25TI02A EITKBKK Bygningsinformasjonsmodellering
25TI02A EITKBKK Bygningsinformasjonsmodellering
- Emnebeskrivelse
- Emnekode25TI02A EITKBKK
 - StudieprogramBIM-tekniker konstruksjon, Kongsberg
 - Studiepoeng30
 - StudiestedKongsberg
 - StudienivåFagskole nivå 5.1
 - EmneansvarligGunn-Marit Storum
 
 
Used in other programs
- BIM-tekniker konstruksjon, Kongsberg
 
Temaer:
- Digital Modellering
 - IFC-bearbeiding og modellutveksling
 - Animasjon, bildebehandling og presentasjon
 - Konstruksjon med DAK
 - Standarder og byggesøknad
 
Digital modellering
- 2D- og 3D- modellering
 - Tegningsforståelse og utarbeidelse av tegninger og beskrivelser
 - Programidentifisering
 - Georeferering
 - Digitale modeller for kalkyler, mengder og kalkulasjon
 
IFC –bearbeidelse og modellutveksling
- Modellutveksling / BIM leveranse
 - Modellviewere/-sjekkere
 - Objekttyper
 - BIM-prosesser
 
Animasjon, bildebehandling og presentasjon
- Visualisering av objekter og lokalisering (geometrisk modell)
 - Visualisering av 4D og 5D
 - Bildeutarbeidelse fra modell
 - AR og VR
 
Konstruksjon med DAK
- Konstruksjon ved hjelp av pre-aksepterte løsninger
 - Detaljer og tekniske løsninger
 - Statusendring og revisjon
 - BIM for produksjon (elementproduksjon)
 
Standarder og byggesøknad
- Avtaleverk
 - Tekniske standarder, byggeregler og byggesøknader
 - BIM manualer
 - BIM- relaterte standarder
 
Studenten
- Har kunnskap om modellering av bygningskonstruksjoner med digitale modelleringsprogrammer.
 - Har kunnskap om grunnleggende tegningsforståelse og bruksområdene.
 - Har kjennskap om de ulike programmene og kan identifisere programmenes fordeler og ulemper.
 - Har kunnskap om hvordan en presenterer digitale modeller.
 - Har innsikt i kravene til tegningsgrunnlag i en søknadsprosess.
 - Har innsikt i gjeldende standarder og kontraktsformer i BIM prosjekter.
 - Kan oppdatere sin yrkesrelaterte kunnskap knyttet til modelleringsprogrammer og norsk avtaleverk.
 - Forstår bygningsinformasjons modellerings betydning i et verdiskapingsperspektiv.
 - Har bransjekunnskap til plattformer, tekniske løsninger og avtaleverk.
 
Studenten
- Kan anvende fagrelaterte verktøy for å dimensjonere etter bjelkelagstabeller, samt andre tabeller.
 - Kan anvende oppslagsverk og allmenne standarder.
 - Kan anvende faglig kunnskap om styringsdokumenter for praktisk digitalt samarbeid i en byggeprosess som benytter BIM‐ metoder.
 - Kan anvende, framstille og berike 3D‐modeller, tegninger og tilhørende dokumentasjon.
 - Kan finne informasjon, mengdelister og skjemaer ut fra modellen.
 - Kan anvende og framstille tegninger og dokumentasjon i forhold til en søknadsprosess.
 - Kan anvende IFC‐standarden til utveksling av informasjon mellom ulike tegneformater.
 - Kan anvende faglige verktøy og overføre filer fra DAK ‐programmer til andre programmer.
 - Kan anvende ulike modellviewere/‐sjekkere for å koordinere og kvalitetssikre tegningsunderlag og teknisk dokumentasjon.
 - Kan anvende programmer for bildebehandling, presentasjon og animasjon.
 - Kan anvende kunnskap om digitale verktøy og allmenne standarder og forskrifter relatert til bygningsmodellering på praktiske og teoretiske problemstillinger.
 - Kan identifisere faglige problemstillinger innen digital modellering.
 
Studenten
- Har forståelse for eget behov for utvikling av kunnskaper og ferdigheter innenfor digital modellering.
 - Kan bygge relasjoner med yrkesgrupper i forbindelse med modelleringsoppdrag.
 - Har utviklet grunnholdning og forståelse for oppdragsetiske prinsipper i prosjekter knyttet til digital modellering.
 - Kan utføre BIM‐relatert arbeid etter utvalgte målgruppers behov.
 - Kan utføre arbeid i samarbeid med andre yrkesgrupper.
 - Kan utvikle arbeidsmetoder og produkter av relevans for BIM‐relaterte prosjekter/prosesser.
 
- Gjennomføre obligatoriske arbeidskrav
 
Et obligatorisk arbeidskrav innebærer en faglig prøving og må være godkjent for å kunne få sluttvurdering i et emne. Arbeidskrav vurderes som «godkjent» eller «ikke godkjent».
I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Det skal være en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.
Eksamen, se fagskolens forskrift.
- Forelesning/undervisning
 - Praktisk øving
 - Digitale arbeidsformer
 - Gruppearbeid
 - Prosjektarbeid
 - Case
 - Skriftlig arbeid til innlevering
 - Praktisk orientert laboratorieundervisning
 - Nettbasert undervisning (gjelder nettstudenter)
 - Veiledning