01TD02E EITKDSKH24 Digital etterforskning
01TD02E EITKDSKH24 Digital etterforskning
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01TD02E EITKDSKH24
 - StudieprogramDrift og sikkerhet
 - Studiepoeng10
 - StudiestedKongsberg
 - StudienivåFagskole nivå 5.2
 - EmneansvarligGry Brubakk Fossan
 
 
Emnet skal gi en praktisk kompetanse i Cybersikkerhet. Den skal gjøre studenten i stand til å gjennomføre etisk hacking, foreslå sikringstiltak og teste at tiltakene har effekt. Modulen skal også gjøre studenten i stand til å oppdage sikkerhetsbrudd, gjennomføre digital sporsikring og etterforskning.
Temaer
Cybersikkerhet
- Behovet for cybersikkerhet
 - Verdi, sårbarhet, trussel - risiko
 - Angrep, konsepter og teknikker
 - Beskytte informasjon
 - Beskytte bedriften
 - Trusler, trusselaktører og sårbarheter
 
Endepunkt- og nettverkssikkerhet
- Angrep mot bedriften
 - Trådløs nettverkskommunikasjon
 - Windows-operativsystemet
 - Linux i sikkerhetsarbeid
 - System- og endepunktbeskyttelse
 - Prinsipper, praksiser og prosesser for cybersikkerhet
 - Forstå nettverkssikkerhet
 - System- og nettverkssikkerhet
 - Nettverkssikkerhets implementering
 - Nettverkssikkerhetsinfrastruktur
 - Tilgangsstyring
 - Sikker enhetstilgang
 - Brannmurteknologier
 - Nettverkssikkerhetsdata
 - Nettverkssikkerhetstesting
 
Håndtering av cybertrusler
- Styring, etikk og prosedyrer
 - Trussel etterretning
 - Risikostyring og sikkerhetskontroller
 - Hendelseshåndtering og analyse
 - Tiltak for økt cybersikkerhet
 
Studenten
- har kunnskap om begrep, teorier, modeller, prosesser, systemer og verktøy som anvendes innenfor digital sporsikring og etterforskning
 - har innsikt i egne utviklingsmuligheter og kunnskapsheving innen IT-sikkerhet og forstår egen bransjes betydning i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
 - har kunnskap om begrep, teorier, prosesser, systemer og verktøy som anvendes innenfor etisk hacking
 - har kunnskap om relevante teorier og sikkerhetsmodeller som anvendes av IT-organisasjoner
 - kan vurdere eget arbeid i forhold til penetrasjonstesting
 - har innsikt i egne utviklingsmuligheter og kunnskapsheving innen etisk hacking og forstår egen rolle sin betydning i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
 
Studenten
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
 - kan reflektere over egen faglig utførelse av sporsikring og etterforskning av sikkerhetshendelser og justere denne basert på tilbakemelding
 - kan finne og henvise til informasjon om sporsikring og etterforskning
 - kan gjøre rede for valg av verktøy, teknikk og metode for penetrasjonstesting
 - kan finne og henvise til informasjon og vurdere relevansen for trusler på systemer
 
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre sporsikring og etterforskning, alene eller som deltaker i gruppe
 - kan utveksle synspunkter og delta i diskusjoner med yrkesaktive innen IT-bransjen om utvikling av smarte løsninger og god praksis
 - kan delta i planlegging, gjennomføring og presentasjoner av system for overvåking
 - kan utveksle synspunkter og delta i diskusjoner innen temaene overvåking og digital etterforskning
 - kan planlegge og gjennomføre penetrasjonstesting av IT-systemer i tråd med etiske krav og retningslinjer
 - kan planlegge, lede og gjennomføre arbeidsoppgaver relatert til informasjonssikkerhet alene eller som deltaker i gruppe, og i tråd med de etiske krav og retningslinjer som til enhver tid gjelder innenfor IT-bransjen
 - kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innen informasjonssikkerhet i IT-bransjen og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis
 
Arbeidskrav fremkommer i emnets fremdriftsplan.
Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for å få sluttvurdering i emnet
Det gjennomføres obligatoriske arbeidskrav i emnet. Disse vurderes til godkjent/ikke godkjent. Antall arbeidskrav fremkommer i emnets fremdriftsplan.
Det foretas en helhetlig vurdering i emnet. Emnekarakter fastsettes basert på ett eller flere vurderingstellende elementer. Det fremkommer i emnets fremdriftsplan hva som er vurderingstellende arbeid.
Eksamen
Det gjennomføres ikke eksamen i emnet.
- Undervisning
 - Gruppearbeid
 - Prosjektoppgaver
 - Praktisk øving
 - Presentasjoner
 - Demonstrasjoner
 - Diskusjoner