Statusmelding

Emnebeskrivelsen for semesteret du ønsket å se, er ikke publisert. Du ser nå den sist tilgjengelige versjonen.

40AL04C Veiledning i praksis - sted

40AL04C Veiledning i praksis - sted

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      40AL04C
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Studieprogram
      Veiledning av lærlinger
    • Studiested
      Grimstad
    • Studiepoeng
      7
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin, Ove Morten Austdal, Anne Lill Oppheim, Hilde Marie Aas

Om emnet

Veiledningsmetodikk

  • Veiledning
    • Veiledningssituasjoner
      • Erfaringsbasert læring
      • Praktisk Instruksjon
      • Ferdighetstrening/øvelser
    • Faser og strukturer i veiledning
  • Veiledningsmetoder
  • Observasjon og tolkning
  • Dialog
  • Refleksjon

 

Yrkespedagogikk

  • Planlegging av læring
  • Den didaktiske relasjonsmodellen
  • Deltakerforutsetninger
  • Rammefaktorer
  • Mål
  • Innhold
  • Arbeidsmetoder
  • Evaluering

 

Medvirkning, mestring og motivasjon

  • Betydning av medvirkning, mestring og motivasjon for læring
  • Hvordan legge til rette for medvirkning, mestring og motivasjon
  • Ytre og indre motivasjon
  • Mestringstro

 

Konflikthåndtering

  • Forebygge og håndtere konflikter
    • Konfliktstrategier
    • Konfliktfaser
  • Personlighetstyper
  • Samarbeidspartnere og saksgang i håndtering av konflikter

Karriereferdigheter

  • Sentrale karriereferdigheter
  • Selvinnsikt
  • Se muligheter
  • Valgkompetanse
  • Håndtere overgangsfaser
  • Karrierelæring

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om den didaktiske relasjonsmodellen 
  • forstår betydningen av opplæring av lærlinger i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
  • har kjennskap til yrkespedagogiske prinsipper 
  • har kunnskap om konflikt og konflikthåndtering

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende ulike metoder for veiledning av lærlinger i bedrift
  • kan anvende faglig kunnskap om forebygging av konflikter og konflikthåndtering
  • kan anvende faglig kunnskap om den didaktiske relasjonsmodellen for å legge til rette for lærlingens faglige utvikling
  • kan finne og anvende fagstoff for å tilrettelegge for relevante opplæringssituasjoner
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og begrunne sine vurderinger faglig og etisk
  • kan justere sin faglige utøvelse under veiledning

Generell kompetanse

Studenten:

  • Kan bruke yrkespedagogiske prinsipper i veiledning av lærlinger
  • kan bruke veiledningsmetoder tilpasset lærlingens behov og læreforutsetninger
  • kan bygge relasjoner med fagpersoner og veiledningstjenester for å samarbeide om opplæring av lærlinger i bedrift
  • kan bygge relasjoner med bedriftsinterne og eksterne ressurs- og fagpersoner for å legge til rette for et godt opplæringsløp for læringen

Arbeidsinnsats

Det må beregnes 8 – 10 timer pr. uke til selvstudie. Selvstudie er den tid studenten må beregne å bruke på arbeidskrav, studiekrav, gruppearbeid og fagstoff utover skoledagene.

Det skal gjennomføres 3 obligatoriske arbeidskrav og ett studiekrav. 

Utdypende informasjon om arbeidskravenes og studiekravets innhold, og vurderingskriterier, presiseres i fremdriftsplan for emnet.

Vurdering

Arbeidskravene vurderes til bestått/ ikke bestått

Studiekravet vurders med bokstavkarakter A - F

Se utfyllende informasjon under Vurderingsformer

Arbeids- og læringsaktiviteter

Dialogundervisning

Veiledning

Gruppearbeid

Praktiske øvelser

Selvstudium

Pensumliste

EMNE 3

Studentene får fullstendig pensumliste ved oppstart av studiet.

Haaland, G og Nilsen, S E. (2023). Læring gjennom praksis. En grunnbok i yrkesdidaktikk. Oslo. Pedlex 

Mathisen, P. & Høigaard, R. (2021). Veiledningsmetodikk: Oslo. Cappelen Damm.(2.utgave).

Skau, G.M. (2017). Gode fagfolk vokser - personlig kompetanse i arbeid med mennesker. Oslo: Cappelen. 

Kompendie (hentet fra flere fagbøker)

Leer-Salvesen, P. (2021) Etikk for profesjonelle. Bergen. Fagbokforlaget.

Pettersen, R. og Løkke, J (2019). Veiledning i praksis-grunnleggende ferdigheter. Oslo. Universitetsforlaget

Spurkeland, J. (2016) Relasjonskompetanse. Resultater gjennom samhandling. Oslo. Universitetsforlaget.

Tveiten, S. (2019). Veiledning – mer enn ord. Bergen. Fagbokforlaget.

Aktuelle nettadresser

 

Pensumliste
40AL04C Veiledning i praksis - sted