Statusmelding

Emnebeskrivelsen for semesteret du ønsket å se, er ikke publisert. Du ser nå den sist tilgjengelige versjonen.

25TE56H EITKIDK Elektroniske systemer

25TE56H EITKIDK Elektroniske systemer

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      25TE56H EITKIDK
    • Studieprogram
      Industri 4.0
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Kongsberg
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.2
    • Emneansvarlig
      Per Anton Hansen
Undervisningssemestere
2021 Høst
2022 Vår
Om emnet

Temaer

  • Elektronikk, mikrokontrollteknikk og måleteknikk
  • Mikrokontrollerteknikk
  • Elektronisk kommunikasjon
Emnets innhold

Grunnleggende elektronikk

  • Anvendelser for elektroniske systemer
  • Passive komponenter
  • Aktive komponenter
  • Elektronisk måleteknikk 
  • Konstruksjon, dokumentasjon og produksjon av elektroniske kretser ved hjelp av dataverktøy

Mikrokontrollerteknikk

  • Mikrokontrollernes rolle i måling, styring og regulering
  • Mikrokontrollerens elektroniske grensesnitt med inn- og utganger og kraftelektroniske driverkretser
  • Programmering av mikrokontrollere med praktiske sanntidsanvendelser og sekvensstyringer
  • Analog/digital og digital/analog signalomforming
  • Passive filtre
  • Strømforsyninger
  • Operasjonsforsterkerens virkemåte og anvendelser
  • Grunnleggende logiske funksjoner med anvendelser og implementasjon
  • Boolsk algebra

Elektronisk kommunikasjon

  • OSI modellen
  • Seriell og parallell datakommunikasjon
  • Registre, serie til parallellomforming, parallell til serieomforming
  • Internett protokoll og ethernet
  • Datanettverk; strukturer og grunnleggende nettverksinfrastruktur
  • Kabler og kablingssystemer inklusive fiberoptiske systemer
  • Grunnleggende EMC/EMI
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten:

  • har kunnskap om oppbygging og virkemåte til digitale og analoge systemer
  • har kunnskap om ulike metoder for elektronisk kommunikasjon og overføring av signaler mellom enheter
  • har kunnskap om kvalitetsvurdering av kommunikasjonsløsninger og dimensjonering av analoge og digitale systemer
  • har kunnskap om begreper og definisjoner innen datanettverk og nettverksstrukturer
  • har kunnskap om fiberteori og forskjellig typer kabler og kablingssystemer
  • har kunnskap om forskjellige typer kraftforsyninger
  • har kunnskap om mikrokontrollerkretser og bruken av disse
  • kan vurdere eget arbeid i forhold til gjeldende lover og normer
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen elektroniske systemer
  • har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen elektroniske systemer
Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan gjøre rede for valg av komponenter til digitale og analoge systemer
  • kan gjøre rede for valg av tester tatt på enkle elektroniske systemer i laboratorieøvinger for å verifisere virkemåte
  • kan gjøre rede for valg av elektroniske tegneverktøy til framstilling og systematisering av dokumentasjon
  • kan gjøre rede for valg av komponenter og utstyr ut i fra datablader og teknisk dokumentasjon og ta hensyn til støypåvirkning og temperaturendringer
  • kan reflektere over resultat fra målinger på elektroniske systemer og justere disse under veiledning
  • kan finne og henvise til informasjon, datablader og fagstoff innen elektronikk og vurdere relevansen for en yrkesfaglig problemstilling
  • kan kartlegge faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak innenfor elektroniske systemer
Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan planlegge, gjennomføre og dokumentere laboratorieøvinger med elektronikkomponenter alene og som deltaker i gruppe og i tråd med krav og retningslinjer
  • kan utføre arbeidet etter kundens behov
  • kan bygge relasjoner med fagfeller innen elektroniske systemer og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper
  • kan utveksle synspunkter med andre innen elektrofaget, og formidle sin kompetanse til brukere av systemene
  • kan bidra til organisasjonsutvikling i bedriften
Arbeidsinnsats
  • Gjennomføre obligatoriske arbeidskrav 

 

Et obligatorisk arbeidskrav innebærer en faglig prøving og må være godkjent for å kunne få sluttvurdering i et emne. Arbeidskrav vurderes som «godkjent» eller «ikke godkjent». 

Vurdering

I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Det skal være en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. 

Eksamen, se fagskolens forskrift.

Arbeids- og læringsaktiviteter
  • Forelesning/undervisning
  • Praktisk øving 
  • Digitale arbeidsformer
  • Gruppearbeid
  • Prosjektarbeid
  • Case
  • Skriftlig arbeid til innlevering
  • Praktisk orientert laboratorieundervisning
  • Nettbasert undervisning (gjelder nettstudenter)
  • Veiledning
Litteraturliste

Relevante internettsider blir oppgitt underveis.

Litteraturliste oppdateres ved studiestart.