Statusmelding

Emnebeskrivelsen for semesteret du ønsket å se, er ikke publisert. Du ser nå den sist tilgjengelige versjonen.

01TD51A-EITKVVK Industri 4.0

01TD51A-EITKVVK Industri 4.0

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01TD51A-EITKVVK
    • Studieprogram
      Virtuelle verktøy
    • Studiepoeng
      5
    • Studiested
      Kongsberg
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Per Anton Hansen
Undervisningssemestere
2022 Høst
Om emnet

Temaer:

  • Teknologiske driverne bak Industri 4.0
  • Industri 4.0
  • IDLAB – en læringsarena for Industri 4.0
  • Data systemer
Emnets innhold

Industri 4.0

  • Industrielle revolusjonen
  • Teknologiske driverne bak Industri 4.0
  • Grunnleggende begreper
  • Teknologienes funksjon
  • Eksempler på anvendelser

IDLAB og industriprosesser

  • Systemforståelse
  • Prosesser og forutsetninger
  • Tingenes Internett, RFID, sensorer, signaler og data-kommunikasjon,  AGV, Robot, cobot og AR

Data systemer

  • Introduksjon:
  • ERP og MES systemer
  • Datanettverk og datasky
  • Datasikkerhet
  • Produktutvikling og agil produksjon
  • SMART vedlikehold med AR
  • Målinger og datafangst

AR verktøy

  • Microsoft Dynamics 365 Remote Assist, AR støttet problemløsning i sanntid
  • Microsoft Dynamics 365 Guides, AR støttet læring og prosessforklaring
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten:

  • Har innsikt i og kan redegjøre for definisjoner og fagbegreper relatert til Industri 4.0.
  • Har innsikt i industribedriftenes viktigste utfordringer som er relevant for Industri 4.0.
  • Har kunnskap om hvordan Industri 4.0 brukes i industribedrifter relatert til arbeidsprosesser.
  • Har innsikt i positive og negative erfaringer med Industri 4.0.
  • Har kunnskap om hva slags teknologisk utvikling som foregår relatert til Industri 4.0.
  • Kan gjøre rede for risiko og fallgruver i forhold til personvern, sikkerhet og lovverk.
  • Ha kunnskap om bransjesamarbeid som kan føre til innovasjon og FoU.

 

Ferdigheter

Kandidaten:

  • Kan bruke faglig kunnskap på å presentasjoner og innlegg i ulike fora om tematikken Industri 4.0.
  • Kan identifisere forbedringspotensial i produksjons- og arbeidsprosesser ved anvendelse av Industri 4.0 tankegang
  • Kan anvende relevante verktøy for integrasjon og anvendelse av Industri 4.0 i produksjons- og arbeidsprosesser.
  • Kan gjøre rede for positive og negative erfaringer med Industri 4.0.
  • Kan anvende faglig kunnskap for å danne seg et overblikk av hvilke data og systemer som er tilgjengelig
  • Kan gjøre rede for å evaluere modenhet av for innføring av Industri 4.0
  • Kan finne og henvise til informasjon for tilegnelse av bransjeledende kunnskap. Hvordan lære av de beste i Norge og verden.

 

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • Kan utvikle arbeidsmetoder for modernisering av produksjons- og arbeidsprosesser.
  • Kan utvikle arbeidsmetoder om metodikk for å evaluere løsninger og vurdere risiko ved innovasjon.
  • Kan bygge relasjoner med fagfeller for å få en  proaktiv i tilegnelse og deling av ny kunnskap. Vise selvstendighet og samarbeidsevner, samt evne til refleksjon.
  • Har forståelse for teknologiområdet Industri 4.0 innen produktutvikling, produksjons- , arbeidsprosesser og service.
  • Har forståelse for å kunne innføre nye metoder basert på forventninger om kostnads- og tidsbesparende eller verdi- og kvalitetsøkende eller sikkerhet og andre HMS-aspekter.
  • Kan utvikle arbeidsmetoder for å få   innsyn i temaer som Tingenes Internett, RFID, sensorer, signaler og data-kommunikasjon,  AGV, Robot, cobot, AI og maskinlæring.
  • Har utviklet en etisk grunnholdning i anvendelse av Industri 4.0
Arbeidsinnsats
  • Gjennomføre obligatoriske arbeidskrav 

Et obligatorisk arbeidskrav innebærer en faglig prøving og må være godkjent for å kunne få sluttvurdering i et emne. Arbeidskrav vurderes som «godkjent» eller «ikke godkjent». 

Vurdering
  • I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Det skal være en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. 

    Eksamen, se fagskolens forskrift.

Arbeids- og læringsaktiviteter
  • Forelesning/undervisning
  • Praktisk øving 
  • Digitale arbeidsformer
  • Gruppearbeid. Studentene deler kunnskaper og ferdigheter med hverandre.
  • Prosjektarbeid. Synliggjøre koblinger mellom temaer og på tvers av emner.
  • Case
  • Skriftlig arbeid til innlevering
  • Praktisk orientert laboratorieundervisning
  • Nettbasert undervisning (gjelder nettstudenter)
  • Veiledning
Litteraturliste

Relevante internettsider blir oppgitt underveis.

Litteraturliste oppdateres ved studiestart.