Statusmelding

Emnebeskrivelsen for semesteret du ønsket å se, er ikke publisert. Du ser nå den sist tilgjengelige versjonen.

01HO03F EIHOASF Praksis

01HO03F EIHOASF Praksis

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HO03F EIHOASF
    • Studieprogram
      Arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse
    • Studiepoeng
      12
    • Studiested
      Rud
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2024 Høst
2025 Vår
Emnets innhold

Praksis i barnehage er en obligatorisk del av utdanningen, og skal ha et omfang på 10 uker á 4 dager (300 timer). Gjennom praksis skal studentene oppnå et læringsutbytte som gjenspeiler innholdet i emnene. Praksisplass og gjennomføring skal alltid godkjennes av skolen. Krav til oppmøte er uavhengig om praksis gjennomføres som praksisutplassering eller prosjektarbeid.  

Det er mulig å velge mellom to ulike former for gjennomføring:

Praksisutplassering på i en barnehage. 

Denne praksisformen anbefales for studenter som ikke har sitt daglige arbeid innen fagfeltet og trenger praktisk erfaring fra slike arbeidsplasser.

Praksis gjennomført som prosjektarbeid (utviklingsprosjekt) på egen arbeidsplass.

Dette er aktuelt for studenter som har sitt daglige arbeid i barnehage. Prosjektarbeidet skal gjennomføres i henhold til fastlagte retningslinjer. Prosjektarbeidet har som målsetting å bidra til fagutvikling i praksisfeltet som også kommer barna og deres familier til gode.

Det er utarbeidet egne retningslinjer for begge formene for gjennomføring av praksisperioden.

Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om prosjekt- og utviklingsarbeid rettet mot språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i barnehagen.
  • har kunnskap om språk, flerspråklighet og flerkulturelt arbeid for barn i barnehagen.
  • har kunnskap om relevant verktøy for planlegging, dokumentasjon og vurdering i arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse.
  • har kunnskap om barnehagens rammer og forutsetninger når det gjelder arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse. 
  • har innsikt i relevant lovverk og styringsdokumenter for barnehagen i arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse. 
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende krav til prosjektarbeid rettet mot arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse. 
  • kan anvende kunnskap om språk- og flerspråklig arbeid i barnehagen.
  • kan anvende kunnskap om mangfold som ressurs i barnehagen.
  • kan kartlegge barnehagens miljø, knyttet til emner fra studieplanen når det gjelder språk, språklighet og flerkulturell kompetanse.
  • kan finne informasjon og fagstoff rettet mot arbeid med språk, språklighet og flerkulturell kompetanse i barnehagen
  • kan anvende relevante verktøy for observasjon, kartlegging, planlegging, dokumentasjon og vurdering av språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i barnehagen. 
Generell kompetanse

Studenten 

  • har forståelse for yrkesetiske prinsipper i arbeidet med språk, flerspråklighet og flerkulturelt arbeid i barnehagen.
  • har utviklet en etisk grunnholdning til arbeid i barnehagen i møte med kollegaer, barn og foreldre.
  • kan bygge relasjoner, inkludere og samarbeide med foreldre, kollegaer og eventuelt andre ressurspersoner i barnehagen.
  • kan utvikle arbeidsmetoder gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon i barnehagen.
  • kan oppdatere sin kunnskap i praksisperioden knyttet til tema språk, flerspråklighet og flerkulturelt arbeid for barn 0-6 år.
Arbeidsinnsats

Praksis gjennomført som utviklingsarbeid på egen arbeidsplass  

Arbeidskrav:   

  1. Forberedelse og planlegging 
  2. Gjennomføring 
  3. Presentasjon av utviklingsarbeidet 
  4. Dokumentasjon og prosjektrapport 

Praksisutplassering på annen arbeidsplass 

Arbeidskrav 1: Eget ståsted og førforståelse  

Studenten skal beskrive egne praksiserfaringer og førforståelse. Hensikten er å øke studentens bevissthet om tidligere erfaringer som utgangspunkt for å videreutvikle nye praksiserfaringer og læringsutbytte.

Rammer:Skriftlig individuell beskrivelse og refleksjon over eget ståsted og praksiserfaringer etter malen ovenfor.Omfang ca. 650 ord. Vurdering: Godkjent/ikke godkjent 

Arbeidskrav 2: Beskrivelse av tenkt læringsutbytte  

Arbeidskravet har som formål at studenten skal kunne være delaktig i å utforme mål for eget læringsarbeid i praksisperioden. Dette kan bidra til å øke studentens interesse og ansvar for å utnytte praksisperioden best mulig. Arbeidskravet skal ta utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsen for praksis, praksisstedets rammer og studentens egne ønsker og behov som beskrevet i arbeidskrav 1. 

Rammer: Skriftlig individuell beskrivelse av ønsket (pre-refleksjon) læringsutbytte for praksisperioden. Omfang ca. 650 ord. Vurdering godkjent/ikke godkjent. 

Arbeidskrav 3 og 4: Beskrivelse av en aktuell situasjon fra praksisperioden  

Studenten skal beskrive to aktuelle situasjoner fra praksisperioden. Utgangspunktet er arbeid med barn alderen 0-6 år. Situasjonene skal være knyttet til relevante emner fra studieplanen. Hensikten er å oppøve evnen til refleksjon og faglige begrunnelser i egen yrkesutøvelse, samt tverrfaglig samarbeid. 

Studenten følger opp situasjonene i minimum en uke og skal deretter: 

  1. beskrive hvilke utfordringer situasjonene gir.  velge ut to fokusområder en fra hver situasjon gjøre rede for og begrunn egne valg.  
  2. planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere tiltak. 
     

Rammer: Skriftlig individuell beskrivelse av to situasjoner i løpet av praksisperioden. Omfang ca. 600 ord pr. situasjon.  Vurdering: godkjent/ikke godkjent

Arbeidskravene er obligatoriske om må være godkjent og kravet til tilstedeværelse må være oppfylt før praksis kan vurderes til bestått.

 

Oppmøteplikt

Minst 90% oppmøteplikt. 

Vurdering

Praksis vurderes til bestått/ Ikke bestått. 

Forkunnskapskrav

Der studenten er vurdert til ikke bestått i emner som er avsluttet før praksis vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere at studenten ikke kan starte i praksis. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fortsette utdanningen før praksis er vurdert til bestått

Arbeids- og læringsaktiviteter

Refleksjon rundt forholdet teori og praksis. Presentere prosjektarbeidet for medstudenter og kollegaer. Utviklingsprosjekt med endringsprosess innenfor emne 3 og 4.

Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart.