Statusmelding

Emnebeskrivelsen for semesteret du ønsket å se, er ikke publisert. Du ser nå den sist tilgjengelige versjonen.

01TX00A Realfaglige redskap

01TX00A Realfaglige redskap

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01TX00A
    • Studieprogram
      Universell
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Kongsberg
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.2
    • Emneansvarlig
      Gunn-Marit Storum
Undervisningssemestere
2024 Høst
2025 Vår
2025 Høst
2026 Vår
2026 Høst
2027 Vår
2027 Høst
2028 Vår
Om emnet

Temaer:

  • Matematikk
  • Fysikk
Emnets innhold

Matematikk

  • Grunnleggende matematikk
    • Regneregler.
    • Brøk og prosentregning, inkludert logaritmer.
    • Potenser.
    • Tall på standardform.
    • Sammentrekning og faktorisering.
  • Likninger og formelregning
    • Løse likninger av første og andre grad.
    • Løse likningssett med to ukjente.
    • Tilpasse og omforme formeluttrykk.
  • Trigonometri og geometri
    • Areal, omkrets, volum og overflate.
    • Pytagoras’ setning.
    • Trigonometri.
    • Vektorer.
  • Funksjoner
    • Rette linjer.
    • Polynomfunksjoner.
    • Eksponentialfunksjoner.
    • Derivasjon og integrasjon av polynomfunksjoner.
    • Regresjon
    • Praktiske eksempler
  • Grunnleggende statistikk

Fysikk 

  • Innledende emner
    • Anvende SI-systemet og dekadiske prefikser.
    • Begrepene masse, tyngde og massetetthet.
    • Usikkerhet og korrekt bruk av gjeldende siffer.
  • Kraft og rettlinjet bevegelse
    • Anvende Newtons lover.
    • Regne med bevegelseslikninger ved konstant fart og ved konstant akselerasjon.
  • Energi
    • Beregne arbeid, effekt og virkningsgrad.
    • Beregne kinetisk og potensiell energi.
    • Anvende energibevaring.
  • Termodynamikk
  • Fysikk i væsker og gasser
  • Statikk
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om realfag som redskap innen sitt fagområde.
  • har kunnskap om realfaglige begreper, teorier, analyser, strategier, prosesser og verktøy som anvendes
  • kan utføre beregninger, overslag og problemløsning relevant for dimensjoneringer og andre problemstillinger innen studieretningen
  • kan vurdere eget arbeid i henhold til matematiske og fysiske lover
  • kan utvide sine kunnskaper og har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen realfag.
  • kjenner til matematikkens og fysikkens egenart og plass i samfunnet
Ferdigheter

Studenten:

  • kan gjøre rede for valg av regnemetode som anvendes for å løse faglige problemer
  • kan gjøre rede for valg av digitale verktøy som anvendes til problemløsning innen realfaglige tema
  • kan anvende digitale hjelpemidler til å løse matematiske problemer
  • kan vurdere resultater av beregninger, samt reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
  • kan finne og henvise til relevant informasjon og fagstoff i formelsamlinger, tabeller og fagbøker
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere realfaglige problemstillinger
  • har kjennskap til og kan anvende grunnleggende fysiske lover og fysikkens metodikk
  • kan tolke og anvende modeller som benyttes innen matematikk og fysikk
Generell kompetanse

Studenten:

  • kan planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe ved å anvende realfag i tråd med etiske krav, retningslinjer og målgruppens behov
  • har innsikt i hvilke forutsetninger og forenklinger man har gjort i sine beregninger
  • har innsikt i rekkevidde og begrensninger for de metoder som anvendes
  • kan utveksle synspunkter og samarbeide om fagspesifikke problemstillinger med realfag som tverrfaglig fundament med fagfeller og dermed bidra til organisasjonsutvikling
Arbeidsinnsats

Gjennomføre obligatoriske arbeidskrav 

Et obligatorisk arbeidskrav innebærer en faglig prøving og må være godkjent for å kunne få sluttvurdering i et emne. Arbeidskrav vurderes som «godkjent» eller «ikke godkjent». 

Vurdering

Det gjennomføres obligatoriske arbeidskrav i emnet. Disse vurderes til godkjent/ikke godkjent. Antall arbeidskrav fremkommer i emnets fremdriftsplan.

Det foretas en helhetlig vurdering i emnet. Emnekarakter fastsettes basert på ett eller flere vurderingstellende elementer. Det fremkommer i emnets fremdriftsplan hva som er vurderingstellende arbeid.

Det gjennomføres ikke eksamen i emnet.

Arbeids- og læringsaktiviteter
  • Forelesning/undervisning
  • Praktisk øving 
  • Digitale arbeidsformer
  • Gruppearbeid
  • Prosjektarbeid
  • Case
  • Skriftlig arbeid til innlevering
  • Praktisk orientert laboratorieundervisning
  • Nettbasert undervisning (gjelder nettstudenter)
  • Veiledning
Litteraturliste

Relevante internettsider blir oppgitt underveis.

Litteraturliste oppdateres ved studiestart.