01TD02B EITKDSKH24 IKT-nettverk
01TD02B EITKDSKH24 IKT-nettverk
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01TD02B EITKDSKH24
 - StudieprogramDrift og sikkerhet
 - Studiepoeng10
 - StudiestedKongsberg
 - StudienivåFagskole nivå 5.2
 - EmneansvarligGry Brubakk Fossan
 
 
Emnet gir kompetansen til å installere og drifte nettverksutstyr i Ciscos eget operativsystem. Du får også kompetansen til å benytte den virtuelle programvaren "Packet Tracer". Dette gir deg ferdigheter og kunnskaper innen grunnleggende ruting og svitsjing, i form av praktiske øvelser i oppsett av statisk ruting, og dynamiske ruting protokoller. I tillegg dekkes viktige tjenester som virtuelle LAN (VLAN), DHCP for administrasjon av IP-adresser, LLDP og CDP for kartlegging av enheter.
Temaer
Nettverksdrift (6
- Basic Device Configuration
 - Switching concepts
 - VLANs
 - Inter-VLAN routing
 - STP Concepts
 - EtherChannel
 - DHCPv4
 - DHCPv6
 - Stateless Address Autoconfiguration - SLAAC
 - First Hop Redundancy Protocol (FHRP) Concepts
 - WLAN Concepts
 - WLAN Configuration
 - Routing Concepts
 - IP Static Routing
 - Troubleshoot Static and Default Routes
 - OSPF Concepts and Configuration
 - Network Security Concepts
 - NAT for IPv4
 - WAN Concepts
 - VPN and IPsec Concepts
 - QoS Concepts
 - WAN Concepts
 - Network Management
 - Network Design
 - Network Troubleshooting
 - Network Virtualization
 - Network Automation
 
Nettverkssikkerhet
- Securing Networks
 - Secure Device Access
 - Assigning Administrative Roles
 - Device Monitoring and Management
 - Authentication, Authorization, and Accounting (AAA)
 - ACL Concepts
 - ACL Configuration
 - Firewall Technologies
 - IPS Technologies
 - L2 Security
 - Endpoint Security
 - VPNs
 - Implement Site-to-Site IPsec VPNs
 - Introduction to the ASA
 - Network Security Testing
 
Studenten
- har kunnskap om installering, drift og feilsøking på alle viktige komponenter i IKT-nettverk
 - har kunnskap om hvordan lede IKT-prosjekter både økonomisk og organisatorisk
 - har kunnskap om hvordan IKT kan tilpasses en organisasjon med tanke på stabilitet, funksjonalitet og sikkerhet
 - kan vurdere eget arbeid i forhold til gjeldende normer og krav
 - kan vurdere løsninger i arbeidet med et IKT-prosjekt i forhold til prosjektmetoder
 - har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltet innen IKT-nettverk i databransjen
 - kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om IKT-nettverk gjennom kurs og videreutdanning
 - kjenner til IKT-nettverks historie, tradisjoner og plass i samfunnet relatert til fagområdet
 - har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen IKT-nettverk
 
Studenten
- kan gjøre rede for sine faglige valg ved design, installasjon, drifting og feilsøking av IKT-nettverk
 - kan reflektere over egen faglig utøvelse, som nødvendig skalering, riktig anskaffelse og vurdering av løsning i arbeidet med et IKT-prosjekt og justere denne under veiledning
 - kan finne og henvise til informasjon og fagstoff om administrasjon av IKT-teknologi og vurdere relevansen for en yrkesfaglig problemstilling
 - kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger ut fra behov og sette inn rette tiltak
 
Studenten
- kan planlegge, lede og gjennomføre arbeidsoppgaver relatert til IKT alene og som deltaker i gruppe og i tråd med de etiske krav og retningslinjer som til enhver tid gjelder innen bransjen
 - kan utføre IKT-prosjekter basert på kunders ønsker og myndigheters krav
 - kan bygge relasjoner med fagfeller innen IKT-nettverk og på tvers av fag, samt med leverandører og spesialister
 - kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor fagområde IKT-nettverk og delta i diskusjoner om kvalitet, praksis, drift og vedlikehold og sammen utvikle god praksis i bransjen
 - kan bidra til organisasjonsutvikling innen IKT-nettverk gjennom proaktiv rapportering om eventuelle hendelser og kommunikasjon med kunden for valg av teknologi og løsninger
 
Arbeidskrav fremkommer i emnets fremdriftsplan.
Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for å få sluttvurdering i emnet
Det gjennomføres obligatoriske arbeidskrav i emnet. Disse vurderes til godkjent/ikke godkjent. Antall arbeidskrav fremkommer i emnets fremdriftsplan.
Det foretas en helhetlig vurdering i emnet. Emnekarakter fastsettes basert på ett eller flere vurderingstellende elementer. Det fremkommer i emnets fremdriftsplan hva som er vurderingstellende arbeid.
Eksamen
Det gjennomføres ikke eksamen i emnet.
- Undervisning
 - Gruppearbeid
 - Prosjektoppgaver
 - Praktisk øving
 - Presentasjoner
 - Demonstrasjoner
 - Diskusjoner