40HH46A Etikk, samhandling og kommunikasjon

40HH46A Etikk, samhandling og kommunikasjon

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      40HH46A
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Studieprogram
      Helhetlig miljøarbeid
    • Studiested
      Grimstad
    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Karianne Rosef

Om emnet

Emne 1 er felles for helsefaglige fagskoleutdanninger.Emnet gir en grunnleggende forståelse for fagfeltet og yrkesutøvelsen. Studentene får innføring i studieteknikk og oppgaveskriving på høyere yrkesfaglig nivå. Emnet vektlegger kommunikasjonsverktøy, relasjonskompetanse og konflikthåndtering. Etikk er sentralt og gjennomgående i hele emnet.

Temaer i emnet

Arbeidsformer og metoder i utdanningen

  • Læring
  • Studieteknikk
  • Prosjekt- og utviklingsarbeid
  • Teori og erfaringsbasert kunnskapsbygging
  • Refleksjon 
  • Informasjonsteknologi

 

Etikk

  • Etiske teorier og prinsipp
    • Yrkesetikk
    • De 4 etiske prinsipp
  • Etiske dilemma
    • SME modellen - Etisk refleksjonsmodell
  • Helhetlig menneskesyn
    • Livssyn og verdier
    • Menneskerettighetene

Kommunikasjon og samhandling  

  • Brukerperspektivet
  • Relasjonskompetanse og relasjonsbygging
    • Modell for relasjonskompetanse
  • Kommunikasjon i samhandling med tjenestemottaker og samarbeidspartnere
  • Gruppeprosess og konflikthåndtering  

Lover og forskrifter  

  • Relevante lover, forskrifter og offentlige dokumenter for utdanningens studenter og tjenestemottaker

Sosiologi og psykologi

  • Utviklingspsykologi
    • Bowleby og Eriksson  
  • Sosiale roller
    • Familiens betydning
    • Resiliens
    • Nettverksteori
      • Brofenbrenner og Bourdieu

Kulturell forståelse i møte med tjenestemottakere og samarbeidsparter

  • Migrasjonshelse
  • Mangfold
  • Tverrkulturell kommunikasjon
  • Marginalisering
  • Bruk av tolk

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om yrkes- og bransjeetiske prinsipp og dilemma, relevante teorier og arbeidsmåter, samt etisk refleksjon som verktøy  
  • har kunnskap om mangfold, migrasjonshelse, ulike kulturer og urfolk i møte med tjenestemottakere og samarbeidspartnere  
  • har kunnskap om gruppeprosesser, kriseteori og konflikthåndtering
  • har innsikt i relevant lovverk og offentlige dokumenter som regulerer fagfeltet, brukermedvirkning og organisering av tilbud i sektoren
  • har bransjekunnskap og kjennskap til de grunnleggende sosialpsykologiske prinsipper, og hvordan disse kan påvirke enkeltindividet, familien og deres sosiale nettverk
  • forstår betydningen av kompetanse innen relasjonsbygging, kommunikasjon og samhandling i eget yrke, i møte med sårbare mennesker, samt i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende faglig kunnskap om yrkes- og bransjeetiske prinsipper og dilemma som grunnlag for refleksjon over teoretiske og praktiske problemstillinger
  • kan anvende teknikker innen relasjonsbygging, kommunikasjon og samhandling, samt andre faglige verktøy som er relevante for yrkesutøvelsen
  • kan finne relevant informasjon og fagstoff, samt lovverk, forskrifter og stortingsmeldinger som er relevant for yrkesutøvelsen     
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak i forhold til mangfold og migrasjonshelse, samt i møte med ulike kulturer og urfolk  

Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper og dilemma, samt hvordan disse kan påvirke samhandlingen mellom tjenesteyter og tjenestemottaker
  • har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen yrkesutøvelse, og gjennom kommunikasjon og samhandling med tjenestemottakere og samarbeidspartnere 
  • kan utføre arbeidet lovmessig, faglig og etisk forsvarlig i forhold til tjenestemottakernes behov, og med fokus på å fremme et helhetlig menneskesyn
  • kan bygge relasjoner med fagfeller, tjenestemottakere og samarbeidspartnere basert på holdninger og verdier knyttet til et helhetlig menneskesyn, likeverd og respekt
  • kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester basert på tjenestemottakerens behov og utfordringer, og som har relevans for yrkesutøvelsen

Arbeidsinnsats

Det må beregnes 8 – 10 timer pr. uke til selvstudie. Selvstudie er den tid studenten må beregne å bruke på arbeidskrav, studiekrav, hovedprosjekt, gruppearbeid og fagstoff utover skoledagene.

Det skal gjennomføres 4 obligatoriske arbeidskrav og ett studiekrav.

Utdypende informasjon om arbeidskravenes og studiekravets innhold og vurderingskriterier, presiseres i fremdriftsplan for emnet.

 

Vurdering

Arbeidskravene vurderes til bestått/ ikke bestått.

Studiekravet vurderes med bokstavkarakter A - F

Se utfyllende informasjon under Vurderingsformer

 

 

Arbeids- og læringsaktiviteter

  • Forelesning
  • Veiledning
  • Samarbeidslæring
  • Arbeidskrav
  • Praktiske øvelser
  • Ekskursjoner 
  • Selvstudium
Pensumliste
40HH46A Etikk, samhandling og kommunikasjon

Godkjent av

Hilde Marie Aas