Statusmelding

Emnebeskrivelsen for semesteret du ønsket å se, er ikke publisert. Du ser nå den sist tilgjengelige versjonen.

01TK02P EITKKMFH24 Prosjektsstyring og hovedprosjekt

01TK02P EITKKMFH24 Prosjektsstyring og hovedprosjekt

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01TK02P EITKKMFH24
    • Studieprogram
      Matteknikk
    • Studiepoeng
      14
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.2
    • Emneansvarlig
      Ole Kristian Thoresen
Undervisningssemestere
2024 Høst
2025 Vår
2025 Høst
2026 Vår
2026 Høst
2027 Vår
Emnets innhold

Temaer

Oppdateres innen skolestart

Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ideutvikling og problemformulering i initieringsfase av et prosjekt  
  • har kunnskap om grunnleggende prosjektledelse for praktisering av prosjektstyring og prosjektorganisering  
  • har kunnskap om styringssløyfa og andre begreper innen prosjektstyring, samt IT-baserte prosjektstyringsverktøy  
  • har kunnskap om hvordan man utformer en vitenskapelig rapport  
  • har særskilte kunnskaper om et selvvalgt tema med en problemstilling innenfor matteknikk  
  • har kunnskap om hvordan og hvor man innhenter relevant informasjon på en kildekritisk måte over et selvvalgt tema   
  • kan vurdere eget prosjektarbeid i forhold til gjeldende lovverk, normer og krav  
Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre rede for valg av tema for hovedprosjektet  
  • kan utvikle ideer og formulere problemstilling og prosjektmål  
  • kan bruke IT-baserte prosjektstyringsverktøy i planlegging og oppfølging av aktiviteter, ressurser, kostnader, tidsbruk og nettverksplanlegging  
  • kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere et prosjekt i samarbeid med andre   
  • kan anvende teori og praksis erfaring i gjennomføring av prosjektet, samt drøfte sammenhengen mellom teori og praksis  
  • kan jobbe strukturert, målrettet og vise evne til refleksjon   
  • kan kommunisere og presentere et prosjekt  
  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff for å vurdere kritisk relevansen til prosjektet
Generell kompetanse

Studenten

  • kan initiere, planlegge og gjennomføre et faglig prosjekt ved hjelp at IT-basert prosjektstyringsverktøy og utarbeide relevant dokumentasjon  
  • kan utveksle synspunkter med andre og delta i diskusjoner om styring av et prosjekt  
  • kan som deltaker i prosjektarbeid fordype seg i tema som danner grunnlag for prosjektet, bidra med egen kompetanse, samt tenke kreativt og nyskapende  
  • kan drøfte betydningen av en bedrifts konkurranseevne og verdiskaping i forbindelse med prosjektarbeid, samt i et bærekraftperspektiv  
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • Hovedprosjektdelen:
    • Prosjektkontrakt
    • Midtveismøte
    • Presentasjonsside
    • Individuell log/timeliste
    • Prosjektrapport
    • Muntlig presentasjon av prosjektet
    • Individuell høring
  • Prosektstyringsdelen:
    • Obligatorisk arbeidsoppdrag og test

Alle arbeidskrav må være vurdert til godkjent for å få en sluttvurdering

Eksamen

Det avholdes ikke eksamen i emnet.

Oppmøteplikt

Minst 80% oppmøte på samlinger.

Vurdering

Arbeidskrav

  • Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent
  • I vurderingen av emnet teller hovedprosjektet 70% og prosjektstyringen 30%
  • Hovedprosjektet vurderes i forhold til følgende kriterier:
    • God prosess gjennom prosjektet - Hovedprosjektet skal gjenspeile hvordan tekniske prosjekter gjennomføres i næringslivet. I denne sammenhengen er prosessen like viktig som det endelige resultatet av prosjektet. Prosessen vurderes etter graden av selvstendighet i planlegging og styring av prosjektet. Det er relevant å vurdere bruken av kontrakter, interne avtaler, møteinnkalling og andre administrative verktøy som studentene har tilegnet seg i løpet av utdanningen. Sluttproduktet av et hovedprosjekt er et resultat av denne prosessen og er avgjørende for å måle studentenes vurderingsevne og selvstendighet.
    • Krav til ferdigheter og kunnskaper – Besvarelsen skal vise at den oppfyller oppgavens læringsutbyttebeskrivelse. Besvarelsen skal beskrive relevant funksjons- og ansvarsområde for studiet og gjenspeile praktiske problemstillinger innen det aktuelle emnet. Studenten skal benytte relevant teori for å belyse og faglig begrunne oppgavens besvarelse. Besvarelsen skal vise at studenten kan finne frem i relevant litteratur og regelverk, og vise forståelse for dokumentert arbeid og kunnskapsbasert praksis.
    • Metodisk redegjøringskrav - Det skal vises evne til å finne fram kildestoff, bruke kilder i behandlingen av eget materiale, og til å vise saklig kildekritikk. Oppgaven må være utført i samsvar med skolens retningslinjer for prosjektoppgaveskriving.
    • Selvstendighet og drøfting - Besvarelsen skal vise selvstendige vurderinger og at temaet behandles saklig, kritisk og analytisk med drøfting av standpunkter og påstander. Sammenheng mellom teori og praksis skal belyses ved hjelp av praksiseksempler.
    • Originalitet - Besvarelsen må ikke ha påfallende likhet med andre besvarelser eller annet publisert materiale.

Prosjektrapporten vurderes samlet for hele gruppen og er utgangspunktet for den muntlige presentasjonen og høringen.
I den muntlige presentasjonen gir studentene en samlet presentasjon av oppgaven, mens den individuelle muntlig høringen gjennomføres for å vurdere den faglige forståelsen hos hver enkelt student.

Under vurderingen vil prosjektprosess, prosjektrapport og presentasjon vektes 60% og individuell høring 40%

Prosjektstyring vurderes i forhold til følgende kriterier:

Prosess og avsluttende test

Forkunnskapskrav

Minimum 60 stp. av studiet må være bestått for å starte og gjennomføre hovedprosjekt, det anbefales at alle emner er bestått.

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, individuelle oppgaver, gruppearbeid og veiledning 

Litteraturliste

Litteraturliste blir oppdatert ved skolestart.