01TD01A Systemutvikling og samarbeid
01TD01A Systemutvikling og samarbeid
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01TD01A
 - StudieprogramUniversell
 - Studiepoeng10
 - StudiestedKjeller, Kongsberg
 - StudienivåFagskole nivå 5.2
 - EmneansvarligGry Brubakk Fossan
 
 
Temaer
Arkitektur og system modellering
- Modellering av programvare systemer
 - Bruk av standardisert modelleringsspråk
 - Visualisering av systemkrav
 - Tegning av tekniske diagrammer
 
Systemdesign og prosjektering
- Innføring i systemdesign
 - Utarbeidelse av kundekrav
 - Systematisk utvikling av systemer
 - Prosjektmodeller og prosjektarbeid
 
Studenten
- har kunnskap om relevante systemutviklingsmetoder og -verktøy for samarbeid med andre
 - har kunnskap om metoder og teknikker for kommunikasjon med sluttbruker under planlegging og utvikling av programvare
 - har kunnskap om planlegging og implementering av programvare som tar hensyn til brukervennlighet og universell utforming i henhold til Digdir sine krav og regler
 - vet hvordan man kan oppdatere sin faglige kunnskap innenfor programmering og systemutvikling
 
Studenten
- kan designe programvare i henhold til Digdir sine krav og regelverk til universell utforming
 - kan vurdere bedriftens eller prosjektets økonomiske situasjon, og på bakgrunn av dette ta hensiktsmessige og begrunnede valgt
 - kan finne frem til relevant fagstoff og dokumentasjon
 - kan reflektere over egen faglig utøvelse
 
Studenten
- kan delta aktivt i prosjekter
 - kan utføre arbeid etter oppdragsgivers behov, etablere fagnettverk og samarbeide med mennesker på kryss av fagfelt
 - kan utveksle bransjerelaterte synspunkter og informasjon
 - kan bygge relasjoner, både internt, eksternt og på tvers av fagfelt
 - kan planlegge, prosjektere og gjennomføre systemutvikling og programmering alene eller som deltager eller leder i en gruppe
 
Arbeidskrav fremkommer i emnets fremdriftsplan. Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for å få sluttvurdering i emnet.
Det gjennomføres obligatoriske arbeidskrav i emnet. Disse vurderes til godkjent/ikke godkjent. Antall arbeidskrav fremkommer i emnets fremdriftsplan.
Det foretas en helhetlig vurdering i emnet. Emnekarakter fastsettes basert på ett eller flere vurderingstellende elementer. Det fremkommer i emnets fremdriftsplan hva som er vurderingstellende arbeid.
Eksamen
Det gjennomføres ikke eksamen i emnet.
- Undervisning
 - Gruppearbeid
 - Prosjektoppgaver
 - Presentasjoner
 - Diskusjoner