å bruke på arbeidskrav, studiekrav, hovedprosjekt, gruppearbeid og fagstoff utover skoledagene.
Det skal gjennomføres 4 obligatoriske arbeidskrav og ett studiekrav.
Utdypende informasjon om arbeidskravenes og studiekravets innhold og vurderingskriterier, presiseres i fremdriftsplan for emnet.
Vurdering
Arbeidskravene vurderes til bestått/ ikke bestått.
Studiekravet vurderes med bokstavkarakter A - F
Se utfyllende informasjon under Vurderingsformer
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Forelesning
- Veiledning
- Samarbeidslæring
- Arbeidskrav
- Praktiske øvelser
- Ekskursjoner
- Selvstudium