40AL04C Veiledning i praksis - sted

40AL04C Veiledning i praksis - sted

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      40AL04C
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Studieprogram
      Veiledning av lærlinger
    • Studiested
      Grimstad
    • Studiepoeng
      7
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin, Ove Morten Austdal, Anne Lill Oppheim, Hilde Marie Aas

Om emnet

Veiledningsmetodikk

  • Veiledning
    • Veiledningssituasjoner
      • Erfaringsbasert læring
      • Praktisk Instruksjon
      • Ferdighetstrening/øvelser
    • Faser og strukturer i veiledning
  • Veiledningsmetoder
  • Observasjon og tolkning
  • Dialog
  • Refleksjon

 

Yrkespedagogikk

  • Planlegging av læring
  • Den didaktiske relasjonsmodellen
  • Deltakerforutsetninger
  • Rammefaktorer
  • Mål
  • Innhold
  • Arbeidsmetoder
  • Evaluering

 

Medvirkning, mestring og motivasjon

  • Betydning av medvirkning, mestring og motivasjon for læring
  • Hvordan legge til rette for medvirkning, mestring og motivasjon
  • Ytre og indre motivasjon
  • Mestringstro

 

Konflikthåndtering

  • Forebygge og håndtere konflikter
    • Konfliktstrategier
    • Konfliktfaser
  • Personlighetstyper
  • Samarbeidspartnere og saksgang i håndtering av konflikter

Karriereferdigheter

  • Sentrale karriereferdigheter
  • Selvinnsikt
  • Se muligheter
  • Valgkompetanse
  • Håndtere overgangsfaser
  • Karrierelæring

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om den didaktiske helhetsmodellen som anvendes i opplæring av lærlinger
  • forstår betydningen av opplæring av lærlinger i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
  • har kjennskap til yrkespedagogiske prinsipper som anvendes for opplæring i egen bransje
  • har kunnskap om konflikt og konflikthåndtering

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende ulike metoder for veiledning av lærlinger i bedrift
  • kan anvende faglig kunnskap om forebygging av konflikter og konflikthåndtering
  • kan anvende faglig kunnskap om den didaktiske relasjonsmodellen for å legge til rette for lærlingens faglige utvikling
  • kan finne og anvende fagstoff for å tilrettelegge for relevante opplæringssituasjoner
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og begrunne sine vurderinger faglig og etisk
  • kan justere sin faglige utøvelse under veiledning

Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse for yrkespedagogiske prinsipper i veiledning av lærlinger
  • kan bruke veiledningsmetoder tilpasset lærlingens behov og læreforutsetninger
  • kan bygge relasjoner med fagpersoner og veiledningstjenester for å samarbeide om opplæring av lærlinger i bedrift
  • kan bygge relasjoner med bedriftsinterne og eksterne ressurs- og fagpersoner for å legge til rette for et godt opplæringsløp for læringen

Pensumliste

EMNE 3

Haaland, G og Nilsen, S E. (2020). Læring gjennom praksis. En grunnbok i yrkesdidaktikk. Oslo. Pedlex (167 sider).

Kap. 6: Planlegging av læring og undervisning (8 sider).

Kap. 7: Utdyping av kategoriene i den didaktiske relasjonsmodellen (48 sider). Kap. 10: Yrkesdidaktikk, tilpasset opplæring og yrkesrelevans (35 sider)

Kap. 11: Yrkespedagogiske arbeidsmåter i skole og bedrift (76 sider).

Mathisen, P. & Høigaard, R. (2017). Veiledningsmetodikk: En håndbok i praktisk veiledningsarbeid. Kristiansand: Høyskoleforlaget. (165 sider).

Skau, G.M. (2017). Gode fagfolk vokser - personlig kompetanse i arbeid med mennesker. Oslo: Cappelen. (56 sider).

  • Kap. 5: Konflikthåndtering og personlig kompetanse (26 sider). Kap. 7: Personlig kompetanse og profesjonsutdanning (12 sider) Kap. 8: Utvikling av personlig kompetanse (18 sider)

 

Kompendie (hentet fra flere fagbøker)

Leer-Salvesen, P. (2021) Etikk for profesjonelle. Bergen. Fagbokforlaget. Pettersen, R. og Løkke, J (2019). Veiledning i praksis-grunnleggende ferdigheter.

Oslo. Universitetsforlaget

Spurkeland, J. (2016) Relasjonskompetanse. Resultater gjennom samhandling. Oslo. Universitetsforlaget.

Tveiten, S. (2019). Veiledning – mer enn ord. Bergen. Fagbokforlaget.

 

Aktuelle nettadresser

Følge opp lærlinger i bedrift:

https://www.udir.no/utdanningslopet/videregaende-opplaring/folg-opp-larlinger/

Pensumliste
40AL04C Veiledning i praksis - sted