00TB03A Realfaglig redskap
00TB03A Realfaglig redskap
- Emnebeskrivelse
- Emnekode00TB03A
- StudienivåFagskole nivå 5.2
- StudieprogramVVS og Klimateknikk
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng10
- EmneansvarligRune Brattland
Om emnet
Tema | Innhold |
Matematikk |
Matematiske metoder og praktiske anvendelser, matematisk tenkning, enheter, målestokk, algebra, formelregning, trigonometri, funksjoner, ligningssystemer, polynomfunksjoner, derivasjon, statistikk |
Fysikk |
Fysiske størrelser, tallformer, omgjøring mellom enheter. Rettlinjet bevegelse. Kraft og bevegelse, vektorer (ekstra fokus Bygg, El) Newtons lover. Arbeid og energi, effekt, virkningsgrad. Grunnleggende statikk. Fysikk i væsker og gasser. Enkle beregninger innen varme, indre energi, faseoverganger |
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om realfag som redskap innen sitt fagområde
- har kunnskap om realfaglige begreper, teorier, analyser, strategier, prosesser og verktøy som anvendes for å utføre nødvendige beregninger, dimensjoneringer, overslag og annen problemløsning med utgangspunkt i relevante praktiske situasjoner og problemstillinger innen fagretningen
- har kunnskap om matematiske og fysiske lover, formler og symboler som er relevante for fagretningen
- kan vurdere eget arbeid i forhold til matematiske og fysiske lover
- har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltet en har valgt og om hvilken betydning realfaglige redskap har for fagretningen
- kan oppdatere sine kunnskaper innen realfag
- kjenner til matematikkens og fysikkens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
- har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen realfag
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre rede for valg av regneoperasjoner som anvendes for fagspesifikke problemstillinger
- kan gjøre rede for digitale verktøy som anvendes til problemløsninger innen realfaglige tema
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og vurdere resultater av beregninger og justere denne under veiledning
- kan finne og henvise til informasjon og fagstoff i formelsamlinger og fagbøker og vurdere relevansen for en realfaglig problemstilling
- kan kartlegge en situasjon og identifisere realfaglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe med å anvende realfag i tråd med etiske krav og retningslinjer
- kan utføre arbeidet etter utvalgte målgruppers behov
- kan bygge relasjoner med fagfeller innenfor realfag og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper
- kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor bransjen/yrket og delta i diskusjoner for å vurdere fagspesifikke problemstillinger med bruk av realfag
- kan bidra til organisasjonsutvikling
Arbeidsinnsats
Emnets omfang er ca. 270 timer totalt.
Alle obligatoriske arbeidskrav/studiekrav må være bestått for å få emnekarakter.
Matematikk: 4 arbeidskrav, 2 studiekrav
Fysikk: 3 arbeidskrav, 2 studiekrav
Mindre arbeider kan komme i tillegg.
Vurdering
Arbeidskrav vurderes med bestått/ikke bestått
Studiekrav vurderes med karakter A-F
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Delta i undervisning
- Gruppearbeid med oppgaver
- Lesing av fagstoff på It´s Learning og i pensumlitteratur
- Relevant informasjonsinnhenting på internett
- Selvstudium
Pensumliste
Det kan forekomme endringer i valgt pensumlitteratur helt frem til studiestart. Vent derfor med å kjøpe bøker til etter oppstartsdagen.
Realfaglige redskap
978 82 450 3419 6,Ekern, Guldahl, Holst,Matematikk for fagskolen
978 82 562 6951 8,Ekern, Guldahl,Fysikk for fagskolen
Andre ressurser oppgis ved studiestart