01TD51A-EITKVVK Industri 4.0
01TD51A-EITKVVK Industri 4.0
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01TD51A-EITKVVK
- StudieprogramVirtuelle verktøy
- Studiepoeng5
- StudiestedKongsberg
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligPer Anton Hansen
Temaer:
- Teknologiske driverne bak Industri 4.0
- Industri 4.0
- IDLAB – en læringsarena for Industri 4.0
- Data systemer
Industri 4.0
- Industrielle revolusjonen
- Teknologiske driverne bak Industri 4.0
- Grunnleggende begreper
- Teknologienes funksjon
- Eksempler på anvendelser
IDLAB og industriprosesser
- Systemforståelse
- Prosesser og forutsetninger
- Tingenes Internett, RFID, sensorer, signaler og data-kommunikasjon, AGV, Robot, cobot og AR
Data systemer
- Introduksjon:
- ERP og MES systemer
- Datanettverk og datasky
- Datasikkerhet
- Produktutvikling og agil produksjon
- SMART vedlikehold med AR
- Målinger og datafangst
AR verktøy
- Microsoft Dynamics 365 Remote Assist, AR støttet problemløsning i sanntid
- Microsoft Dynamics 365 Guides, AR støttet læring og prosessforklaring
Kandidaten:
- Har innsikt i og kan redegjøre for definisjoner og fagbegreper relatert til Industri 4.0.
- Har innsikt i industribedriftenes viktigste utfordringer som er relevant for Industri 4.0.
- Har kunnskap om hvordan Industri 4.0 brukes i industribedrifter relatert til arbeidsprosesser.
- Har innsikt i positive og negative erfaringer med Industri 4.0.
- Har kunnskap om hva slags teknologisk utvikling som foregår relatert til Industri 4.0.
- Kan gjøre rede for risiko og fallgruver i forhold til personvern, sikkerhet og lovverk.
- Ha kunnskap om bransjesamarbeid som kan føre til innovasjon og FoU.
Kandidaten:
- Kan bruke faglig kunnskap på å presentasjoner og innlegg i ulike fora om tematikken Industri 4.0.
- Kan identifisere forbedringspotensial i produksjons- og arbeidsprosesser ved anvendelse av Industri 4.0 tankegang
- Kan anvende relevante verktøy for integrasjon og anvendelse av Industri 4.0 i produksjons- og arbeidsprosesser.
- Kan gjøre rede for positive og negative erfaringer med Industri 4.0.
- Kan anvende faglig kunnskap for å danne seg et overblikk av hvilke data og systemer som er tilgjengelig
- Kan gjøre rede for å evaluere modenhet av for innføring av Industri 4.0
- Kan finne og henvise til informasjon for tilegnelse av bransjeledende kunnskap. Hvordan lære av de beste i Norge og verden.
Kandidaten:
- Kan utvikle arbeidsmetoder for modernisering av produksjons- og arbeidsprosesser.
- Kan utvikle arbeidsmetoder om metodikk for å evaluere løsninger og vurdere risiko ved innovasjon.
- Kan bygge relasjoner med fagfeller for å få en proaktiv i tilegnelse og deling av ny kunnskap. Vise selvstendighet og samarbeidsevner, samt evne til refleksjon.
- Har forståelse for teknologiområdet Industri 4.0 innen produktutvikling, produksjons- , arbeidsprosesser og service.
- Har forståelse for å kunne innføre nye metoder basert på forventninger om kostnads- og tidsbesparende eller verdi- og kvalitetsøkende eller sikkerhet og andre HMS-aspekter.
- Kan utvikle arbeidsmetoder for å få innsyn i temaer som Tingenes Internett, RFID, sensorer, signaler og data-kommunikasjon, AGV, Robot, cobot, AI og maskinlæring.
- Har utviklet en etisk grunnholdning i anvendelse av Industri 4.0
- Gjennomføre obligatoriske arbeidskrav
Et obligatorisk arbeidskrav innebærer en faglig prøving og må være godkjent for å kunne få sluttvurdering i et emne. Arbeidskrav vurderes som «godkjent» eller «ikke godkjent».
-
I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Det skal være en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.
Eksamen, se fagskolens forskrift.
- Forelesning/undervisning
- Praktisk øving
- Digitale arbeidsformer
- Gruppearbeid. Studentene deler kunnskaper og ferdigheter med hverandre.
- Prosjektarbeid. Synliggjøre koblinger mellom temaer og på tvers av emner.
- Case
- Skriftlig arbeid til innlevering
- Praktisk orientert laboratorieundervisning
- Nettbasert undervisning (gjelder nettstudenter)
- Veiledning