01TT01D EITBTKH24 Logistikk, bærekraft og sirkulærøkonomi
01TT01D EITBTKH24 Logistikk, bærekraft og sirkulærøkonomi
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01TT01D EITBTKH24
- StudieprogramBilteknikk
- Studiepoeng10
- StudiestedKongsberg
- StudienivåFagskole nivå 5.2
- EmneansvarligGry Brubakk Fossan
Temaer
Logistikk
- Lokaliseringssystem for delelager
- Kostnader vedrørende innkjøp, transport, lagring og restordre
- Bruk av ABC analyser i lagerstyringen.
- Datagrunnlag og bestillingssystemer
- Lagerfunksjoner, mottaksprosedyrer og vareuttak
- Ekspedisjonsrutiner for reservedeler og utstyr
- Skader, avviksrapporteringer og feilrapportering i forbindelse med transporter
- Emballasje og retursystem, samt pakking og merking av sendinger
- Pakking og merking av forsendelser
- Gjennomløp av jobber – just in time filosofien
- Bestillingsprinsipper, kalkulasjonsmetoder og varesanering
- Produktegenskaper og lønnsomme bestillinger
Bærekraft og sirkulærøkonomi
- FNs bærekraftsmål
- Krav til bærekraftsrapportering
- Gjenvinning
- Resirkulering
- Ombruk
- Gjenbruk
- Ressurspyramiden
- Avfallsreduksjon
- Gjenbruk eller ombruk
- Materialgjenvinning
- Energigjenvinning
- Deponering
- Ta bort miljøfarlige materialer
- Redesigne produktene slik at materialene kan deles opp i sine bestanddeler
- Bruke fornybar energi i produksjon og transport
- Bruke material som er gjenvunnet
- Dele, leie eller låne ut produksjonsmiddel heller enn å eie
Studenten
- har kunnskap om forskjellene mellom lineærøkonomi og sirkulærøkonomi
- har kunnskap om sirkulæreøkonomiske prinsipper og utfordringene for en bærekraftig virksomhet i bransjesammenheng
- har kunnskap om hvordan innovasjonsprosesser kan bidra til at bedrifter og næringer tar i bruk sirkulærøkonomiske prinsipper.
- har kunnskap om logistikktekniske teorier og begreper, samt bransjetekniske prosesser og verktøy
- kan vurdere hvilke faktorer som påvirker kostnader i bilbransjen
- kan oppdatere sin kunnskap innen bærekraft og energianalyse
- har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen fagfeltene bærekraft og energiteknikk
- har innsikt i FNs bærekraftsmål
- kan vurdere eget arbeid i forhold til gjeldende normer og krav som gjelder for energibruk og miljø
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen energiteknikk, kjemi og miljø
- har innsikt i egne utviklingsmuligheter innenfor det grønne skiftet
Studenten
- kan reflektere over energibruk med hensyn til utslipp og bærekraft og kunne endre energibruk for å bidra til det grønne skiftet
- kan anvende samspillet mellom økonomiske, sosiale, miljømessige spørsmål innen sirkulærøkonomi
- kan anvende innovative muligheter for verdiskaping ved å tilpasse sirkulærøkonomiske prinsipper innenfor bedriften
- Kan kartlegge og identifisere forbedringspotensial innen drift av etter-marked ved bruk av bærekraftig verdikjedetankegang
- kan finne og henvise til informasjon og fagstoff om utfordringene for det grønne skiftet og vurdere tiltak for å bidra til 1,5 graders-målet
- kan kartlegge en situasjon som har med miljø og bærekraft å gjøre og identifisere energitekniske utfordringer for å ta i bruk nullutslippsenergibærere
Studenten
- kan utveksle synspunkter om hvordan logistikk i virksomheten kan utvikles i samhandling med medarbeidere og prosjektdeltakere i prosessen
- kan utveksle synspunkter med andre om bærekraftsmål og delta i diskusjoner om sikker, økonomisk og miljøvennlig praksis
- kan videreutvikle arbeidsmetoder som bedriften tar i bruk i sirkulærøkonomiske prinsipper og fremme deres betydning for bransjen i ulike sammenhenger
- kan utvikle en sirkulærøkonomisk grunnholdning i en virksomhet basert på bedriftens strategi og målsetninger
- kan utvikle etiske holdninger for sirkulærøkonomiske prinsipper i en virksomhet
- kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver, som å utføre miljøtiltak for å sikre en bærekraftig drift, alene, og som deltaker i gruppe, i tråd med etiske krav og retningslinjer
- kan bygge relasjoner med fagfeller innen det grønne skiftet og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper
- kan utveksle synspunkter om energibruk og miljø på en bærekraftig måte med andre med bakgrunn innenfor bransjen/yrket og delta i diskusjoner om utvikling for å nå 1,5 graders-målet
Arbeidskrav
- Minimum 2 og inntil 5 arbeidskrav
Alle arbeidskrav og vurderingstellende arbeid må være vurdert til godkjent/bestått for å få en sluttvurdering i emnet. Vurderingstellende arbeid fremkommer i fremdriftsplan i emnet som utleveres ved skolestart.
Eksamen
Det gjennomføres ikke eksamen i emnet.
Et emne kan kun lede frem til èn karakter.
Det gjennomføres obligatoriske arbeidskrav i emnet. Disse vurderes til godkjent/ikke godkjent. Antall arbeidskrav fremkommer i emnets fremdriftsplan.
Det foretas en helhetlig vurdering i emnet. Emnekarakter fastsettes basert på ett eller flere vurderingstellende elementer. Det fremkommer i emnets fremdriftsplan hva som er vurderingstellende arbeid.
- Forelesning/undervisning
- Praktisk øving
- Digitale arbeidsformer
- Gruppearbeid
- Prosjektarbeid
- Case
- Skriftlig arbeid til innlevering
- Praktisk orientert laboratorieundervisning
- Nettbasert undervisning (gjelder nettstudenter)
- Veiledning