25AL08B EILFPLK23 Leders rammer
25AL08B EILFPLK23 Leders rammer
- Emnebeskrivelse
- Emnekode25AL08B EILFPLK23
- StudieprogramPraktisk lederutdanning
- Studiepoeng15
- StudiestedFredrikstad, Kongsberg
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligGunn-Marit Storum
- Interne og eksterne rammebetingelser for organisasjonen
- Interessentkartlegging
- Arbeidsgivers plikter og rettigheter
- Arbeidstakers plikter og rettigheter
- Trepartssamarbeidet
- Arbeidsmiljøloven
- Personvern GDPR
- Organisasjonskultur
- Organisasjonsutvikling
- Kompetanseutvikling
- Kvalitet- og HMS ledelse
- Team- og gruppeledelse
Kandidaten:
- Har kunnskap om organisasjonsteori og organisasjonskultur
- Har kunnskap om de vanligste begreper, metoder og verktøy knyttet til økonomi i organisasjoner
- Har kunnskap om trepartssamarbeidet i næringslivet
- Har innsikt i relevante avtaler, regler og lovverk for arbeidslivet
- Har kunnskap om hvordan organisasjoner fungerer og kan utvikles
- Har innsikt i kvalitets- og HMS-ledelse
Kandidaten:
- Kan anvende faglig kunnskap fra relevant teori og avtaleverk for å skape og videreutvikle arbeidsmiljøet
- Kan anvende faglig kunnskap og verktøy i ledelse og styring av ressurser og kompetanse
- Kan kartlegge en organisasjons behov for kompetanse og iverksette relevante tiltak
- Kan anvende faglig kunnskap og verktøy til utøvelse av arbeidsgiverrollen
- Kan anvende faglig kunnskap til ledelse av grupper, team og prosjekt
- Kan kartlegge nåsituasjonen av organisasjonens ressurser og ivaretakelse av disse, og iverksette nødvendige tiltak
Kandidaten:
- Har forståelse for dilemmaer knyttet til utøvelse av lederrollen
- Kan utvikle arbeidsmetoder knyttet til kartlegging og tiltak av organisasjonens kompetanse og økonomi
- Kan utvikle metoder for bruk av digitale verktøy til styring av organisasjonens ressurser
- Gjennomføre obligatoriske arbeidskrav
Et obligatorisk arbeidskrav innebærer en faglig prøving og må være godkjent for å kunne få sluttvurdering i et emne. Arbeidskrav vurderes som «godkjent» eller «ikke godkjent».
I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Det skal være en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.
Eksamen, se fagskolens forskrift. Ref tabell 3 i studieplan.
- Forelesning/undervisning
- Praktisk øving
- Digitale arbeidsformer
- Gruppearbeid
- Prosjektarbeid
- Case
- Skriftlig arbeid til innlevering
- Nettbasert undervisning (gjelder nettstudenter)
- Veiledning