00TB03A Realfaglig redskap

00TB03A Realfaglig redskap

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      00TB03A
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.2
    • Studieprogram
      VVS og Klimateknikk
    • Studiested
      Grimstad
    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Rune Brattland

Om emnet

Tema Innhold

Matematikk

Matematiske metoder og praktiske anvendelser, matematisk tenkning, enheter, målestokk, algebra, formelregning, trigonometri, funksjoner, ligningssystemer, polynomfunksjoner, derivasjon, statistikk

Fysikk

Fysiske størrelser, tallformer, omgjøring mellom enheter. Rettlinjet bevegelse. Kraft og bevegelse, vektorer (ekstra fokus Bygg, El) Newtons lover. Arbeid og energi, effekt, virkningsgrad. Grunnleggende statikk. Fysikk i væsker og gasser. Enkle beregninger innen varme, indre energi, faseoverganger

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om realfag som redskap innen sitt fagområde
  • har kunnskap om realfaglige begreper, teorier, analyser, strategier, prosesser og verktøy som anvendes for å utføre nødvendige beregninger, dimensjoneringer, overslag og annen problemløsning med utgangspunkt i relevante praktiske situasjoner og problemstillinger innen fagretningen
  • har kunnskap om matematiske og fysiske lover, formler og symboler som er relevante for fagretningen
  • kan vurdere eget arbeid i forhold til matematiske og fysiske lover
  • har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltet en har valgt og om hvilken betydning realfaglige redskap har for fagretningen
  • kan oppdatere sine kunnskaper innen realfag
  • kjenner til matematikkens og fysikkens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen realfag

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre rede for valg av regneoperasjoner som anvendes for fagspesifikke problemstillinger
  • kan gjøre rede for digitale verktøy som anvendes til problemløsninger innen realfaglige tema
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og vurdere resultater av beregninger og justere denne under veiledning
  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff i formelsamlinger og fagbøker og vurdere relevansen for en realfaglig problemstilling
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere realfaglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe med å anvende realfag i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kan utføre arbeidet etter utvalgte målgruppers behov
  • kan bygge relasjoner med fagfeller innenfor realfag og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper
  • kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor bransjen/yrket og delta i diskusjoner for å vurdere fagspesifikke problemstillinger med bruk av realfag
  • kan bidra til organisasjonsutvikling

Arbeidsinnsats

Emnets omfang er ca. 270 timer totalt.

Alle obligatoriske arbeidskrav/studiekrav må være bestått for å få emnekarakter.

Matematikk:  4 arbeidskrav,    2 studiekrav

Fysikk:          3 arbeidskrav,    2 studiekrav

Mindre arbeider kan komme i tillegg.

Vurdering

Arbeidskrav vurderes med bestått/ikke bestått

Studiekrav vurderes med karakter A-F

Arbeids- og læringsaktiviteter

  • Delta i undervisning
  • Gruppearbeid med oppgaver
  • Lesing av fagstoff på It´s Learning og i pensumlitteratur
  • Relevant informasjonsinnhenting på internett
  • Selvstudium

Pensumliste

Det kan forekomme endringer i valgt pensumlitteratur helt frem til studiestart. Vent derfor med å kjøpe bøker til etter oppstartsdagen.

Realfaglige redskap

978 82 450 3419 6,Ekern, Guldahl, Holst,Matematikk for fagskolen

978 82 562 6951 8,Ekern, Guldahl,Fysikk for fagskolen

Andre ressurser oppgis ved studiestart

Pensumliste
00TB03A Realfaglig redskap