25AR04C EIRLOPK Destinasjonsutvikling
25AR04C EIRLOPK Destinasjonsutvikling
- Emnebeskrivelse
- Emnekode25AR04C EIRLOPK
- StudieprogramReiseliv og opplevelsesutvikling
- Studiepoeng15
- StudiestedGeilo
- StudienivåFagskole nivå 5.2
- EmneansvarligSunniva Buseth Kåpvik
Temaer:
- Vertskap
- Utviklingen av reiseliv og turisme
- Det helhetlige reiselivsproduktet
- Destinasjonsledelse
- Destinasjonsanalyse
Vertskap
- Vertskapsrollen
- Vertskapets grunnpilarer
Utviklingen av reiseliv og turisme
- Destinasjon
- Destinasjonssamarbeid
Det helhetlige reiselivsproduktet - reiselivssystemet
- Det geografiske og samfunnsmessige perspektivet
- Markedsperspektivet
- Bærekraft i reiselivet
Det helhetlige reiselivsproduktet - destinasjonssystemet
- Attraksjoner
- Øvrige reiselivsnæringer
Det helhetlige reiselivsproduktet - destinasjonssystemet
- Opplevelser
- Forutsetninger for reiseliv
Destinasjonsledelse
- produktutvikling i reiselivet
- distribusjonssystemet
Destinasjonsanalyse
- forstudie
- analyse
- utviklingsområder
Kandidaten:
- har kunnskap om vertskapets rolle i det helhetlige opplevelsesproduktet og hva som kjennetegner et godt vertskap
- har kunnskap om kulturbegrepet og interkulturell forståelse
- har innsikt i relasjonsbygging mellom gjest og vertskap og mellom kollegaer
- har innsikt i reiselivets verdikjede og kundeopplevelsen
- har kunnskap om gjesters behov, motivasjon og holdninger
- har innsikt i segmentering, målgrupper og posisjonering
- har kunnskap om digitale distribusjonskanaler og stedsmarkedsføring
- har kunnskap om bærekraft i destinasjonsutvikling
- har kunnskap om reiselivets påvirkning på miljøet
Kandidaten:
- kan reflektere over vertskapskompetansen i konkrete arbeidssituasjoner
- kan bruke kunnskap om interkulturelle forskjeller og identitet i gjestemøter
- kan reflektere over relasjonsbygging for å skape kontakt og trygghet hos gjestene
- kan segmentere markedet og definere målgrupper
- kan tilpasse markedets kommunikasjonsmetoder til ulike målgrupper
Kandidaten:
- kan utveksle synspunkter med aktørene i reiselivet om hvordan opptre korrekt i vertskapsrollen ved å tilpasse adferd til situasjonen
- kan planlegge og forstå kundens behov i reiselivet
- kan utveksle synspunkter om verdien av destinasjonssamarbeid
- kan planlegge og gjennomføre bærekraftige virksomhetsmodeller i reiselivet
- kan utveksle synspunkt med andre om merkevarebygging og ivaretakelse av merkevaren
- Gjennomføre obligatoriske arbeidskrav
Et obligatorisk arbeidskrav innebærer en faglig prøving og må være godkjent for å kunne få sluttvurdering i et emne. Arbeidskrav vurderes som «godkjent» eller «ikke godkjent».
I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Det skal være en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.
Eksamen, se fagskolens forskrift.
- Forelesning/undervisning
- Praktisk øving
- Digitale arbeidsformer
- Gruppearbeid
- Prosjektarbeid
- Case
- Skriftlig arbeid til innlevering
- Praktisk orientert laboratorieundervisning
- Nettbasert undervisning (gjelder nettstudenter)
- Veiledning
Litteraturliste oppdateres ved studiestart.
Relevante internettsider blir oppgitt underveis.
Georg Kamfjord (2019): Det helhetlige reiselivsproduktet, Fagspesialisten,
ISBN: 9788269141528
Håndbok for reisemålsutvikling, Innovasjon Norge, https://business.visitnorway.com/no/verktoy/reisemalsutvikling/handbok-for-reisemalsutvikling/