02AL66D EILADK Endring og utvikling
02AL66D EILADK Endring og utvikling
- Emnebeskrivelse
- Emnekode02AL66D EILADK
- StudieprogramAdministrativ koordinator
- Studiepoeng10
- StudiestedFredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligOle Kristian Thoresen
Hovedtemaer:
Endring og omstillingsprosesser
- Endringsledelse
- Omstillingsprosesser
- Motivasjon
Innovasjon
- Innovasjonsteorier f. eks markedsinnovasjon.
- Innovasjonskultur
- LEAN
Studenten:
- har kunnskap om relevante teorier og modeller for endringsledelse
- har kunnskap om omstillingsprosesser og deres betydning for organisasjonens utvikling
- har kunnskap om relevante innovasjonsteorier og – modeller, samt deres anvendelse i organisasjoner
- har kunnskap om motivasjonsteori
- har kunnskap om hva LEAN er og de viktigste prinsippene
Studenten
- kan anvende endringsledelse modeller i praktiske situasjoner for å lede og støtte endringsprosesser
- kan identifisere, planlegge og gjennomføre omstillingsprosesser på en strukturert og effektiv måte.
- kan anvende innovative løsninger på organisatoriske utfordringer.
- kan anvende kunnskap til å motivere seg selv og andre.
- kan anvende kunnskap om LEAN for å forbedre arbeidsprosesser
Studenten
- kan kartlegge og tilpasse endringsstrategier for å møte organisasjonens behov og utfordringer
- har utviklet forståelse for hvordan håndtere motstand og fremme aksept for omstilling i organisasjonen
- kan bidra til å fremme en kultur for innovasjon og kontinuerlig forbedring i organisasjonen
Arbeidskrav
- Det settes minimum 2 obligatoriske arbeidskrav til emnet.
Alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne få sluttvurdering i emnet
Eksamen
Det gjennomføres ikke eksamen i emnet
Formell vurdering av arbeidskrav med godkjent/ikke godkjent.
Det skal foretas en sluttvurdering i emnet av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Studentens arbeidsinnsats med ulike studieoppgaver, i tillegg til samarbeid og engasjement i undervisningen har også betydning for emnekarakter. Endelig emnekarakter skal fremgå på vitnemål/karakterutskrift. Et emne kan kun lede frem til en karakter.
Emnet vurderes med karakterskala A-F
Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner