Statusmelding

Emnebeskrivelsen for semesteret du ønsket å se, er ikke publisert. Du ser nå den sist tilgjengelige versjonen.

01TD51C-EITKVVK AR og VR i produksjons- og arbeidsprosesser

01TD51C-EITKVVK AR og VR i produksjons- og arbeidsprosesser

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01TD51C-EITKVVK
    • Studieprogram
      Virtuelle verktøy
    • Studiepoeng
      5
    • Studiested
      Kongsberg
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Per Anton Hansen
Undervisningssemestere
2022 Høst
2023 Vår
Om emnet

Temaer:

  • Introduksjon til AR og VR
  • AR-verktøy
  • Best practices
  • Øyehelse
Emnets innhold

Introduksjon til AR/VR

  • Grunnleggende begreper
  • Gjennomgang av forskjellige AR og VR-teknologier og utprøving av disse
  • Teknologienes funksjon
  • Positive og negative erfaringer med AR og VR
  • Eksempler på anvendelser innenfor forskjellige bransjer
  • Innovasjon med AR/VR
  • Opplæring i bruk av HoloLens 2

AR-verktøy

  • Microsoft Dynamics 365 Remote Assist, AR-støttet problemløsning i sanntid
    • Generell gjennomgang av applikasjonen og bruksområder
    • Ringe, tekste og koble seg opp mot møter
    • Ta bilder og video
    • Annoteringer i forbindelse med samtaler, møter og prosessgjennomgang
  • Microsoft Dynamics 365 Guides, AR-støttet læring og prosessforklaring
    • Generell gjennomgang av applikasjonene og bruksområder
    • Forstå brukere og roller
    • Sette opp og ferdigstille instruksjoner
    • Ankring
    • Navigering
    • Legge til innhold
    • Plasser og endre hologrammer
    • Interaksjoner i HoloLens

Utarbeidelse av gode arbeidsinstruksjoner

  • Innsamling av dokumentasjon og erfaring
  • Forstå brukeren og arbeidsoppgaven
  • Bruk av riktig multimedia
  • Integrere Power BI og Power Apps
  • Analyse av arbeidsinstruksjoner ved hjelp av Lean

Optimalisering av egne 3D-modeller

  • Hva man må ta hensyn til med hologrammer i AR
  • Hvordan lage egne modeller og hvordan bruke modellen riktig
  • Modellkonvertering og polygonredusering
  • Bruk av materialer og teksturer
  • Animasjoner
  • Modellens struktur og hierarki
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten:

  • Har kunnskap om definisjoner og fagbegreper relatert til AR og VR.
  • Har bransjekunnskap om industribedriftenes viktigste utfordringer som er relevant for AR og VR.
  • Har kunnskap om hvordan AR og VR teknologi brukes i industribedrifter relatert til arbeidsprosesser som montasje, vedlikehold og opplæring.
  • Har kunnskap om positive og negative erfaringer med AR og VR
  • Har kunnskap om hva slags teknologisk utvikling som foregår relatert til AR og VR.

 

 

Ferdigheter

Kandidaten:

  • Kan bruke faglig kunnskap om  forbedringspotensial i produksjons- og arbeidsprosesser ved anvendelse av AR.
  • Kan gjøre rede for positive og negative erfaringer med AR og VR.
  • Kan bruke relevante faglige verktøy for integrasjon og anvendelse av AR i produksjons- og arbeidsprosesser.
  • Kan kartlegge og evaluere modenhet av nye AR og VR relaterte teknologier og metoder.
  • Kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en yrkesfaglig problemstilling

 

 

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • Kan utføre og utvikle arbeidsmetoder for modernisering av produksjons- og arbeidsprosesser.
  • Har  forståelse for teknologiområdet AR i produksjons- og arbeidsprosesser.
  • Har forståelse for å kunne innføre nye metoder basert på forventninger om kostnads- og tidsbesparende eller verdi- og kvalitetsøkende.
  • Har forståelse for sammenhengen mellom Industri 4.0, Lean, digitale dashbord og AR

 

Arbeidsinnsats
  • Gjennomføre obligatoriske arbeidskrav 

Et obligatorisk arbeidskrav innebærer en faglig prøving og må være godkjent for å kunne få sluttvurdering i et emne. Arbeidskrav vurderes som «godkjent» eller «ikke godkjent». 

Vurdering
  • I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Det skal være en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. 

    Eksamen, se fagskolens forskrift.

Arbeids- og læringsaktiviteter
  • Forelesning/undervisning
  • Praktisk øving 
  • Digitale arbeidsformer
  • Gruppearbeid. Studentene deler kunnskaper og ferdigheter med hverandre.
  • Prosjektarbeid. Synliggjøre koblinger mellom temaer og på tvers av emner.
  • Case
  • Skriftlig arbeid til innlevering
  • Praktisk orientert laboratorieundervisning
  • Nettbasert undervisning (gjelder nettstudenter)
  • Veiledning
Litteraturliste

Relevante internettsider blir oppgitt underveis.

Litteraturliste oppdateres ved studiestart.