40HH07I Emne 2: Svangerskap-, fødsels- og barselomsorg
40HH07I Emne 2: Svangerskap-, fødsels- og barselomsorg
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40HH07I
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- StudieprogramBarsel- og barnepleie
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng14
- EmneansvarligAnne Skjulestad
Om emnet
Emnet omhandler svangerskapet, fødselsprosessen og komplikasjoner som kan oppstå før, under og etter fødsel. Studenten får kunnskap om observasjon, oppfølging og veiledning av føde-/barselkvinnen med fokus på fysisk og psykisk helse i tillegg til amming og tilknytning.
Temaer i emnet
Svangerskapet
1a. Normalt svangerskap
- Normal fosterutvikling
- Fysiologiske forandringer
- Alminnelige plager i svangerskapet
- Organisatorisk oppfølging av svangerskapet
- Livsførsel
- Psykiske reaksjoner i forbindelse med graviditet
- Kulturell forståelse av svangerskapet og fødsel
- Lovverk og nasjonale retningslinjer for svangerskapsomsorgen
1b. Komplikasjoner
- De vanligste komplikasjonene
- Alvorlige komplikasjoner
- Aktuelle former for behandling og virkning av dem
- Observasjon, pleie og tiltak rettet mot inneliggende gravide kvinner
Fødsel
2a. Naturlig fødselsprosess
- Innleggelse på fødeavdelingen
- Kjennetegn på at fødselen er i gang
- Faser i den normale fødselsprosessen
- Den aktive fødselsprosessen
- Hygieniske prinsipper i forbindelse med fødsel
- Prosedyrer ved smittsomme sykdommer
- Bedøvelse- og smertelindrende tiltak
- Alternative fødselsmetoder og teknikker
- Samhandling og ivaretakelse av mennesker med ulik kulturell bakgrunn
- Tverrfaglig samarbeid og barnepleiers rolle
- Partners/ledsagers rolle under fødsel
2b. Komplikasjoner under fødsel
- Vanlige komplikasjoner
- Akutte situasjoner
- Iverksetting av tiltak
- Kriser og traumer
- Dødfødsel
- Omsorg for partner/pårørende
- Brifing og debrifing
2c. Vanlige inngrep i forbindelse med fødsel
- Igangsetting av fødsel
- De vanligste inngrepene
- Virkning og bivirkning av aktuelle legemidler
3a. Anatomiske, fysiologiske og psykiske forandringer
- Normale forandringer
- Psykiske og sosiale forandringer
Barseltid
3b. Pleie og omsorgsoppgaver tilknyttet barselkvinnen
- Fysiologiske, sosiologiske, psykiske og åndelige forhold
- Komplikasjoner i barseltid
- Kartlegging- og observasjonsverktøy i arbeidet med barselkvinnen
- Hygieniske prinsipper
- Krisereaksjoner og bearbeidelse av disse
- Pre- og perinatal palliasjon
- Samhandling og ivaretakelse av mennesker med ulik kulturell bakgrunn
3c. Amming
- Brystets anatomi
- Morsmelkens innhold og betydning
- Første amming etter fødsel
- Ammestillinger
- Ammeproblemer
- Amming av barn med spesielle behov
- Observasjoner, råd og veiledning knyttet til amming
- Morsmelkerstatninger
- Håndmelking
- Hjelpemidler
- Kvinner som av ulike årsaker ikke ammer sitt barn
- Mor-Barn vennlig initiativ (MBVI)
- Individuelle ammeplaner
- Ammehjelpen
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om det normale svangerskapet, fosterets normale utvikling, gravide kvinners fysiske og psykiske forandringer og plager i svangerskapet
- har kunnskap om risikosvangerskap og neonatal påvirkning
- har kunnskap om den naturlige fødselsprosess
- har kunnskap om komplikasjoner som kan oppstå under en forløsning og om indikasjoner for assistert fødselshjelp
- har kunnskap om observasjoner og pleie av barselkvinnens fysiske og psykiske helse
- har kunnskap om faktorer som fremmer og hemmer tilknytning mellom det nyfødte barnet og omsorgspersonen
- har kunnskap om amming, ammeveiledning og alternativer til amming
- har kunnskap om forebyggende og helsefremmende arbeid på barselavdelingen
- har innsikt i lovverk, retningslinjer og prosedyrer, som er knyttet opp mot svangerskapsomsorgen, arbeidet med fødende, barselkvinnen og nyfødte barn
- kan oppdatere sin kunnskap om fødende, barselkvinnen og partneren
- forstår barsel- og barnepleierens rolle innenfor foreldreveiledning med tanke på å oppfylle barnets behov
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende observasjons- og kartleggingsverktøy i pleie av syke gravide, fødende og barselkvinner
- kan anvende faglig kunnskap til å veilede og undervise omsorgspersoner i stell og observasjoner av nyfødte barn
- kan anvende kommunikasjon for å informere og ivareta omsorgspersoner
- kan anvende observasjon og veiledning knyttet til amming, og kjenner til ulike hjelpemidler
- kan anvende refleksjon over helsefremmende arbeid som kan fremme samspill og tilknytning mellom omsorgsperonen og det nyfødte barnet
- kan finne og anvende informasjon, prosedyrer og fagstoff som er relevante for pleie og omsorg til syke gravide, fødende og barselkvinner
- kan kartlegge og identifisere hvilke behov den fødende, barselkvinnen og omsorgspersoner har for kunnskap, støtte og veiledning
Generell kompetanse
Studenten
- forstår, kjenner og respekterer sitt kompetanseområde og selvstendige ansvar i arbeidet med syke gravide, fødende, barselkvinner og omsorgspersoner
- har utviklet en etisk grunnholdning i sitt arbeid i møtet med mennesker fra forskjellige kulturer og med forskjellige behov
- har utviklet evne til selvinnsikt og forholder seg kritisk og reflektert i møte med gravide, fødende, barselkvinner og omsorgspersoner
- kan utføre sitt arbeid etter den syke gravide og barselkvinnens behov
- kan bygge relasjoner med andre yrkesgrupper og samarbeide tverrfaglig til beste for syke gravide, fødende og barselkvinner
- kan utvikle og oppdatere kunnskap og ferdigheter innenfor fagfeltet barsel og barnepleie gjennom erfarings- og kunnskapsdeling
Arbeidsinnsats
Forventet arbeidsmengde er 378 timer. Det beregnes ca. 12 timer til selvstudie ukentlig.
Det skal gjennomføres obligatoriske arbeidskrav og studiekrav. Utdypende informasjon om innhold, form og vurderingskriterier beskrives i skolens digitale læringsplattform.
Vurdering
Arbeidskravene vurderes til bestått/ikke bestått.
For å kunne gjennomføre avsluttende studiekrav må alle arbeidskrav være bestått.
Studiekravet vurderes med bokstavkarakter A – F.
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Forelesninger
- Veiledning
- Samarbeidslæring
- Rollespill
- Praktiske øvelser
- Arbeidskrav
- Eksterne forelesere
- Selvstudium
