00TB03J Hovedprosjekt
00TB03J Hovedprosjekt
- Emnebeskrivelse
- Emnekode00TB03J
- StudienivåFagskole nivå 5.2
- StudieprogramKEM - Klima, energi og miljø
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng10
- EmneansvarligRune Brattland
Om emnet
Innhold:
Sammensetning av grupper for prosjektet.
Veiledning i valg av realistisk prosjektoppgave/tema.
Definering av ytelser i prosjekt.
Definering av ansvarsområder samt ansvarsfordeling inkl. ledelsesansvar.
Oppsett av fremdriftsplan med resurs- og tidsperspektiv.
Oppsett av gruppekontrakt mellom gruppemedlemmene.
Oppsett av kvalitetssikringssystem for prosjektet.
Formelle prosjektmøter, med forhåndsbestemt agenda, mellom gruppemedlemmer og veiledere med rollespill hvor man opptrer formelt som virkelige aktører som er aktuelle for prosjektet med fremlegg av forslåtte løsninger samt gjennomgang av fremdriftsplan og referat fra forrige møte. Faglig veiledning i gruppene underveis.
Skriving av prosjektrapport etter standard oppsett for rapportskriving samt aktuelle vedlegg/dokumentasjon.
Presentasjon av prosjektarbeidet for sensor, veiledere samt studenter fra 1. års studie.
ndividuell faglig samtale mellom student og lærere/sensorer i etterkant av innlevering.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om hvordan man skriver en rapport om et prosjekt
- har særskilte kunnskaper om et selvvalgt tema med en problemstilling innenfor fordypningen
- har kunnskap om hvordan man innhenter informasjon om tema for et hovedprosjekt
- har kunnskap om sammenhengen mellom teori og praksis
- kan vurdere eget prosjekt i forhold til gjeldende normer og krav
- kjenner til bransjen/yrker som er knyttet til tema i hovedprosjektet
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre rede for valg av tema for hovedprosjekt
- kan identifisere, kartlegge og vurdere en faglig problemstilling
- kan delta i teamarbeid, planlegge, kommunisere og presentere prosjektarbeid og resultat
- kan skrive en rapport om et prosjekt
- kan drøfte sammenhengen mellom teori og praksis
- kan reflektere over eget prosjekt og justere dette under veiledning av fagfolk
- kan finne og henvise til informasjon og fagstoff for å vurdere relevansen til en problemstilling i et prosjekt
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre et prosjektarbeid alene og som deltaker i gruppe i tråd med formelle og etiske krav og retningslinjer
- har utviklet en bevissthet rundt prosjektarbeid og kan fordype seg i tema som danner grunnlag for prosjektet, samt tenke kreativt og nyskapende
- kan utføre et prosjektarbeid i tråd med bedrifter eller arbeidsgivers behov
- kan utveksle synspunkter med andre i team eller bedrift og delta i diskusjoner om utvikling av et prosjekt
Arbeidsinnsats
- Arbeidskrav spesifiseres i arbeidsplaner for tema som utgis av faglærer.
Vurdering
Alle arbeidskrav leveres/gjennomføres til angitte frister, og vil bli vurdert som bestått / ikke bestått. Alle arbeidskrav må være bestått for å få sluttkarakter i emnet.
Avsluttende vurdering består av to studiekrav som gir emnekarakter. En prosjektrapport som teller 40% i vurderingen og en individuell muntlig høring som teller 60% i vurderingen.
Hvis man får karakteren F på et av studiekravene, vil samlet karater gi F.
I den individuelle muntlige høringen vil studenten bli stilt ovenfor et panel bestående av veileder og sensor. Vurderingen vil være basert på studentens muntlige prestasjon.
Sluttvurderingen av emnet vurderes med bokstavkarakter A-F.
Hovedprosjektet blir vurdert etter følgende kriterier:
- Krav til faglighet
Oppgaven skal gjenspeile problemstillinger innen fordypningen. Kompetanse fra studentenes fordypningsemner skal komme til uttrykk.
- Metodiske redegjøringskrav
Det skal gjøres rede for metodevalg og vises evne til å finne fram kildestoff, bruk av kilder i behandlingen av eget materiale og vise saklig kildekritikk. Oppgaven må være utført i samsvar med gjeldende etiske retningslinjer, herunder korrekt bruk av kilder. Besvarelsen skal ha en form som samsvarer med skolens retningslinjer for oppgaveskriving.
- Selvstendighet
Besvarelsen skal vise selvstendige vurderinger og at temaet behandles saklig, kritisk og analytisk med drøfting av standpunkter og påstander.
- Originalitet
Besvarelsen må ikke ha påfallende likhet med andre besvarelser eller annet publisert materiale. Se skolens reglement angående plagiering.
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Delta i undervisning
- Gruppearbeid med oppgaver
- Lesing av fagstoff på It´s Learning og i pensumlitteratur
- Relevant informasjonsinnhenting på internett
- Selvstudium