00TB03J Hovedprosjekt

00TB03J Hovedprosjekt

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      00TB03J
    • Studieprogram
      KEM - Klima, energi og miljø
    • Studiested
      Grimstad
    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin, Rune Brattland

Om emnet

Tema Innhold
Fagspesifikt Sammensetning av grupper for prosjektet. Veiledning i valg av realistisk prosjektoppgave/tema. Definering av ytelser i prosjekt. Definering av ansvarsområder samt ansvarsfordeling inkl. ledelsesansvar. Oppsett av fremdriftsplan med resurs- og tidsperspektiv. Oppsett av gruppekontrakt mellom gruppemedlemmene. Oppsett av kvalitetssikringssystem for prosjektet. Formelle prosjektmøter, med forhåndsbestemt agenda, mellom gruppemedlemmer og veiledere med rollespill hvor man opptrer formelt som virkelige aktører som er aktuelle for prosjektet med fremlegg av forslåtte løsninger samt gjennomgang av fremdriftsplan og referat fra forrige møte. Faglig veiledning i gruppene underveis. Skriving av prosjektrapport etter standard oppsett for rapportskriving samt aktuelle vedlegg/dokumentasjon. Presentasjon av prosjektarbeidet for sensor, veiledere samt studenter fra 1. års studie. Individuell faglig samtale mellom student og lærere/sensorer i etterkant av innlevering.
Yrkesretttet kommunikasjon Jevnlige møter med elevene hvor de får veiledning gruppevis gjennom prosjektperioden. Fokus på brev- og rapportoppsett, rettskrivningsregler, møteinnkalling og møtereferat m.m.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hvordan man skriver en rapport om et prosjekt
  • har særskilte kunnskaper om et selvvalgt tema med en problemstilling innenfor fordypningen
  • har kunnskap om hvordan man innhenter informasjon om tema for et hovedprosjekt
  • har kunnskap om sammenhengen mellom teori og praksis
  • kan vurdere eget prosjekt i forhold til gjeldende normer og krav
  • kjenner til bransjen/yrker som er knyttet til tema i hovedprosjektet

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre rede for valg av tema for hovedprosjekt
  • kan identifisere, kartlegge og vurdere en faglig problemstilling
  • kan delta i teamarbeid, planlegge, kommunisere og presentere prosjektarbeid og resultat
  • kan skrive en rapport om et prosjekt
  • kan drøfte sammenhengen mellom teori og praksis
  • kan reflektere over eget prosjekt og justere dette under veiledning av fagfolk
  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff for å vurdere relevansen til en problemstilling i et prosjekt

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre et prosjektarbeid alene og som deltaker i gruppe i tråd med formelle og etiske krav og retningslinjer
  • har utviklet en bevissthet rundt prosjektarbeid og kan fordype seg i tema som danner grunnlag for prosjektet, samt tenke kreativt og nyskapende
  • kan utføre et prosjektarbeid i tråd med bedrifter eller arbeidsgivers behov
  • kan utveksle synspunkter med andre i team eller bedrift og delta i diskusjoner om utvikling av et prosjekt

Arbeidsinnsats

  • Arbeidskrav spesifiseres i arbeidsplaner for tema som utgis av faglærer.

Vurdering

Vurdering av hovedprosjektet

Hovedprosjektet utgjør et selvstendig emne og sluttvurderes med egen emnekarakter. Vurderingen gjøres på grunnlag av hovedprosjektets sluttrapport/produkt, refleksjonsnotat om egen progresjon og læringsprosess, og muntlig presentasjon. Hovedprosjektet blir vurdert etter følgende kriterier:

  • Krav til faglighet

Oppgaven skal gjenspeile problemstillinger innen fordypningen. Kompetanse fra studentenes fordypningsemner skal komme til uttrykk.

  • Metodiske redegjøringskrav

Det skal gjøres rede for metodevalg og vises evne til å finne fram kildestoff, bruk av kilder i behandlingen av eget materiale og vise saklig kildekritikk. Oppgaven må være utført i samsvar med gjeldende etiske retningslinjer, herunder korrekt bruk av kilder. Besvarelsen skal ha en form som samsvarer med skolens retningslinjer for oppgaveskriving.

  • Selvstendighet

Besvarelsen skal vise selvstendige vurderinger og at temaet behandles saklig, kritisk og analytisk med drøfting av standpunkter og påstander.

  • Originalitet

Besvarelsen må ikke ha påfallende likhet med andre besvarelser eller annet publisert materiale. Se skolens reglement angående plagiering.

Arbeids- og læringsaktiviteter

  • Delta i undervisning
  • Gruppearbeid med oppgaver
  • Lesing av fagstoff på It´s Learning og i pensumlitteratur
  • Relevant informasjonsinnhenting på internett
  • Selvstudium
Pensumliste
00TB03J Hovedprosjekt