00TB03A Realfaglig redskap

00TB03A Realfaglig redskap

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      00TB03A
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.2
    • Studieprogram
      KEM - Klima, energi og miljø
    • Studiested
      Grimstad
    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Per Høyum-Eriksen

Om emnet

Innhold:

  • Matematikk:
    • Algebra: Regning med fortegn, bokstavuttrykk, areal, volum, brøk- og prosentregning, potenser og røtter. Regneregler.
    • Likninger: Likninger med en og to ukjente, tilpasning og omforming av formler og løse lineære ulikheter.
    • Trigonometri: Pytagoras setning, sinus, cosinus og tangens. Bruke trigonometri til å beregne lengder, vinkler og areal.  
    • Funksjonslære: Lineære funksjoner, polynomfunksjoner, rasjonale funksjoner, vekstfunksjoner, og derivasjon/integrasjon av disse.
    • Statistikk: Grunnleggende grafiske presentasjoner og beregninger.
    • Eksponential- og logaritmelikninger.
    • Regne med vektorer i planet, også på komponentform. 
    • Innføring og bruk av dataverktøy i matematikk som Geogebra, Mathcad[1] og Excel
    • Vurdering av nøyaktighet, usikkerhet og gjeldende siffer
  • Fysikk:
    • Energi og dynamikk: Beregning av arbeid, effekt, virkningsgrad og kinetisk og potensiell energi. Fjær og Kalorimetri
    • Termofysikk: lover, varmekapasitet, varmeovergang, faser og faseoverganger.
    • Kraft, bevegelse og statikk: Newtons lover, akselerasjon, krefter og moment.
    • Fysikk i væsker og gasser: Trykk, temperatur, volum, massetetthet og oppdrift.
    • Fart, tid, strekning og akselerasjon
    • Vurdering av nøyaktighet, usikkerhet og gjeldende siffer
    • Innføring og bruk av dataverktøy i fysikk som Geogebra, Mathcad[2] og Excel

[1] [2] Programmet er gratis for studenter. Tilsvarende for Excel og Geogebra.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om realfag som redskap innen sitt fagområde
  • har kunnskap om realfaglige begreper, teorier, analyser, strategier, prosesser og verktøy som anvendes for å utføre nødvendige beregninger, dimensjoneringer, overslag og annen problemløsning med utgangspunkt i relevante praktiske situasjoner og problemstillinger innen fagretningen
  • har kunnskap om matematiske og fysiske lover, formler og symboler som er relevante for fagretningen
  • kan vurdere eget arbeid i forhold til matematiske og fysiske lover
  • har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltet en har valgt og om hvilken betydning realfaglige redskap har for fagretningen
  • kan oppdatere sine kunnskaper innen realfag
  • kjenner til matematikkens og fysikkens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen realfag

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre rede for valg av regneoperasjoner som anvendes for fagspesifikke problemstillinger
  • kan gjøre rede for digitale verktøy som anvendes til problemløsninger innen realfaglige tema
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og vurdere resultater av beregninger og justere denne under veiledning
  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff i formelsamlinger og fagbøker og vurdere relevansen for en realfaglig problemstilling
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere realfaglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe med å anvende realfag i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kan utføre arbeidet etter utvalgte målgruppers behov
  • kan bygge relasjoner med fagfeller innenfor realfag og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper
  • kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor bransjen/yrket og delta i diskusjoner for å vurdere fagspesifikke problemstillinger med bruk av realfag

Arbeidsinnsats

  • Forventet arbeidsinnsats er 270 timer (27 timer pr. studiepoeng).
  • Det skal gjennomføres obligatoriske arbeidskrav og studiekrav. Utdypende informasjon om innhold, form og vurderingskriterier beskrives i skolens digitale læringsplattform.

Vurdering

  • Studiekrav gir grunnlag for emnekarakter og vil være i en av formene som er beskrevet i studieplan i kapittel Avsluttende vurdering. Vurderes med karakter A-F.
  • Alle arbeidskrav må være gjennomført/levert innen tidsfrist og bestått for å få emnekarakter/avsluttende vurdering.
  • Studiekrav må være gjennomført/levert innen tidsfrist for å få emnekarakter.
  • Ved to studiekrav som underlag for sluttvurdering, vil det fremkomme av emnets framdriftsplan hvordan studiekravene vektes. Hvis et av studiekravene vurderes til karakteren F, vil hele emnet vurderes til karakteren F.

Arbeids- og læringsaktiviteter

  • Delta i undervisning
  • Gruppearbeid med oppgaver
  • Lesing av fagstoff på It´s Learning og i pensumlitteratur
  • Relevant informasjonsinnhenting på internett
  • Selvstudium
Pensumliste
00TB03A Realfaglig redskap

Godkjent av

Edvard Refsnes