40AL04C Veiledning i praksis - sted
40AL04C Veiledning i praksis - sted
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40AL04C
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- StudieprogramVeiledning av lærlinger
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng7
- EmneansvarligEdutorium Admin, Ove Morten Austdal, Anne Lill Oppheim, Hilde Marie Aas
Om emnet
Veiledningsmetodikk
- Veiledning
- Veiledningssituasjoner
- Erfaringsbasert læring
- Praktisk Instruksjon
- Ferdighetstrening/øvelser
- Faser og strukturer i veiledning
- Veiledningssituasjoner
- Veiledningsmetoder
- Observasjon og tolkning
- Dialog
- Refleksjon
Yrkespedagogikk
- Planlegging av læring
- Den didaktiske relasjonsmodellen
- Deltakerforutsetninger
- Rammefaktorer
- Mål
- Innhold
- Arbeidsmetoder
- Evaluering
Medvirkning, mestring og motivasjon
- Betydning av medvirkning, mestring og motivasjon for læring
- Hvordan legge til rette for medvirkning, mestring og motivasjon
- Ytre og indre motivasjon
- Mestringstro
Konflikthåndtering
- Forebygge og håndtere konflikter
- Konfliktstrategier
- Konfliktfaser
- Personlighetstyper
- Samarbeidspartnere og saksgang i håndtering av konflikter
Karriereferdigheter
- Sentrale karriereferdigheter
- Selvinnsikt
- Se muligheter
- Valgkompetanse
- Håndtere overgangsfaser
- Karrierelæring
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om den didaktiske relasjonsmodellen
- forstår betydningen av opplæring av lærlinger i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
- har kjennskap til yrkespedagogiske prinsipper
- har kunnskap om konflikt og konflikthåndtering
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende ulike metoder for veiledning av lærlinger i bedrift
- kan anvende faglig kunnskap om forebygging av konflikter og konflikthåndtering
- kan anvende faglig kunnskap om den didaktiske relasjonsmodellen for å legge til rette for lærlingens faglige utvikling
- kan finne og anvende fagstoff for å tilrettelegge for relevante opplæringssituasjoner
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og begrunne sine vurderinger faglig og etisk
- kan justere sin faglige utøvelse under veiledning
Generell kompetanse
Studenten:
- Kan bruke yrkespedagogiske prinsipper i veiledning av lærlinger
- kan bruke veiledningsmetoder tilpasset lærlingens behov og læreforutsetninger
- kan bygge relasjoner med fagpersoner og veiledningstjenester for å samarbeide om opplæring av lærlinger i bedrift
- kan bygge relasjoner med bedriftsinterne og eksterne ressurs- og fagpersoner for å legge til rette for et godt opplæringsløp for læringen
Arbeidsinnsats
Det må beregnes 8 – 10 timer pr. uke til selvstudie. Selvstudie er den tid studenten må beregne å bruke på arbeidskrav, studiekrav, gruppearbeid og fagstoff utover skoledagene.
Det skal gjennomføres 3 obligatoriske arbeidskrav og ett studiekrav.
Utdypende informasjon om arbeidskravenes og studiekravets innhold, og vurderingskriterier, presiseres i fremdriftsplan for emnet.
Vurdering
Arbeidskravene vurderes til bestått/ ikke bestått
Studiekravet vurders med bokstavkarakter A - F
Se utfyllende informasjon under Vurderingsformer
Arbeids- og læringsaktiviteter
Dialogundervisning
Veiledning
Gruppearbeid
Praktiske øvelser
Selvstudium
Pensumliste
EMNE 3
Studentene får fullstendig pensumliste ved oppstart av studiet.
Haaland, G og Nilsen, S E. (2023). Læring gjennom praksis. En grunnbok i yrkesdidaktikk. Oslo. Pedlex
Mathisen, P. & Høigaard, R. (2021). Veiledningsmetodikk: Oslo. Cappelen Damm.(2.utgave).
Skau, G.M. (2017). Gode fagfolk vokser - personlig kompetanse i arbeid med mennesker. Oslo: Cappelen.
Kompendie (hentet fra flere fagbøker)
Leer-Salvesen, P. (2021) Etikk for profesjonelle. Bergen. Fagbokforlaget.
Pettersen, R. og Løkke, J (2019). Veiledning i praksis-grunnleggende ferdigheter. Oslo. Universitetsforlaget
Spurkeland, J. (2016) Relasjonskompetanse. Resultater gjennom samhandling. Oslo. Universitetsforlaget.
Tveiten, S. (2019). Veiledning – mer enn ord. Bergen. Fagbokforlaget.
Aktuelle nettadresser