25TE64B EITKBPK Elektrokjemi og materialteknikk for batterier
25TE64B EITKBPK Elektrokjemi og materialteknikk for batterier
- Emnebeskrivelse
- Emnekode25TE64B EITKBPK
- StudieprogramBatteriproduksjon
- Studiepoeng15
- StudiestedKongsberg
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligMarte Gustavsen Ødegården
Studenten
- har kunnskap om materialvalg, battericeller, konstruksjon og oppbygning
- har kunnskap om elektrotekniske begreper, prinsipper og farer
- har kunnskap om det periodiske systemet, uorganiske stoffer og deres egenskaper og bindingsforhold
- har kunnskap om grunnprinsipper og terminologi innen kjemi og hydrometallurgi
- har kunnskap om utfordringer med lekkasjer og skadete batterier,metallers viktighet og bruksområder
- har kunnskap om metoder for utvinning og separasjon
- har kunnskap om hydrometallurgiens plass i verdikjeden og i den sirkulære økonomien
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap til å løse og beskrive battericeller elektroteknisk
- kan anvende faglig kunnskap til å foreta støkiometriske og volumetriske beregninger og analyser rettet mot uorganiske stoffer og forbindelser
- kan anvende faglig kunnskap til å foreta generelle kjemiske beregninger
- kan anvende faglig kunnskap til å bruke spenningsrekka og til beregning av cellepotensial.
- kn anvende faglig kunnskap i håndtering av lekkasjer og skadete batterier
- kan anvende faglig kunnskap til å beregne balanserte masse- og energistrømmer i hydrometallurgiske prosesser
- kan anvende faglig kunnskap til å forklare operasjonelle parametere i hydrometallurgiske prosesser
- kan anvende faglig kunnskap til å utføre enkle termodynamiske beregninger på hydrometallurgiske reaksjoner og likevekter
- kan anvende faglig kunnskap til å forklare standard diagrammer brukt i hydrometallurgisk analyse
- kan anvende faglig kunnskap til å planlegge og utføre hydrometallurgiske forsøk
- kan anvende faglig kunnskap til å skrive laboratorierapport på standard vitenskapelig format
- kan anvende faglig kunnskap til å diskutere miljømessige sider ved batterier og batteriproduksjon og avhending
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
Studenten
- har forståelse for hydrometallurgiske prosessers plassering i verdikjeden og kan arbeide ut fra eller med hydrometallurgi i batteriproduksjon
- har utviklet et bevisst forhold til etiske og HMS-relaterte utfordringer i batteriproduksjon
- kan utføre og utvikle hydrometallurgiske prosesser
- kan bygge relasjoner med andre yrkesgrupper og fagfeller
Arbeidskrav:
- Under gjennomføringen av modulen skal deltakerne gjennomføre et antall obligatoriske arbeidskrav som tilsvarer ca. ett arbeidskrav per to studiepoeng.
- Dette er praktiske eller teoretiske oppgaver som skal løses og leveres inn, ofte som gruppe.
- Når forholdene ligger til rette for det skal det innhentes autentiske oppgaver fra arbeidslivet.
- Hvert arbeidskrav skal følges av et individuelt refleksjonsnotat der studenten reflekterer rundt egen læring og relevans i forhold til arbeidslivet.
Samlinger inneholder obligatoriske læringsaktiviteter som gjør deltakelse obligatorisk. Det kan søkes fritak for deltakelse basert på enten helsetilstand eller pålagte aktiviteter fra arbeidsgiver, søknaden må dokumenteres med legeattest eller skriftlig uttalelse fra arbeidsgiver. Dersom fritak innvilges vil studenten få et obligatorisk arbeidskrav som har et omfang og innhold som tilsvarer læringsutbyttet for samlingen.
Underviserne vurderer besvarelsene til "godkjent"/"ikke godkjent" og gir utfyllende tilbakemelding på prestasjonen (gruppe) og individuell tilbakemelding på refleksjonsnotatet. Samtlige arbeidskrav må være godkjent for å få sluttvurdering i emnet
- Arbeidskravet som tidsmessig ligger midt i modulen vurderes med karakter A – F for at studenten skal vite mulig karakternivå i forhold til sluttvurdering.
- Det siste arbeidskravet skal fortrinnsvis baseres på en autentisk prosjektoppgave fra industrien, ha et større omfang enn de øvrige arbeidskravene og fungere som sluttvurdering av modulen.
- Sluttvurderingen vil baseres på dokumentasjonen og presentasjonen av det avsluttende prosjekt (i gruppe), et individuelt refleksjonsnotat fra prosjektet og en muntlig individuell høring.