Statusmelding

Emnebeskrivelsen for semesteret du ønsket å se, er ikke publisert. Du ser nå den sist tilgjengelige versjonen.

01TX00H EITKFRE Hovedprosjekt

01TX00H EITKFRE Hovedprosjekt

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01TX00H EITKFRE
    • Studieprogram
      Universell
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.2
    • Emneansvarlig
      Ole Kristian Thoresen
Undervisningssemestere
2024 Høst
2025 Vår
2025 Høst
2026 Vår
2026 Høst
2027 Vår
Om emnet

Hovedprosjekt er det avsluttende obligatoriske emnet på fagskoleingeniørutdanningen og skal inngå i den tekniske spesialiseringen. Oppgaven skal være forankret i reelle ingeniørfaglige problemstillinger fra samfunns- og næringsliv.

Det skal etableres grupper som jobber selvstendig i et team med hovedprosjektoppgaven. Gruppen velger problemstilling, utarbeider prosjektkontrakt, gjennomfører prosjektet, skriver prosjektrapport og presenterer prosjektet muntlig.

Gruppens sammensetning og oppgavebeskrivelse skal godkjennes av Fagskolen i Viken.  

Hver gruppe får en hovedveileder som skal veilede gruppen i prosessen.

Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hvordan man skriver en prosjektrapport
  • har særskilte kunnskaper om et selvvalgt tema med en problemstilling innenfor fordypningen
  • har kunnskap om hvordan man innhenter informasjon om tema for et hovedprosjekt
  • har kunnskap om sammenhengen mellom teori og praksis
  • kan vurdere eget prosjekt i forhold til gjeldende normer og krav
  • kjenner til bransjen/yrker som er knyttet til tema i hovedprosjektet
Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan gjøre rede for valg av tema for hovedprosjekt
  • kan identifisere, kartlegge og vurdere en faglig problemstilling
  • kan delta i teamarbeid, planlegge, kommunisere og presentere prosjektarbeid og resultat
  • kan skrive en prosjektrapport
  • kan drøfte sammenhengen mellom teori og praksis
  • kan reflektere over eget prosjekt og justere dette under veiledning av fagfolk
  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff for å vurdere relevansen til en problemstilling i et prosjekt
  • kan benytte IKT-verktøy for prosjektstyring, og innenfor temaer og problemstillinger der programvarebruk er relevant/påkrevd
Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan planlegge og gjennomføre et prosjektarbeid alene og som deltaker i gruppe i tråd med formelle og etiske krav og retningslinjer
  • har utviklet en bevissthet rundt prosjektarbeid og kan fordype seg i tema som danner grunnlag for prosjektet, samt tenke kreativt og nyskapende
  • kan utføre et prosjektarbeid i tråd med bedrifters eller arbeidsgivers behov
  • kan utveksle synspunkter med andre i team eller bedrift og delta i diskusjoner om utvikling av et prosjekt
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • Prosjektkontrakt
  • Midtveismøte
  • Presentasjonsside
  • Individuell log/timeliste
  • Prosjektrapport
  • Muntlig presentasjon av prosjektet
  • Individuell høring

Alle arbeidskrav må være vurdert til godkjent for å få en sluttvurdering

Eksamen

Det er ikke eksamen i dette emnet

Vurdering

Hovedprosjektet vurderes i forhold til følgende kriterier:

God prosess gjennom prosjektet - Hovedprosjektet skal gjenspeile hvordan tekniske prosjekter gjennomføres i næringslivet. I denne sammenhengen er prosessen like viktig som det endelige resultatet av prosjektet. Prosessen vurderes etter graden av selvstendighet i planlegging og styring av prosjektet. Det er relevant å vurdere bruken av kontrakter, interne avtaler, møteinnkalling og andre administrative verktøy som studentene har tilegnet seg i løpet av utdanningen. Sluttproduktet av et hovedprosjekt er et resultat av denne prosessen og er avgjørende for å måle studentenes vurderingsevne og selvstendighet.

Krav til ferdigheter og kunnskaper – Besvarelsen skal vise at den oppfyller oppgavens læringsutbyttebeskrivelse. Besvarelsen skal beskrive relevant funksjons- og ansvarsområde for studiet og gjenspeile praktiske problemstillinger innen det aktuelle emnet. Studenten skal benytte relevant teori for å belyse og faglig begrunne oppgavens besvarelse. Besvarelsen skal vise at studenten kan finne frem i relevant litteratur og regelverk, og vise forståelse for dokumentert arbeid og kunnskapsbasert praksis.

Metodisk redegjøringskrav - Det skal vises evne til å finne fram kildestoff, bruke kilder i behandlingen av eget materiale, og til å vise saklig kildekritikk. Oppgaven må være utført i samsvar med skolens retningslinjer for prosjektoppgaveskriving.

Selvstendighet og drøfting - Besvarelsen skal vise selvstendige vurderinger og at temaet behandles saklig, kritisk og analytisk med drøfting av standpunkter og påstander. Sammenheng mellom teori og praksis skal belyses ved hjelp av praksiseksempler.

Originalitet - Besvarelsen må ikke ha påfallende likhet med andre besvarelser eller annet publisert materiale.

Prosjektrapporten vurderes samlet for hele gruppen og er utgangspunktet for den muntlige presentasjonen og høringen.
I den muntlige presentasjonen gir studentene en samlet presentasjon av oppgaven, mens den individuelle muntlig høringen gjennomføres for å vurdere den faglige forståelsen hos hver enkelt student.

Under vurderingen vil prosjektprosess, prosjektrapport og presentasjon vektes 60% og individuell høring 40%

 

Arbeids- og læringsaktiviteter
  • Selvstendig arbeid i grupper med veiledning

Gruppene står selv ansvarlig for gjennomføringen av prosjektet. Rollen til lærergruppen er å veilede gruppene og den enkelte, valg/beslutningen må gruppa eller den enkelte selv ta. Eksterne krefter og andre lærere kan også benytte ved behov.

Litteraturliste

Studentene må selv finne frem til aktuell og relevant litteratur på det aktuelle feltet.