Statusmelding

Emnebeskrivelsen for semesteret du ønsket å se, er ikke publisert. Du ser nå den sist tilgjengelige versjonen.

01TK85C EIRLTRK Opplevelsesdesign og formidling

01TK85C EIRLTRK Opplevelsesdesign og formidling

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01TK85C EIRLTRK
    • Studieprogram
      Norsk tradisjonsdrikke som reiselivsprodukt
    • Studiepoeng
      8
    • Studiested
      Jessheim
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Mette Marthinsen
Undervisningssemestere
2025 Høst
2026 Vår
Om emnet

Temaer:

  • ​Historiefortelling
  • Opplevelsesdesign
  • Kulinariske opplevelser
Emnets innhold

Historiefortelling

  • Formidling
  • Historiefortelling i praksis
  • Dramaturgikurven

Opplevelsesdesign

  • Storytelling
  • Opplevelsespyramiden
  • Co-creation (samskaping)

Kulinariske opplevelser

  • Mat og drikke som kulturuttrykk
  • Kulinariske tradisjoner, produkter og råvarer som utgangspunkt for opplevelser
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten:

  • har kunnskap om hvordan historiefortelling kan danne grunnlag for opplevelsesutvikling
  • har kunnskap om hvordan kulinariske tradisjoner, produkter og råvarer kan danne grunnlag for opplevelsesutvikling
Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan anvende historiefortelling i produksjonen av kulinariske opplevelser
  • kan anvende opplevelsesdesign i utviklingen av norsk drikke som reiselivsprodukt
  • kan finne relevant informasjon og fagstoff som danner grunnlaget for kulinariske opplevelser og reiselivsprodukter
Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan utvikle kulinariske reiselivsprodukter
  • kan planlegge og gjennomføre av kulinariske opplevelser, med fokus på drikkevarer
  • kan bygge relasjoner og samhandle med leverandører av produkter og råvarer
Arbeidsinnsats

Det gjennomføres tre obligatoriske arbeidskrav i emnet. Disse vurderes til godkjent/ikke godkjent. Alle arbeidskrav må være vurdert til godkjent for å få sluttvurdering i emnet.

 

Oppmøteplikt

Minst 75% oppmøte på samlinger.

Vurdering

Avsluttende emnevurdering, arbeidskrav og refleksjonsnotat danner grunnlaget for emnekarakteren. Avsluttende emnevurdering vektes med 70% og øvrige arbeidskrav/refleksjonsnotat med 30%. Emnet vurderes med karakter A-F. 

Det gjennomføres ikke eksamen i emnet.

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL (problembasert læring), gruppearbeid, presentasjoner, refleksjoner og diskusjoner.

Litteraturliste

Relevante internettsider blir oppgitt underveis.

Litteraturliste deles ved studiestart.