25TB02J EITKANK Konstruksjon anlegg
25TB02J EITKANK Konstruksjon anlegg
- Emnebeskrivelse
- Emnekode25TB02J EITKANK
 - StudieprogramAnlegg Kongsberg
 - Studiepoeng15
 - StudiestedKongsberg
 - StudienivåFagskole nivå 5.2
 - EmneansvarligPer Anton Hansen
 
 
Temaer:
- Faglig ledelse (integrert)
 - Anleggskonstruksjoner
 - Geoteknikk
 - Betong- og stålkonstruksjoner
 - Konstruksjonslære
 
Faglig ledelse (integrert)
- Etikk og ledelse
 - Produksjonsanalyse
 - Produksjonsplanlegging
 - Produksjonsoptimalisering
 
Anleggskonstruksjoner
- Veiutforming
 - Veioppbygning
 - Masseforflytning og masse disponering
 - Trafikksikring og arbeidsvarsling
 - Bro og kai konstruksjoner
 - Dammer og kraftverk
 - Bane
 
Geoteknikk
- Geologi
 - Geoteknikk
 - Geotekniske beregninger
 
Betong- og stålkonstruksjoner
- Bøying
 - Knekking
 - Grunnlag for dimensjonering, last og sikkerhet
 - Dimensjonering enkle dekker, bjelker og søyler
 
Konstruksjonslære
- Grunnlag statikk og fasthetslære
 - Resultanten til krefter
 - Likevekt
 - Massegeometri
 - Normalkrefter
 
Kandidaten:
- Har kunnskap om byggemetoder for enkle bro- og kaikonstruksjoner, dammer, kraftverk, samt større og mindre veganlegg
 - Har kunnskap om løsmasser i forbindelse med anleggsarbeider og risiko og tiltak forbundet med det
 - Har kunnskap om enkle betong-/stålkonstruksjoner samt støpeledelse
 - Har kunnskap om permanente og variable laster på en konstruksjon
 - Har kunnskap om dimensjonering av enkle betongkonstruksjoner og stålkonstruksjoner som søyler og bjelker
 - Har kunnskap om geotekniske beregninger innenfor jordtrykk, fundamentering og stabilitet
 - Kan vurdere eget arbeid med konstruksjon av anlegg i forhold til gjeldende lover, forskrifter, vedtekter og standarder innen anleggskonstruksjon
 - Har kunnskap om bransjen som driver med konstruksjon av anlegg
 - Kan oppdatere sin kunnskap om konstruksjoner av anlegg
 - Kjenner til anleggskonstruksjons historie, tradisjon, egenart og plass i samfunnet
 - Har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen konstruksjon av anlegg
 
Kandidaten:
- Kan gjøre rede for prosjektering, planlegging og utførelse av veiutbygginger og andre anlegg
 - Kan gjøre rede for geotekniske utfordringer og tolke resultater fra de vanligste undersøkelser og tester som tas av grunnen
 - Kan gjøre rede for beregninger som er nødvendig innenfor enkle betongkonstruksjoner
 - Kan gjøre rede for statiske beregninger på konstruksjonsemnene
 - Kan gjøre rede for hvordan man leser og tegner betong- og armeringstegninger
 - Kan reflektere over hvilke løsninger som er tatt for konstruksjoner av anlegg og justere disse under veiledning
 - Kan finne og henvise til informasjon og fagstoff om konstruksjoner av anlegg og vurdere relevansen for et anleggsprosjekt
 - Kan kartlegge konstruksjonen av et anlegg og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
 
Kandidaten:
- Kan planlegge og gjennomføre et anleggsprosjekt, som et veianlegg, som deltaker eller leder av gruppe og i tråd med gjeldende krav og regelverk, som trafikksikring og arbeidsvarsling ved arbeid på trafikkert vei
 - Kan utføre et anleggsprosjekt etter kunders ønske og myndigheters krav
 - Kan bygge relasjoner med fagfeller innen konstruksjon av anlegg og på tvers av fag som rådgivende ingeniører, konsulenter og arkitekter, samt med eksterne målgrupper som ingeniører og økonomer i Statens vegvesen
 - Kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor konstruksjon av anlegg og delta i diskusjoner om sikker, økonomisk og miljøvennlig praksis
 - Kan bidra til organisasjonsutvikling gjennom proaktiv rapportering om eventuelle hendelser
 
- Gjennomføre obligatoriske arbeidskrav
 
Et obligatorisk arbeidskrav innebærer en faglig prøving og må være godkjent for å kunne få sluttvurdering i et emne. Arbeidskrav vurderes som «godkjent» eller «ikke godkjent».
I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Det skal være en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.
Eksamen, se fagskolens forskrift.
- Forelesning/undervisning
 - Praktisk øving
 - Digitale arbeidsformer
 - Gruppearbeid
 - Prosjektarbeid
 - Case
 - Skriftlig arbeid til innlevering
 - Praktisk orientert laboratorieundervisning
 - Nettbasert undervisning (gjelder nettstudenter)
 - Veiledning