01TD02B EITKDSKH24 IKT-nettverk
01TD02B EITKDSKH24 IKT-nettverk
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01TD02B EITKDSKH24
- StudieprogramDrift og sikkerhet
- Studiepoeng10
- StudiestedKongsberg
- StudienivåFagskole nivå 5.2
- EmneansvarligGry Brubakk Fossan
Emnet gir kompetansen til å installere og drifte nettverksutstyr i Ciscos eget operativsystem. Du får også kompetansen til å benytte den virtuelle programvaren "Packet Tracer". Dette gir deg ferdigheter og kunnskaper innen grunnleggende ruting og svitsjing, i form av praktiske øvelser i oppsett av statisk ruting, og dynamiske ruting protokoller. I tillegg dekkes viktige tjenester som virtuelle LAN (VLAN), DHCP for administrasjon av IP-adresser, LLDP og CDP for kartlegging av enheter.
Temaer
Nettverksdrift (6 Stp.)
- Basic Device Configuration
- Switching concepts
- VLANs
- Inter-VLAN routing
- STP Concepts
- EtherChannel
- DHCPv4
- DHCPv6
- Stateless Address Autoconfiguration - SLAAC
- First Hop Redundancy Protocol (FHRP) Concepts
- WLAN Concepts
- WLAN Configuration
- Routing Concepts
- IP Static Routing
- Troubleshoot Static and Default Routes
- OSPF Concepts and Configuration
- Network Security Concepts
- NAT for IPv4
- WAN Concepts
- VPN and IPsec Concepts
- QoS Concepts
- WAN Concepts
- Network Management
- Network Design
- Network Troubleshooting
- Network Virtualization
- Network Automation
Nettverkssikkerhet (4 Stp.)
- Securing Networks
- Secure Device Access
- Assigning Administrative Roles
- Device Monitoring and Management
- Authentication, Authorization, and Accounting (AAA)
- ACL Concepts
- ACL Configuration
- Firewall Technologies
- IPS Technologies
- L2 Security
- Endpoint Security
- VPNs
- Implement Site-to-Site IPsec VPNs
- Introduction to the ASA
- Network Security Testing
Studenten
- har kunnskap om installering, drift og feilsøking på alle viktige komponenter i IKT-nettverk
- har kunnskap om hvordan å lede IKT-prosjekter både økonomisk og organisatorisk
- har kunnskap om hvordan IKT kan tilpasses en organisasjon med tanke på stabilitet, funksjonalitet og sikkerhet
- kan vurdere eget arbeid i forhold til gjeldende normer og krav
- kan vurdere løsninger i arbeidet med et IKT-prosjekt i forhold til prosjektmetoder
- har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltet innen IKT-nettverk i databransjen
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om IKT-nettverk gjennom kurs og videreutdanning
- kjenner til IKT-nettverks historie, tradisjoner og plass i samfunnet relatert til fagområdet
- har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen IKT-nettverk
Studenten
- kan gjøre rede for sine faglige valg ved design, installasjon, drifting og feilsøking av IKT-nettverk
- kan reflektere over egen faglig utøvelse, som nødvendig skalering, riktig anskaffelse og vurdering av løsning i arbeidet med et IKT-prosjekt og justere denne under veiledning
- kan finne og henvise til informasjon og fagstoff om administrasjon av IKT-teknologi og vurdere relevansen for en yrkesfaglig problemstilling
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger ut fra behov og sette inn rette tiltak
Studenten
- kan planlegge, lede og gjennomføre arbeidsoppgaver relatert til IKT alene og som deltaker i gruppe og i tråd med de etiske krav og retningslinjer som til enhver tid gjelder innen bransjen
- kan utføre IKT-prosjekter basert på kunders ønsker og myndigheters krav
- kan bygge relasjoner med fagfeller innen IKT-nettverk og på tvers av fag, samt med leverandører og spesialister
- kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor fagområde IKT-nettverk og delta i diskusjoner om kvalitet, praksis, drift og vedlikehold og sammen utvikle god praksis i bransjen
- kan bidra til organisasjonsutvikling innen IKT-nettverk gjennom proaktiv rapportering om eventuelle hendelser og kommunikasjon med kunden for valg av teknologi og løsninger
Arbeidskrav
- 2-4 obligatoriske innleveringer, minst 1 gruppeoppgave.
- Avsluttende temaprøver.
Alle arbeidskrav må være godkjent for å få sluttvurdering.
Eksamen
Det gjennomføres ikke eksamen i emnet.
Arbeidskrav
Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Arbeidskravene og læringsprosessen teller 20% og temaprøven 80% til sluttvurderingen i temaet.
Sluttvurderingen for hvert tema vektes til emnet i forhold til antall studiepoeng for hvert tema.
Karakter i emnet blir fastsatt etter vurdering av alle bestanddeler. Denne vurderes med karakter A-F.
- Nettbasert undervisning
- Gruppearbeid
- Prosjektoppgaver
- Praktisk øving
- Presentasjoner
- Demonstrasjoner
- Diskusjoner